کد مطلب: 

233199

مجلس از پاسخ‌های وزیر ارتباطات درباره‌‌ی فیلترشکن‌ها و سیم‌کارت‌های فاقد هویت قانع شد

پس از طرح سوال نماینده مشهد و پاسخ وزیر ارتباطات درباره احراز هویت افراد در اینترنت، ساماندهی فیلترشکن‌ها (VPN) و قطع سیم‌کارت‌های مجعول، نمایندگان با ۱۰۲ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر، از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.
مجلس از پاسخ‌های وزیر ارتباطات درباره‌‌ی فیلترشکن‌ها و سیم‌کارت‌های فاقد هویت قانع شد

به گزارش سیتنا، ایسنا نوشت: نصرالله پژمان‌فر در جلسه علنی بعد از ظهر امروز (دوشنبه) و در جریان طرح سوال خود از آذری جهرمی درباره‌ی علت عدم انجام وظایف قانونی وزارت ارتباطات در احراز هویت افراد در اینترنت، ساماندهی فیلترشکن‌ها و قطع سیم کارت‌های مجعول، گفت: امروز در فضای مجازی در شرایطی قرار گرفتیم که خیلی از افراد برای استفاده از این فضا باید از فیلترشکن و وی‌پی‌ان استفاده کنند. برنامه‌ی مشخصی هم نداریم؛ در حالی که باید سطح دسترسی افراد در فضای مجازی مشخص شود و احراز هویت صورت گیرد. دستگاه متولی هم وزارت ارتباطات است و احراز هویت وظیفه این وزارتخانه.

وی با بیان این که بین ۵۰۰ هزار تا دو میلیون سیم کارت مجعول وجود دارد اضافه کرد: در این زمینه اقدامات حداقلی صورت گرفته اما باید جلوی فساد گرفته شود، ما همان سیم کارتی که برای یک ایرانی صادر می‌کنیم به یک خارجی هم می‌دهیم و همان سطح دسترسی برای او تعریف می‌شود.

در فضای مجازی باید هویت کاربر مشخص باشد چرا این کار در شورای عالی فضای مجازی صورت نمی‌گیرد؟

وی با بیان اینکه برخی اظهارات وزیر ارتباطات فرار رو به جلو است ادامه داد: در فضای مجازی باید هویت کاربر مشخص باشد چرا این کار در شورای عالی فضای مجازی صورت نمی‌گیرد؟

پژمان‌فر ادامه داد: در کشور عراق به مسافران سیم کارت یک هفته‌ای تا دو هفته‌ای می‌دهند؛ چرا در ایران به همه کسانی که وارد کشور می‌شوند با ارائه پاسپورت خدمات بلند مدت ارائه می‌شود؟ من معتقدم این فضای ناامن به دلیل منافع و پول و بهره برداری‌های اقتصادی است که از آن دست بر نمی‌دارند.

بیش از ۲۰ درصد پرونده‌های دستگاه قضایی به خاطر مشکلات فضای مجازی است

نماینده مردم مشهد با بیان این که بیش از ۲۰ درصد پرونده‌های دستگاه قضایی به خاطر مشکلات فضای مجازی است ادامه داد: از این میان بیش از ۸۰ درصد به دلیل مشخص نبودن هویت افراد است؛ در حالی که این تکنولوژی وجود دارد، تکالیف بالادستی هم هست، اما این اراده نیست. آقای جهرمی مسئولیت مستقیم در این زمینه دارد و ما باید این پیام را بدهیم که از فضای مجازی ناراضی هستیم.

بیش از ۱۷ میلیون سیم کارت فاقد هویت و یا مخدوش از روند کار خارج شده است

به گزارش سیتنا، خبرگزاری مهر نوشت: در ادامه، آذری جهرمی هم خاطرنشان کرد: در مورد سیم کارت ها باید گفت بیش از ۱۷ میلیون سیم کارت فاقد هویت و یا مخدوش از روند کار خارج شده است. این کار اقدام بزرگی بوده است که بدون ایجاد اختلال در زندگی مردم انجام شده است.

وی تصریح کرد: اما در مورد اتباع، ایشان درست می گویند. اتباع بیگانه در زمان ورود به کشور، سیم کارت خریداری می کنند. راه حل این مشکل اتصال بانک اینترنتی ناجا به سیستم هویتی اپراتورهاست که باید در قالب دولت الکترونیک اجرا شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: ناجا، بانک اطلاعاتی خود را به سیستم ارتباطی اپراتورها متصل کرد اما بانک اطلاعاتی ناجا، آفلاین بود و با ۲۴ ساعت تأخیر، سیم کارت ها صادر می شد. داستان به اینجا رسید که دوستان حزب الله لبنان به ما گفتند آمریکا ما را تحریم کرده، شما هم به ما سیم کارت نمی دهید. بنابراین این سیستم را تا زمان به روز رسانی سیستم های ناجا تعطیل کردیم.

آذری جهرمی گفت: به ما می گویند چرا وزارت ارتباطات، فیلترشکن ها را نمی بندد؟ طبق قانون ارائه کنندگان خدمات دسترسی موظف به این کار هستند.

وی افزود: فکر کنید فردا صبح بیدار شویدهمه فیلترشکن ها از دسترس خارج شود. صبح فردا چه اتفاقی می افتد؟ تاجری که می خواهد تحریم ها را دور بزند به مشکل می خورد. استاد و دانشجو نیز مشکل پیدا می کنند. باید سطح دسترسی به اینترنت طبقه بندی شود.

هیچ برخوردی با تجارت فیلترشکن ها نمی‌شود و مشخص است چه کسانی پشت آن هستند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه فیلترشکن ها به راحتی در کشور ما خرید و فروش می شوند، اظهار داشت: هیچ برخوردی با تجارت فیلترشکن ها نمی شود و مشخص است چه کسانی پشت آن هستند. مگر نمی شود پشت این مافیا را درآورد. قانونی در کشور ما وجود ندارد که خرید و فروش فیلترشکن ها را به عنوان جرم تلقی کند.

خرید و فروش فیلتر شکن ها، تجارتی چندصد میلیاردی است که کسی جلوی آن را نمی گیرد

آذری جهرمی تصریح کرد: خرید و فروش فیلتر شکن ها، تجارتی چندصد میلیاردی است که کسی جلوی آن را نمی گیرد و میگویند وزارت ارتباطات خودش جلوی این کار را بگیرد.

وی با بیان اینکه این مشکل راه حل دارد، گفت نمی شود ابزارهای مورد نیاز را نداد و گفت که بروید این کار را انجام دهید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-09-02 16:56

افزودن دیدگاه جدید