کد مطلب: 

232728

گزارش آگهی/ آیا پرواز چارتر همیشه ارزان است؟

بلیط چارتر هواپیما همیشه ارزنتر از بلیط سیستمی است. اما باید مطمئن باشید که پرواز خود را کنسل نمی‌کنید. همچنین با توجه به اینکه قیمت بلیط سیستمی برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است، اگر با خانواده‌ای سفر می‌کنید که تعداد زیادی کودک در آن وجود دارد، بهتر است از بلیط سیستمی به جای بلیط چارتر استفاده کنید.
گزارش آگهی/ آیا پرواز چارتر همیشه ارزان است؟

به گزارش سرویس نیازمندی‌های سیتنا، در ایران بلیط هواپیما به دو صورت چارتر و سیستمی فروخته می‌شود. آژانس‌های گردشگری، تورهای مختلف و شرکت‌های دولتی و خصوصی از بلیط چارتر برای ارائه سرویس‌های خود استفاده می‌کنند. بلیط سیستمی معمولا نیاز به برنامه‌ریزی طولانی مدت برای خرید دارد، اما بلیط چارتر، حتی با برنامه ریزی کوتاه مدت نیز قابل تهیه است. برای پاسخ به این سوال که آیا پرواز چارتر همیشه ارزان است؟، باید اول با مفهوم پرواز چارتر آشنا شویم و فرق آن را با پرواز سیسستمی بدانیم.

پرواز چارتر چیست؟

چارتر در لغت به معنی "دربست کرایه دادن" است. در صنعت گردشگری، هر چیزی که به تعداد زیاد موجود باشد، قابلیت اجاره یا چارتر شدن دارد. به طور مثال صندلی‌های یک وسیله نقلیه عمومی، یا اتاق‌های یک هتل از امکان چارتر کردن برخوردارند. به شرکت گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و یا شرکت‌های خصوصی و دولتی که تمام یا بخشی از صندلی‌های یک هواپیما و یا اتاق‌های یک هتل را اجاره می‌کنند، چارتر کننده و به آژانس هواپیمایی یا هتلی که صندلی و یا اتاق را در اختیار آنها قرار می‌دهند چارتر دهنده گفته می‌شود.

پس به طور کلی پرواز چارتر پروازی است که تمامی صندلی‌های هواپیما توسط یک شرکت گردشگری، دفتر خدمات مسافرتی و یا شرکتی دولتی یا خصوصی اجاره شده باشد. چارتر در مسیرهای پر رفت و آمد به طور سالانه انجام می‌گیرد، اما ممکن است در بعضی از مسیرها این مدت زمان کمتر یا بیشتر باشد. پرواز چارتر طبق این تعریف اجاره پرواز در بازه معینی از زمان است و به همین دلیل چون خطر پرواز با صندلی خالی را برای هواپیمایی‌ها حذف می‌کند، به طور عمده به چارتر کننده فروخته می‌شود و از قیمت بلیط کمتری نسبت به پرواز سیستمی برخوردار است.

تفاوت پرواز چارتر با پرواز سیستمی

پروازهای سیستمی، پروازهایی هستند که در طول سال توسط هواپیمایی‌ها با توجه به امکانات برای مسیرهای مختلف برنامه‌ریزی شده‌اند، در پرواز سیستمی می‌توانید بلیط خود را چند ماه قبل از پرواز خریداری کرده و اگر به هر دلیلی مایل به کنسل کردن، پرواز خود بودید، با پرداخت جریمه پرواز را کنسل کنید و یا تاریخ پرواز خود را عوض کنید. همچنین نرخ قیمتی متفاوتی برای نوزادان، کودکان و بزرگسالان در پروازهای سیستمی وجود دارد. اما در پروازهای چارتر، در اکثر مواقع شما امکان پس دادن، بلیط پرواز چارتر خود را ندارید، نمی‌توانید تاریخ آن را عوض کنید.

بلیط چارتر برای نوزادن زیر دوسال از پرواز سیستمی ارزانتر است، اما برای کودکان و بزرگسالان قیمتی یکسان دارد. قیمت بلیط‌های چارتر برعکس بلیط‌های سیستمی ثابت نیست، زیرا ضرر و زیان ناشی از پرواز با صندلی خالی متوجه چارتر کننده خواهد بود. بنابراین چارتر کننده، به ویژه وقتی که به زمان پرواز نزدیکتر می‌شود، قیمت بلیط‌های خود را به شدت کاهش می‌دهد. در این پروازها ریسکی متوجه چارتر دهنده نیست، زیرا صندلی خود را از قبل به شرکت‌های دیگر اجاره داده است.

تفاوت قیمتی بلیط چارتر با بلیط‌های سیستمی
 
بلیط هواپیما چارتر در فصل پر رفت و آمد مسافر، معمولا قیمتی نزدیک به پرواز سیستمی دارد، ولی بازهم به علت اینکه توسط چارترکننده، به قیمت عمده خریداری و رزرو شده است، کمی ارزانتر از آن است. ولی در فصل پایین(کم سفر) قیمت بلیط چارتر هواپیما در برخی موارد بسیار ارزان است. در ایران، امکان خرید بلیط چارتر، برای مسیرهای کیش، مشهد، شیراز، بندرعباس، اصفهان و استانبول که پرطرفدار هستند، به راحتی وجود دارد. کافی است، وارد یکی از سایت‌های مرتبط شوید و با چک کردن قیمت بلیط چارتر، ارزانترین بلیط هواپیما را در صورت نیاز تهیه کنید.

با وجود تفاسیر بالا بلیط چارتر هواپیما همیشه ارزنتر از بلیط سیستمی است. اما باید مطمئن باشید که پرواز خود را کنسل نمی‌کنید. همچنین با توجه به اینکه قیمت بلیط سیستمی برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است، اگر با خانواده‌ای سفر می‌کنید که تعداد زیادی کودک در آن وجود دارد، بهتر است از بلیط سیستمی به جای بلیط چارتر استفاده کنید. زیرا در این شرایط ممکن است تهیه بلیط چارتر گرانتر از بلیط سیستمی هواپیما تمام شود.

همچنین مورد مهم دیگر در مورد قیمت بلیط چارتر هواپیما و بلیط سیستمی آن، این است که شرکت‌های هواپیمایی ایران، تا سی درصد مجار به افزایش قیمت بلیط با توجه به کلاس پرواز در فصل های مختلف (بالا، پایین، متوسط) هستند، ولی قیمت بلیط چارتر، کاملا به آژانس مسافرتی و یا شرکتی که بلیط‌ها را از شرکت هواپیمایی اجاره کرده است دارد، بنابراین این شرکت‌ها در صورت لزوم قادر به افزایش یا کاهش قیمت بلیط هستند. یعنی توانایی فروش بلیط در مناسبت‌های مختلف مانند عید نوروز به قیمت گرانتر از بلیط سیستمی را هم دارند، اما این اتفاق کمتر در پروازهای مختلف دیده شده است و معمولا بلیط هواپیما چارتر ارزان و از نظر قیمتی همیشه پایینتر از بلیط پرواز سیستمی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2019-08-24 14:36

افزودن دیدگاه جدید