کد مطلب: 

232767
با حضور روسای اتاق بازرگانی تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صورت گرفت:

امضاء قرارداد راه‌اندازی نخستین مدرسه‌ی کسب‌وکار کشور برای تقویت پیوند صنعت و دانشگاه

قرارداد همکاری مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای راه‌اندازی یک مدرسه کسب‌وکار (BUSINESS SCHOOL) به امضای رئیس پارلمان بخش خصوصی پایتخت و رئیس یکی از معتبرترین نهادهای علمی-پژوهشی کشور رسید.
امضاء قرارداد راه‌اندازی نخستین مدرسه‌ی کسب‌وکار کشور برای تقویت پیوند صنعت و دانشگاه

به گزارش خبرنگار سیتنا، مسعود خوانساری و احمد معتمدی در نشستی که جمعی از مدیران و معاونان هر دو نهاد اتاق بازرگانی تهران و دانشگاه امیرکبیر حضور داشتند، پای این قرارداد همکاری امضا زدند تا یک مدرسه کسب‌وکار برای تقویت پیوند صنعت و دانشگاه با همکاری مشترک بخش خصوصی و یک دانشگاه معتبر ملی رقم بخورد.

در آغاز نشست امضای قرارداد راه‌اندازی این مدرسه که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، احمد معتمدی با اشاره به اینکه نخستین بار است که در کشور یک مدرسه کسب و کار (BUSINESS SCHOOL) به معنای متعارفش راه‌اندازی می‌شود، گفت: دانشگاه امیرکبیر بر اساس برنامه راهبردی خود، چند هدف را دنبال ‌می‌کند؛ هدف نخست آن است که به دانشگاه نسل سوم تبدیل شود. دانشگاه‌های نسل سوم، صرفاً در حوزه علم و دانش فعال نیستند و حوزه فعالیت خود را به عرصه اقتصاد نیز گسترده‌اند. همچنین بازنگری در برنامه آموزشی مقاطع تحصیلی از دیگر اهداف این دانشگاه است که البته بازنگری در برنامه آموزشی مقطع کارشناسی انجام گرفته است.

او در ادامه با بیان اینکه افزایش قرارداد‌های صنعتی و همچنین، مهارت‌افزایی در سطح دانشجویان جزو برنامه‌هایی است دانشگاه امیرکبیر در دستور کار دارد، توضیح داد: در مدارس کسب‌وکار، مهارت‌افزایی در بالاترین سطح انجام ‌می‌گیرد که امیدواریم با همکاری اتاق بازرگانی تهران، مدل مناسبی برای مدرسه مشترک کسب و کار دانشگاه امیرکبیر و اتاق تهران طراحی شود.

معتمدی ادامه داد: مطالعه رویر روش مدارس کسب و کار از یک سال قبل آغاز شد. در این مدرسه ضمن صیانت از ضوابط آموزش عالی باید آموزش‌هایی مفید ارائه شود و دستیابی به این اهداف، ساختار و مدیریت خاصی را ‌می‌طلبد.

او در ادامه محور‌های فعالیت مدرسه کسب وکار را این گونه توضیح داد: این مدرسه کسب و کار بر اساس سه محور آموزش، نوآوری و تحقیقات فعالیت خواهد کرد که در محور اول هدف آموزش رسمی یا غیررسمی در سطوح عالی است. همچنین برابر محورم دوم، نوآوری‌ در حوزه تجارت مدنظر قرار گرفته و در خصوص محور سوم، منظور تحقیقات عمیق و ارائه خدمات عمده توسط کارشناسان و اساتید حوزه‌های مختلف و توصیه به دولت و حکومت با هدف حل مشکلات است.

رییس دانشگاه امیرکبیر، ارتباط مستمر این دانشگاه با اتاق تهران را برای شناسایی نیازهای حوزه کسب و کار ضروری دانست و گفت: برای مدیریت بهینه مدرسه مشترک کسب و کار، یک شورای راهبردی پیش‌بینی شده که کار هماهنگی و اجرای برنامه‌ها را بر عهده خواهد داشت.

معتمدی در بخش دیگری از سخنانش به این نکته اشاره کرد که در طراحی مدل مدرسه مشترک کسب وکار اتاق تهران و دانشگاه امیرکبیر از تجربیات واحدهای مشابه در دیگر کشور‌ها نظیر هلند، فرانسه و آلمان نیز بهره‌برداری ‌می‌شود. او سپس ابراز امیدواری کرد که با سرمایه‌گذاری اتاق تهران، مدل موفقی از مدارس کسب و کار در کشور شکل بگیرد که از سوی دیگر نهادها نیز قابل تکرار باشد. معتمدی افزود: برای راه‌اندازی این مدرسه در انتظار احداث ساختمان آن نمی‌مانیم و سعی ‌می‌کنیم، این مدرسه را با امکانات موجود و از ترم دوم سال تحصیلی آینده فعال کنیم.

تربیت مدیران در کلاس جهانی

در ادامه این نشست، رییس اتاق بازرگانی تهران طی سخنانی از ضرورت تربیت مدیران کسب و کار در کلاس جهانی سخن گفت و افزود: اگرچه در دهه‌های گذشته، کشور در صنعت و تجارت به ابتکاراتی دست یافته اما در حوزه مدیریت از پیشرفت‌های به وقوع پیوسته در جهان بازمانده و از استانداردهای جهانی فاصله گرفته است.

مسعود خوانساری ایجاد مدرسه کسب و کار برای جبران این بازماندگی را ضروری دانست و گفت: اقتصاد ایران، اقتصاد کوچکی نیست و اگرچه تحریم‌ها اقتصاد ایران را در مضیقه قرار داده است اما بساط این تحریم‌ها دیر یا زود برچیده ‌می‌شود و اقتصاد ایران باید به اقتصاد جهانی بپیوندد. یکی از پیش‌شرط‌های این پیوند نیز ارتقای دانش مدیریت در کشور است.

رییس اتاق تهران، در ادامه استفاده از دانش اساتید داخلی و خارجی، نوآوری و استقلال از مراکز آموزشی دولتی که اغلب دارای محدودیت‌هایی هستند را از جمله ویژگی‌های مدرسه مشترک کسب و کار عنوان کرد و گفت: بر اساس آنچه در موافقت‌نامه قید شده، این مدرسه در محدوده دانشگاه امیرکبیر بوده اما دارای استقلال خواهد بود. همچنین شورای راهبردی متشکل از نمایندگان اتاق تهران و دانشگاه امیرکبیر، امور مربوط به این دانشگاه را مدیریت خواهند کرد.

او گفت: در کنار این مدرسه کسب‌وکار، یک مرکز نوآوری نیز راه‌اندازی خواهد شد که اکنون تصویب آن در دست پیگیری است و اعضای کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران روی پلت فرم آن مطالعه ‌می‌کنند.

خوانساری نیز با بیان اینکه راه‌اندازی این مدرسه در انتظار ساخت و تجهیز کامل ساختمان مربوط به این مجموعه نخواهد بود، ابراز امیدواری کرد که ایجاد این مدرسه نقطه آغاز تربیت و تقویت مدیران برای فعالیت در داخل و خارج از کشور باشد.

تفکر توسعه‌ای اتاق بازرگانی تهران

در ادامه این نشست، محمد اتابک، نایب‌رئیس اتاق تهران نیز با اشاره به ماندگار شدن نام امیرکبیر در تاریخ ایران گفت: با نگاه به تاریخ ایران و دوره کوتاه صدارت امیرکبیر مشخص ‌می‌شود، این خاصیت توسعه‌ای عملکرد وی بوده که منجر به پایدار شدن نام امیرکبیر شده است. من امیدوارم تصمیماتی که امروز گرفته ‌می‌شود در جهت توسعه و ایجاد نهادهای نوینی باشد که منجر به بهبود رشد اقتصاد، ثبات و پایداری اشتغال شود.

او با تاکید بر اینکه تفکر اتاق تهران نیز از نوع توسعه‌ای و ایجادی است، ادامه داد: اگر این نوع تفکر در سرتاسر جامعه جاری شود منجر به ماندگاری توسعه اقتصادی و کارآفرینی خواهد شد و در واقع ایجاد مدرسه کسب و کار می‌تواند باعث کارآفرینی و توسعه در جامعه شود.

در ادامه این مراسم قرارداد ایجاد و راه‌اندازی مدرسه کسب‌وکار اتاق تهران و دانشگاه امیرکبیر به امضا رسید و برنامه‌های آغاز به‌کار آن به زودی توسط شورای راهبردی این مدرسه تدوین و منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-08-25 09:31

افزودن دیدگاه جدید