کد مطلب: 

233129

بررسی قابلیت‌های همکاری سیستم اینترنت اشیاء و ترکیب آن با شبکه‌های اجتماعی در پژوهشگاه ICT

در روز نخست کارگاه های «گروه مطالعاتی ۲۰» قابلیت‌های همکاری سیستم اینترنت اشیاء و ترکیب آن با شبکه‌های اجتماعی بررسی شد.
بررسی قابلیت‌های همکاری سیستم اینترنت اشیاء و ترکیب آن با شبکه‌های اجتماعی در پژوهشگاه ICT

به گزارش سیتنا، کارگاه‌های «قابلیت‌های همکاری سیستم اینترنت اشیا» و «شبکه‌های اجتماعی اینترنت اشیا» به ریاست دکتر محمدرضا میرصراف صبح امروز (یکشنبه ۱۰ شهریورماه) در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد.

میرصراف در خصوص کارگاه های روز نخست عنوان کرد: معاونت آموزش پژوهشگاه با تشکیل گروه مطالعاتی ۲۰، تصمیم به بررسی و تحقیق پیرامون شهر هوشمند و اینترنت اشیا گرفت و اکنون حدود ۵ ماه است که فعالیت‌هایی در حوزه استانداردهای این گروه مطالعاتی صورت گرفته و جلساتی برگزار شده است.

وی افزود: تا کنون ۹ جلسه با دو گروه مختلف برگزار کردیم و قرار بر این شد تا گروه اول در کارگاه دو روزه به ابعاد اینترنت اشیا و شهر هوشمند بپردازد.

میرصراف با اشاره به یکی از موضوعات کارگاه روز نخست مبنی بر «قابلیت‌های همکاری سیستم اینترنت اشیا» گفت: هدف از بررسی این قابلیت ها این است که بتوان این سیستم ها را با همکاری یکدیگر به گونه ای کاربردی کنند تا برآیند آن، به یک سیستم ارزش افزوده تبدیل شده و بدون مواجه با پیچیدگی خاصی، حداکثر بهره را از آن ببرند.

وی در همین خصوص به ۵ جنبه از بررسی قابلیت‌های همکاری سیستم اینترنت اشیا اشاره و اظهار کرد: جنبه های انتقال، نحوی، کارکردی، سیاست گذاری و رفتار، از مواردی بود که در بررسی این قابلیت ها از آنها استفاده شد.

میرصراف همچنین به موضوع دوم این کارگاه مبنی بر «شبکه‌های اجتماعی اینترنت اشیا» اشاره و عنوان کرد: این موضوع به عنوان یک طرح‌واره، ترکیبی از شبکه های اجتماعی و اینترنت اشیا است که امکانات سرویس دهی اینترنت اشیا و قابلیت های امنیت و دسترسی را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: این سیستم به ما آموزش می دهد که چگونه کار کنیم و کاربران با شبکه های اجتماعی بتوانند با اشیای خود یا حتی با اشیای دیگران ارتباط داشته باشند.

به گفته میرصراف، نکته مهم این است که وقتی ما سیستمی را فراهم می کنیم، جنبه های ارتباطی اینترنت اشیا را در آن بررسی کنیم اما هنوز جنبه ارتباطی اشیا با افراد در جوامع یا گروه های مختلف بررسی نشده اند.

میرصراف همچنین به نمونه های اجرا شده از اینترنت اشیا اشاره و خاطرنشان کرد: در ایران فعالیت های خوبی انجام شده که می توان به پروژه کنتورهای هوشمند یا خدمات پزشکی و حتی سنسورهای هوشمند آبیاری محصولات کشاورزی اشاره کرد.

وی گفت: افق کاری و چشم انداز این حوزه بسیار گسترده است و دانشجویان هم علاقمندی زیادی به آن نشان می دهند لذا باید در خصوص این سیستم ها، آینده نگر باشیم.

میرصراف افزود: اگر بتوانیم شبکه های اجتماعی را با خانه های هوشمند ترکیب کنیم، به فناوری جدیدی می رسیم که در نهایت ما را با آینده ای روشن و جا افتاده در حوزه اینترنت اشیا، روبرو می کند.

وی در پایان به نمونه هایی که در همین خصوص برای تحقیقات پیرامون اینترنت اشیا انجام شد، اشاره و اظهار کرد: ما در یک نمایشگاه نقاشی، نمونه ای از اینترنت اشیا را روی تابلوهای یک گالری اجرا کردیم که در نهایت اعلام می کرد کدام نقاشی بیشتر از سایر نقاشی ها، دیده شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-09-01 13:08

افزودن دیدگاه جدید