کد مطلب: 

232787

ایران از ظرفیت‌های لازم برای توسعه‌ی همکاری‌های صنعتی با سایر کشورها برخوردار است

معاون آموزش، پژوهش وزارت صنعت معدن و تجارت، میزبان فیلیپ شولتس مدیر ارشد برنامه های توسعه ای سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) که در راس هیاتی عالی رتبه به ایران سفر کرد بود.
ایران از ظرفیت‌های لازم برای توسعه‌ی همکاری‌های صنعتی با سایر کشورها برخوردار است

به گزارش سیتنا، برات قبادیان در دیدار با قائم مقام سازمان توسعه صنعتی ملل متحد با اشاره به توانمندی های نیروی انسانی متخصص ایران، گفت: ایران با داشتن بیش از ۴.۵ میلیون دانشجو که ۱.۵ میلیون آن در سطح کارشناسی ارشد و دکترا هستند. کشوری است با نیروی انسانی متخصص، که سعی دارد از این ظرفیت در جهت تامین فناوری های مورد نیاز کشور استفاده کند.

وی اظهار داشت: از فرصت های همکاری مشترک با سازمان جهانی یونیدو استقبال می کنیم و البته مباحث توسعه صنعتی به ویژه انقلاب چهارم صنعتی می تواند مبنای ارتقای همکاری های طرفین واقع شود

سطح همکاری های سازمان توسعه صنعتی ملل متحد با ایران در حال افزایش است

در ادامه این دیدار فیلیپ شولتس، قائم مقام سازمان جهانی یونیدو با اشاره به اهداف این سازمان گفت: هدف اصلی این سازمان ارتقاء و تسریع توسعه صنعتی در کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال گذار و توسعه روابط صنعتی بین‌المللی است که در این راستا خوشبختانه سطح همکاری های سازمان توسعه صنعتی ملل متحد با ایران در حال افزایش است.

وی افزود: سازمان یونیدو معتقد است که صنعت رقابتی و زیست‌محیطی قابل قبول، دارای نقشی بسیار اساسی در تسریع رشد اقتصادی، ریشه کن کردن فقر و دستیابی به اهداف توسعه‌ای است؛ این سازمان در چارچوب 3 عنوان کلی زدودن فقر به واسطه فعالیت‌های مولد، ظرفیت تجاری و انرژی و محیط زیست ،خدمات فنی و مشاوره ای به کشور های عضو خود ارائه خدمات می کند و یکی از مهمترین اهداف سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو)، ایجاد زمینه های توسعه پایدار و جامع شمول برای 100 کشور عضور این نهاد جهانی است.

شولتس افزود: طبق اطلاعات ارائه شده از سوی مقامات ایرانی، حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی ایران مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است که می توان از این سهم بالا به عنوان فرصتی برای افزایش همکاری های توسعه ای میان دو طرف نام برد.

در ادامه این دیدار، میرصالحی مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی گزارشی از نظارت بر اجرای پروژه های در حال اجرای یونیدو، پروژه های پیشنهادی ایران به دفتر یونیدو که از جانب معاونت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای و استانی وزارت متبوع و سایر دستگاه‌های دولتی کشور واصل شده، دوره های آموزشی برگزار شده و اقدامات انجام شده در راستای موضوعات و پیشنهادات یونیدوکه از طریق وزارت خارجه به مرجع ملی یونیدو ارسال شده است؛ ارائه کرد.

در ادامه نشست مدیران یونیدو با مسئولین ایرانی که درمحل معاونت آموزش،پژوهش وفناوری وزارت صمت انجام شد، منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گزارشی از اقدامات صورت گرفته درخصوص پروژه اشتغال زایی، اجرای روش های جدید تامین مالی زنجیره ارزش که امکان اتصال شرکت های کوچک و متوسط به بنگاههای بزرگ را فراهم میکند، گسترش کار درحوزه IT وانعقاد ٢٢میلیون دلار قرارداد تولید پوشاک با برند ایران با شرکت های بین المللی را ارائه وابراز امیدواری کرد: با مشارکت وزارت صمت در حوزه سیاست‌های کسب و کار همکاری های جدیدی را بتوانیم آغاز کنیم تا در تحقق اهداف پروژه کمکمان کند.

وی با اشاره به حجم همکاری وزارت کار با یونیدو گفت: برنامه‌ همکاری وزارت کار با یونیدو در خصوص پروژه اشتغال را با بودجه ای بالغ بر ١٢ میلیون دلار از سال ۲۰۱۵ شروع کرده ایم و طبق برنامه اولیه تا ۲۰۲۰ این پروژه می بایست به اتمام برسد که باتوجه به اینکه منابع جدیدی شامل یک میلیون دلار برای توسعه صنعت زنبورداری و ۵ میلیون دلار در حوزه کشاورزی از بخش خصوصی برای پروژه ایجاد شده و این مبلغ به ۱۸ میلیون دلار افزایش یافته است، انتظار داریم تا مدت زمان پروژه تا سال ۲۰۲۲ تمدید شود.

در ادامه شولتس با بیان اینکه میزان تجزیه و تحلیل داده ها بسیار بالا بوده گفت: با توجه به تجربه مشابهی که برای ایجاد اشتغال در کشور تونس داشتیم با هر 3 هزار دلار می‌توان یک شغل ایجاد کرد. این درحالی است که تاکنون مبلغ 3 میلیون دلار توسط وزارت کار ایران به یونیدو پرداخت شده که میزان اشتغال ایجاد شده در این پروژه طبق اعلام وزارت کار خیلی بیشتر از این مبلغ می باشد
و امیدواریم در جلسات تخصصی آتی موضو عات مطروحه و همچنین انتظاراتی که از یونیدو دارید مورد بحث وبررسی قرار گیرد.

توسعه همکاری‌های شیلات با یونیدو

در ادامه خونمیرزایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور به همراه گل شاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری آبزیان، نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی بودند که با نمایندگان یونیدو به گفت وگو نشستند.

خونمیرزایی با اشاره به اینکه یکی از پروژه های در دست اجرای مشترک با یونیدو در ایران پروژه توسعه زنجیره ارزش صنعت شیلات در چابهار می باشد که زمینه حضور شیلات در بازارهای مصرف جهان را فراهم می کند،گفت: توسعه زنجیره ارزش تون ماهیان و راه‌های تحقق این هدف و تولید محصولات مختلف و متنوع و کاهش ضایعات حاصل ازصید وفراوری و ارتقای بازار داخلی و صادراتی و همچنین تحقق صید لانگ لاین تن ماهیان ازجمله پیشنهادهای مابرای همکاری با یونیدواست.

خونمیرزایی ارتقاء بازار مصرف داخلی و صادراتی تن ماهیان و تحقق صید لانگ لانگ، مکانیزمی و شناورهای کلاس لنج صیادی را به عنوان دیگر پیشنهادهای سازمان شیلات ایران در همکاری با یونیدو عنوان کرد.

وی همچنین گفت می‌خواهیم به خاطر سیل شدید سال گذشته و کاهش مخاطرات بعد از سیل از تجربیات کارشناسان مربوط به یونیدو استفاده کنیم.

در ادامه این نشست فیلیپ شولتس، مدیر ارشد برنامه های توسعه سازمان صنعتی ملل متحد(یونیدو) با اشاره به اهمیت توسعه صنعت شیلات، گفت: وضعیت غذایی، تغذیه، محیط زیست، انرژی، جوامع ساحلی، دسترسی به برق مواد آسیب رسان به لایه اوزون، کاهش فقر در جوامع ساحلی و غیره از جمله موضوعات بسیار مهم برای یونیدو بوده و هست.

وی با اشاره به اینکه تأمین مالی این پروژه ها از طریق دولت ژاپن انجام می شود توضیح داد: هرساله در تابستان با توجه به اقتصاد جوامع ۳۰ تا ۴۰ پروژه در این سازمان تعریف می شود و از این میان شش تا هشت پروژه انتخاب می شود همانند پروژه‌ای که در دو استان ایران انجام شد.

وی درباره فاز جدید توسعه این پروژه به مناطق دیگر بیان کرد: باسفارت ژاپن در تهران در این باره صحبت شده است و می‌دانیم که نقش ژاپن در این میان مهم است و بخش خصوصی ژاپن علاقه مند به فعالیت تن ماهی در ایران است و دفتر یونیدو می تواند نقش ارتباط دهنده دو علاقه برای ایجاد ارتباط بهترباشد.

در ادامه سلسله نشست های مدیر ارشد برنامه های توسعه سازمان صنعتی ملل متحد و معاون آموزش پژوهش و فناوری وزارت صنعت معدن و تجارت با سازمان‌ها و ارگان‌هایی که یونیدو با آنها پروژه‌های مشترک دارند نشست با سازمان محیط زیست برگزار شد.

در این نشست ابراهیم حاجی زاده مدیر حفاظت از لایه اوزون سازمان محیط زیست به عنوان نماینده سازمان محیط زیست در این نشست حضور داشت.

وی گفت: ما انتظار داریم که یونیدو در تمامی مباحث زیست محیطی کشور ما حضور داشته باشد در سالهای قبل یکی از اهداف ما حذف مواد خطرناک از بخش صنعت کشاورزی و خدمات بود که ۶۱۹ مورد توسط یونیدو انجام شد

وی گفت: انتقال تکنولوژی و انرژی ضروری از بحث‌هایی است که محیط زیست می‌خواهد در آن حضور فعال داشته باشد.

حاجی زاده با اشاره به روز جهانی اوزون در بیست و یکم آگوست گفت: برنامه اصلی ما در آن روز انرژی ضروری است و می‌خواهیم با یونیدو در این زمینه پنجره جدیدی باز کنیم

این مسئول اضافه کرد: ما گرفتار پسماندها هستیم و خواهان همکاری با یونیدو در این زمینه هستیم

فیلیپ شوتس در این نشست با اشاره به تبصره کی گالری گفت: یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین ابزار برای مبارزه با تغییر آب و هوا از منظر بهینه سازی انرژی ومواد آسیب رسان به لایه اوزون می توانیم از تبصره کی گالری یاد کنیم

شولتس گفت: صنعت پاک و مدیریت پسماند برنامه‌ای که در اقتصاد چرخشی به آن اشاره می‌شود از این مفهوم و موضوع جدید اتحادیه اروپا حمایت می‌کند و بخش محیط زیست یونیدو آشکار می‌شود که با ایران همکاری داشته باشد.
درپایان این نشست، قبادیان معاون وزیر صمت بااشاره به گزارش های ارائه شده از سوی نمایندگان وزار ت کار و صنعت، معدن و تجارت و سازمان های شیلات ومحیط زیست درخصوص پروژه های مشترک با یونیدو ابراز امیدواری کردتا با کمک این سازمان پروژه ها با دقت وقدرت هرچه بیشتر ادامه پیدا کند.

گفتنی است، فیلیپ شولتس قائم مقام ومدیر ارشد برنامه های توسعه ای سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) که در راس هیاتی عالیرتبه به منظور بررسی زمینه های افزایش همکاری های فنی و توسعه ای در صنایع زیرساختی کشور به ایران سفرکرد،
عالیرتبه ترین مقام این سازمان بین المللی است که از سال 2008 میلادی تا کنون به ایران سفر کرده است.
سازمان یونیدو و ایران سابقه ی 6 دهه همکاری برای دستیابی به توسعه پایدار صنعتی را در کارنامه مشترک خود دارند و وزارت صمت به عنوان نقطه کانونی یونیدو در ایران مسئولیت هماهنگی وارتباط بین یونیدو وسایروزارتخانه ها و سازمان های کشور را به عهده دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-08-25 15:24

افزودن دیدگاه جدید