کد مطلب: 

232777

امکان آزمایش الگوریتم‌های MIMO مقیاس‌پذیر در لایه فیزیکی ۴G و ۵G توسط پژوهشگاه ICT فراهم شد

گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار پژوهشگاه ICT با ایجاد بستر تست و توسعه سیستم MIMO مقیاس‌پذیر در فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز نسل‌های چهارم و پنجم، امکان آزمایش الگوریتم را برای دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و استارتاپ‌ها فراهم کرده است.
امکان آزمایش الگوریتم‌های MIMO مقیاس‌پذیر در لایه فیزیکی ۴G و ۵G توسط پژوهشگاه ICT فراهم شد

به گزارش سیتنا، دکتر جهانگیر دادخواه چیمه مجری پروژه ایجاد بستر تست و توسعه (آزمایشگاه) سیستم MIMO مقیاس‌پذیر در فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز نسل های چهارم و پنجم، اظهار کرد: این پروژه در سال ۹۷ شروع شد و با وجود پیچیدگی‌هایی که طراحی این آزمایشگاه داشت، طراحی مفهومی و تفصیلی انجام شده و نهایتا  فهرست ملزومات سخت افزاری و نرم افزاری آن تهیه شد.

وی افزود: علت استفاده از فناوری‌های جدید، ارایه سرویس‌هایی با سرعت بالاتر و بلادرنگ هستند که امکان ارسال/دریافت اطلاعات در سریع‌ترین زمان را فراهم می‌کنند. این آزمایشگاه به عنوان یکی از مهمترین بخش ها جهت پیاده سازی نسل های چهارم و پنجم ارتباطی مطرح است.

MIMO چیست؟

بنا بر اظهارات دادخواه، MIMO فناوری به روزی است که با استفاده از چندین آنتن ارسال و دریافت هم‌زمان رشته بیت های داده را انجام می دهد. شروع این فناوری از ارتباطات بی‌سیم نسل چهارم یا LTE مطرح شده است.

استادیار پژوهشگاه تاکید کرد: در آزمایشگاه پیاده‌سازی و برپایی یک سیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شامل ایستگاه مرکزی و UE ها انجام شده و نسخه پیشرفته‌تری نسبت به آزمایشگاه های مشابه خارجی است.

این مجری پروژه همچنین دلیل پیاده‌سازی آزمایشی سیستم‌ها بر مبنای LTE را اینگونه تشریح کرد: آغاز فناوری ۵G در ۳GPP از نسخه‌های۱۴ به بعد LTE آغاز شده در نتیجه ۵G دارای تطابق پذیری معکوس با LTE بوده و چون LTE آخرین نسخه کاملی است که امکان آزمون و خطای دقیق روی آن وجود دارد ما از ماجول های نرم افزاری مطابق با LTE در آزمایشگاه استفاده کردیم. البته هدف نهایی این آزمایشگاه فقط انجام آزمایش ها در ۶ گیگاهرتز نیست بلکه باید با حرکت به سمت استفاده از موج میلیمتری و ۵G New Radio  اقدامی زیربنایی برای ایجاد بستر تست ۵G انجام داد.

کاربردهای آزمایشگاه سیستم MIMO

وی به کاربرد پروژه ایجاد بستر تست و توسعه (آزمایشگاه) سیستم MIMO مقیاس‌پذیر در فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز نسل های چهارم و پنجم اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از موارد کاربرد این آزمایشگاه‌ آن است که می تواند به عنوان بستر مناسبی توسط دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها مورد استفاده قرار گیرد و امکان تست‌ و توسعه الگوریتم‌های مورد نظر در نسل پنجم ارتباطی را فراهم آورد.

دادخواه ضمن تاکید بر اینکه تجهیزات استفاده شده، مطابق با جدیدترین فناوری های شرکت معتبر تولیدکننده تراشه و ماژول های مخابراتی است، اضافه کرد: با توسعه این آزمایشگاه می توان سرویس‌های اصلی نسل پنجم مانند خدمات پزشکی و بازی‌های آنلاین، خدمات حمل و نقل هوشمند و خدمات کنترل از راه دور را پیاده سازی و تست کرد.

عضو هیات علمی گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار اعلام کرد که تا کنون جلساتی با هدف اطلاع رسانی و مشارکت علمی با  چندین دانشگاه‌ برگزار شده است. شایان ذکر است این پروژه در حال گذراندن مراحل اجرایی خود در پژوهشگاه بوده و در آینده ای نزدیک آماده ارائه خدمات می باشد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-08-25 13:31

افزودن دیدگاه جدید