کد مطلب: 

233846
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک:

اسناد مالی و اداری مرکز مجهز به امضای الکترونیک می‌شود/ رمزارزها نظارت‌پذیر نیستند؛ نمی‌توانیم جلوی تکنولوژی بلاکچین را بگیریم/ رتبه‌بندی کسب‌و‌کارهای اینترنتی از اوایل مهر انجام می‌شود

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که مهر امسال امضای الکترونیک در سامانه جامع تجارت رونمایی شده و ثبت سفارش مجهز به امضای الکترونیک خواهد شد.
اسناد مالی و اداری مرکز مجهز به امضای الکترونیک می‌شود/ رمزارزها نظارت‌پذیر نیستند؛ نمی‌توانیم جلوی تکنولوژی بلاکچین را بگیریم/ رتبه‌بندی کسب‌و‌کارهای اینترنتی از اوایل مهر انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار سیتنا، علی رهبری در نشست خبری که امروز یکشنبه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، افزود: رایزنی ها با خزانه، دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه برای الکترونیکی کردن اسناد آنها انجام شده است.

او با تاکید بر اینکه از یک ساختار شماتیک و منظم برای ارایه گزارش عملکرد در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای به حداقل رساندن نقص در ارایه مطالب، استفاده می کنیم، تصریح کرد: در مرکز توسعه الکترونیکی از روش مشارکتی جهت انجام کارها استفاده می شود.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، با اعلام اینکه این مرکز در سه حوزه فعالیت دارد، گفت: تجارت الکترونیک یکی از محورهاست که توسعه زیرساختها و توسعه کاربردها را در این حوزه دنبال می کنیم، توسعه دولت الکترونیک یکی دیگر از محورهای مرکز است.

رهبری اضافه کرد: سامانه جامع تجارت، سامانه ثبت سفارش، سامانه جامع انبارها و .. را در این‌ مرکز دنبال و پیگیری می کنیم.

صدور بیش از ۹۰ درصد از گواهی های الکترونیک کشور توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

او با اشاره به اینکه صدور گواهی اعتماد الکترونیک را در مرکز دنبال می کنیم، ادامه داد: بالای ۹۰ درصد گواهی های الکترونیک کشور توسط این مرکز صادر می شود که تمامی گواهی ها ذیل مرکز ریشه صادر می شود.

ریس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با معرفی خدمات این مرکز در حوزه ( e_commerce)، بیان کرد: آیین نامه تبلیغات، آیین نامه پلتفرم ها، طرح تسهیل شروع به کار کسب و کارهای الکترونیک، برون سپاری عملیات اجرایی ای نماد، سامانه احراز هویت و صلاحیت و سامانه پنجره واحد الکترونیکی را در حوزه ( e_commerce) در دستور کار داریم.

رهبری اضافه کرد: در حوزه ( e_goverment) سامانه های جامع تجارت، انبارها، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، سامانه های شکایت، بازرسی، گارانتی، مجوز پیش فروش و... را در دستور کار و پیگیری داریم.

او با بیان فعالیتهای مرکز در حوزه (e _certificate) گفت: در این حوزه ارتقای امنیت و بهبود نسل امضا، تسهیل فرآیندهای امضا، امصای همراه و توسعه بکارگیری امضا را پیگیری کردیم.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پایان بیان کرد: در حوزه سیاستگذاری و تنظیم‌ گری در حوزه تجارت الکترونیکی آیین نامه تبلیغات توسط این مرکز تدوین شده است و مرکز توسعه تجارت الکترونیک موظف به تدوین آیین نامه تبلیغات شده بود.

رهبری، گفت: سال گذشته 129 هزار امضا و امسال و تا الان 169 هزار امضا صادر شد و طی 4 ماهه ابتدای سال نسبت به سال گذشته 42 درصد رشد داشتیم.

وی تصریح کرد : گزارش سالانه تجارت الکترونیک حاکی از آن است که در سال ۹۷ رقم تجارت الکترونیک کل کشور ۲۰۸ هزار میلیارد تومان، متوسط مبلغ تراکنش‌های تجارت الکترونیکی به ازای هر خرید ۱۸۷ هزار تومان و تعداد کل تراکنش‌ها یک میلیارد و ۱۱۳ هزار عدد بوده است.

وی ادامه داد: در دولت بسیاری از فعالیت‌های اداری و مالی به صورت کاغذی انجام می‌شود که مصرف کاغذ را بالا برده است اما این مرکز در صدد است که اسناد مالی و اداری را مجهز به امضای الکترونیک و استفاده از کاغذ را حذف کند.

رهبری درباره رمزارزها روی دور زدن تحریم‌ها، گفت: رمز ارزها نظارت پذیر نیستند و نمی توانیم جلوی تکنولوژی بلاک چین را بگیریم و همچنین سیاست‌گذاری در این زمینه نباید فقط از طرف سازمان خاصی انجام شود، بلکه باید کارگروه یکپارچه ای تشکیل شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه بلاکچین به دنبال تضعیف نظارت های مرکزی است اظهار کرد: سازو کار رمزارز این است که تراکنش، بدون مشخص بودن طرفین تراکنش انجام شود، بنابراین نمی‌توان نظارت خاصی روی آن انجام داد.

رهبری درباره تخلفات سامانه‌ی ثبت سفارش توضیح داد: از ابتدای آذر سال گذشته مدیریت سامانه ثبت سفارش به این مرکز سپرده شد. آسیب‌های سامانه را شناسایی کردیم. همچنین سعی کردیم کاربری سامانه را ارتقا دهیم و ۱۶ فرایند جدید به سامانه اضافه شد.

وی درباره پرونده سکه ثامن با بیان اینکه برای اعطای نماد اعتماد به سکه ثامن، تمام قواعد صدور نماد اعتماد را رعایت کرده است ،گفت: پروانه اتحادیه آن را در وب سایت بررسی کردیم و تا خرداد سال ۹۷ شکایت خاصی از این سامانه وجود نداشت اما پس از آن متوجه فروش سکه در این سایت شدیم و تذکراتی هم دادیم.

رهبری ادامه داد: از پرونده سکه ثامن به این نتیجه رسیدیم که باید رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی را آغاز کنیم و این طور نباشد که هرکس نماد اعتماد را دید، فکر کند کاملا باید به آن سایت اعتماد کند. رتبه بندی به این موضوع که چقدر می‌توان به آن سایت اعتماد کرد، کمک می‌کند.

وی تاکید کرد:‌ باید هر چه زودتر رتبه بندی اعتماد را صورت دهیم و به طور کلی رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی از اوایل مهر انجام می شود.

سامانه‌ای برای پیش‌فروش خودرو راه‌اندازی می‌شود

رهبری در ادامه اضافه کرد: در حال طراحی مکانیسم پیش فروش هستیم تا فرد نتواند بیشتر از اعتبار پیش فروش کند و اینکار برای خودرو شروع شده تا در آینده نزدیک برای مجوز پیش‌فروش خودرو سامانه‌ای داشته باشیم و برای سایر کالاهای ارزشمند نیز باید مکانیسمی داشته باشیم.

در این نشست همچنین حاتمی مدیر اجرایی نماد اعتماد الکترونیکی با بیان اینکه شاخص های مختلفی باید مورد ارزیابی قرار بگیرد که شرکت بتواند"ای نماد" بگیرد گفت: در حال حاضر چند طرح برای برون سپاری ای نماد در استان ها انجام داده ایم و از سال 89 تاکنون به 19 هزار شکایت در این بخش رسیدگی شده است.

جامی مدیر پدافند غیرعامل و پایشگر هوشمند نیز با بیان اینکه حدود 180 کسب و کار، نماد الکترونیکی جعل کرده بودند شناسایی شدند، گفت: از 3500 وب سایت پایش شده با 3 سناریوی تخلف 70 کسب و کار ممنوع بودند و 230 کسب و کار تعلیق شده نیز شناسایی شدند و پس از اینکه کارشناس مربوطه از تخلف آگاهی پیدا کند به پلیس فتا اطلاع داده می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-09-15 14:44

افزودن دیدگاه جدید