کد مطلب: 

232778

ستاری: شرکت‌های بزرگ سنتی برای ماندگاری در اقتصاد به نوآوری روی بیاورند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، با تاکید بر اینکه مدل های موفق حوزه فناوری و شرکت های دانش بنیان را باید در کشور توسعه دهیم و گفت: امروز شاهد اتفاق های مهم در نگرش شرکت های بزرگ صنعتی هستیم. شرکت های بزرگ برای ماندگاری در اقتصاد باید به نوآوری روی بیاورند.
ستاری: شرکت‌های بزرگ سنتی برای ماندگاری در اقتصاد به نوآوری روی بیاورند

به گزارش سیتنا، دکتر سورنا ستاری در پایان سفر یک روزه خود به استان مرکزی در جلسه توسعه اقتصاد دانش بنیان و رونق تولید استان مرکزی شرکت کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره یک از مهم ترین مولفه های پیشرفت، گفت: اصلی ترین موضوعی  که اقتصاد استان را ساماندهی می کند، همدلی  بین  تمام دستگاه های دولتی، دانشجویان، دانشگاه ها است.

لزوم تغییر نگرش شرکت های سنتی

ستاری در ادامه بر ضرورت  تغییر نگرش شرکت های سنتی تاکید کرد و گفت: امروز شاهد اتفاق های مهم در نگرش شرکت های بزرگ صنعتی هستیم.شرکت های بزرگ برای ماندگاری در اقتصاد باید به نوآوری روی بیاورند. در استان مرکزی این اتفاق افتاده است و آنان به این نتیجه رسیده اند که برای ادامه حیات به نوآوری نیاز دارند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه تفکری که در آن اقتصادش با پول دولت شکل بگیرد را اشتباه خواند وگفت:این اقتصاد با پول دولت به جایی نمی رسد. در کشور به طور متعدد پژوهشکده دولتی تاسیس شده‌ و خروجی آن جذب هیات علمی های مختلف و تاسیس آزمایشگاه های مدرن بوده است که بلافاصله خاک می خورند و کارایی ندارند.

شرکت های بزرگ صنعتی برای جوانان سرمایه گذاری کنند

وی در ادامه درباره پایان مشاغل سنتی در صورت روی نیاوردن به نوآوری، گفت: مشاغل سنتی در مواجهه با جوانان می بازند و باید این روش های پایان یابد. حتی  در پارک علم و فناوری و صنایع که با پول دولت اداره می شوند، سقف پرش مشخص است خوشبختانه در شهرهایی بزرگ مانند تهران به این نتیجه دست پیدا کردیم که بخش خصوصی پارک علم و فناوری را می سازد شرکت های سنتی با همدلی شرکت های بزرگ دانش بنیان استان و مراکز نوآوری برای جوانان سرمایه‌گذاری کنند تا به تولید ثروت بیانجامد.

رییس بنیاد ملی نخبگان بار دیگر بر حمایت معاونت علمی و فناوری از جوانان فناور و خلاق تاکید کرد و گفت: امروز سازمان های مختلف گام های مهمی برای اقتصاد دانش بنیان برداشته اند. به عنوان نمونه سایت دانشگاه آزاد اسلامی فوق العاده است وما نیزآمادگی داریم هر هزینه ای در خصوص راه اندازی نیاز باشد، حمایت کنیم.

ستاری در ادامه نقش شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: وجود 4500 شرکت دانش بنیان و اشتغال 300 هزار نفری مستقیم این شرکت ها نشان از تحولی جدید در اقتصاد دارد.

امضای تفاهم نامه ای برای توسعه زیست بوم نوآوری

در پایان این جلسه تفاهم نامه  ای میان معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و استانداری مرکزی منعقد شد.این تفاهم نامه که به امضای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری و  علی آقازاده استاندار مرکزی رسید توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری به منظور توسعه شرکت های دانش بنیان،ترویج و فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های مهم اقتصاد مقاومتی و جریان سازی و بهره برداری از اثرات توسعه ای و ارزش افزوده استقرار استارتاپها و کسب و کارهای دانش بنیلن  در راستای بازآفرینی فضاهای متروکه شهری –صنعتی را هدف قرار داده است.

شتابدهنده ها و شرکت های دانش بنیان آینده روشنی را رقم می زنند

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پیش از آغاز جلسه توسعه اقتصاد دانش بنیان و رونق تولید استان مرکزی در بازدید از کارخانه ماشین سازی به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

معاون علمی وفناوری رییس جمهوری با بیان اینکه شرکت ماشین سازی اراک در حال گذار از سیستم سنتی و‌ تغییر جهت برای تولید محصولات دانش بنیان است،گفت: شتابدهنده ها و‌استارتاپهایی که از دل این مجموعه رشد می کنند قطعا آینده روشنی رقم خواهند زد.

ستاری با اینکه این کارخانه گام های خوبی را برای تقویت حوزه اقتصاد دانش بنیان در کشور برداشته است گفت: این کارخانه در حال گذار از سیستم سنتی و تغییر جهت برای تولید محصولات دانش بنیان است. همچنین شتابدهنده ها و استارتاپ هایی که از دل این مجموعه رشد کرده اند قطعا آینده روشنی را برای این حوزه با محصولات خود رقم می زنند. البته به زودی کارخانه نوآوری نیز در این مجموعه راه اندازی می شود تا این حرکت شتاب بیشتری گیرد.

سرمایه گذاری بر ایده های خلاقانه جوانان و استارتاپ ها

ستاری عملکرد شرکت های دانش بنیان را قابل توجه دانست و گفت: بیش از 4 هزار و 500 شرکت دانش بنیان در حال حاضر در کشور مشغول فعالیت هستند که اتفاقات خوبی را برای کشور رقم زده اند. این مسئله که مجموعه های بزرگ همچون ماشین سازی سرمایه گذاری روی ایده های خلاقانه جوانان و استارتاپ ها را مورد توجه خود قرار داده اند خود اتفاق مهمی است که نشان از تغییر نگاه و حرکت به سوی ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری دارد. این مجموعه به این نتیجه رسیده است که با محصولات گذشته اقتصاد موفق و با ارزش افزوده بالایی را نخواهد داشت.

ستاری ادامه داد: تمام این موارد برای رونق اقتصاد دانش بنیان اقدام موثری است. اقتصادی که نیروی انسانی جوان و خلاق اساس شکل گیری آن است و توسعه آن را در این استان امروز با این اتفاقات شاهد هستیم.

قرارداد احداث اولین کارخانه نوآوری در اراک منعقد شد

با افتتاح شتاب دهنده نوآوری آفتاب (شنوا) و همچنین امضای قرارداد ایجاد کارخانه نوآوری استان مرکزی در جوار صنایع ماشین سازی اراک به عنوان یکی از معظم ترین صنایع و نماد پیشرفت و توسعه صنعتی کشور روح نوآوری در این استان و صنعت ماشین سازی در گذار از صنایع مونتاژ به صنایع نو آور دمیده شد.

در دومین بخش سفر یک روزه  معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و همزمان با آغاز هفته دولت ،قرارداد ایجاد کارخانه نوآوری استان مرکزی میان معاونت  علمی و فناوری ریاست جمهوری ،استانداری مرکزی،پارک علم و فناوری استان و  کارخانه ماشین سازی اراک منعقد شد.

این کارخانه در مساحت ۴۸۰۰ متر مربعی مسقف با قابلیت توسعه در زمینی به مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع قرار دارد. احداث این کارخانه در منطقه صنعتی استان مرکزی با هدف استفاده از زیر ساختهای صنعتی شرکت ماشین سازی اراک و دیگر صنایع استان، باعث استفاده از ظرفیتهای شرکت های دانش بنیان و استارت آپی و با استفاده از شتابدهنده های بومی نقش ارزنده‌ای در کاهش خروج ارز از کشور را دارد. هدف دیگر "کارخانه نوآوری آفتاب" ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در فضای تولیدی اشتراکی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-08-25 13:48

افزودن دیدگاه جدید