کد مطلب: 

232717
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگوی ویژه با نسل چهارم:

توسعه اقتصاد دانش بنیان با تامین نیازهای فناورانه طرح های دغدغه‌محور در اولویت است/ «صندوق جسورانه بورسی» 100 میلیارد تومانی برای فین تک‌ها در حال شکل‌گیری است/ «صندوق نوآفرین» زمینه‌ساز رشد استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات در کشور است

رویکرد جدید صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده از تمامی دستگاه ها و فعالان بخش خصوصی و دولتی در توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری است چون معتقدیم صندوق به تنهایی نمی تواند در حوزه تامین مالی این اکوسیستم موثر واقع شود، لذا در همین رابطه بسته همکاری با پارک های علم و فناوری ارائه شده است.
توسعه اقتصاد دانش بنیان با تامین نیازهای فناورانه طرح های دغدغه‌محور در اولویت است/ «صندوق جسورانه بورسی» 100 میلیارد تومانی برای فین تک‌ها در حال شکل‌گیری است/ «صندوق نوآفرین» زمینه‌ساز رشد استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات در کشور است

به گزارش سیتنا، علی وحدت دارای دکتری رشته مهندسی نساجی - تخصص پرتوهای الکترونی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی نساجی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی‌اش را هم در رشته مهندسی نساجی از دانشگاه یزد دریافت کرده است. وی ریاست کارگروه فناوری شورای سیاست‌گذاری و راهبری آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نخبگان و ستاد اجرایی‌سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان؛ مشاور معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در «حوزه نظام تامین مالی و فناوری و نوآوری»؛ عضو هیات داوران جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی؛ مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان؛ معاون فنی، برنامه‌ریزی و توسعه و عضو موظف هیات مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک کشور (وزارت صنعت‏ معدن و تجارت)؛ مدیرکل دفتر پژوهش و برنامه‌ریزی آینده سازان بنیاد ملی نخبگان و رییس کمیته ممیزی و نظارت بر جشنواره‌های بنیاد ملی نخبگان را در کارنامه اجرایی اش دارد.

دکتر علی وحدت که در حال حاضر ریاست صندوق نوآوری و شکوفایی را بر عهده دارد، به سوالات خبرنگار ماهنامه نسل چهارم پاسخ داده است که مشروح آن را در قاب گفت‌وگوی ویژه این شماره می‌بینید:

به جهت آشنایی مخاطبان این ماهنامه، لطفا پیرامون حیطه کاری، وظایف و چشم انداز صندوق و اهداف کوتاه مدت و دراز مدت آن توضیح داده و بفرمایید اولویت برنامه های سال جاری شما در صندوق چیست؟

صندوق نوآوری و شکوفایی بر اساس ماده 5 قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش ‌بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات و در راستــای تحقق اقتصــاد دانش بنیان و فناوری محور و تکمیل زنجیره ایده تا بازار تاسیس شده است. ما در صندوق وظیفه حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیــان به منظور تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، کاربردی کردن دانش و دستاوردهای پژوهشی و تکمیل زنجیره ایده تا بازار را با استفاده از تسهیلات و خدمات مصوب در هیات عامل صندوق برعهده داریم. در واقع هدف اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یک نهاد توسعه ای کمک به رونق اقتصادی کشور از طریق حوزه های دانش بنیان و فناوری های برتر است. ما در صندوق قصد داریم به نقطه ای برسیم که بتوانیــم تمامــی شرکت هـای دانش بنیان را از طریق ابزارهای مالی و حمایتی که در اختیار داریم تحت پوشش قرار دهیم و بازار محصولات آنها را تضمین کنیم. در این زمینه هم برای سال جـاری برنامه های مختلفی را با صنایع کشور در نظر گرفته ایم تا نیازهای فناورانه آنها را شناسایی و به شرکت های دانش بنیان معرفی کنیم و به عنوان یک حلقه واسط میان این شرکت ها با صنایع مختلف کشور ایفای نقش کنیم.

بفرمائید آیا در سایر کشورهای دنیا هم مدل حمایتی از شرکت های کوچک و نوپا در قالب همین روشی انجــام می شود که شما در صندوق نوآوری و شکوفایی اجرا کرده و به دنبال تحقق آن هستید؟ لطفا توضیحات تکمیلی پیرامون شیوه های حمایتی کشورهای توسعه یافته از شرکت های نوپا و استارت آپ ها بفرمایید.

بله! چنین مدلی در بسیاری از کشورهای دنیا ایجاد شده است. به طور مثال در فرانسه بانک (BPI (BpiFrance که بزرگترین موسسه مالی این کشور به شمار می آید و دولتی نیز محسوب می شود، وظیفه سرمایه‌گذاری خطرپذیر زیست بوم فناوری و نوآوری فرانسه را بر عهده دارد. یا در روسیه صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیــر روسیــه (RVC (Russian Venture Company  که یک نهاد توسعه ای بخش سرمایه‌گذاری خطرپذیر است، در سال ۲۰۰۶ توسط دولت این کشور ایجاد شده و اکنون نقش بسیار مهمی در توسعه اکوسیستم نوآوری در روسیه ایفا می کند. در همین سفر اخیری که هیاتی از ایران به منظور شرکت در نمایشگاه بین المللی صنعتی «اینوپروم ۲۰۱۹» به روسیه اعزام شد و بنده نیز عضوی از این هیات بودم، به نمایندگی از صندوق نوآوری و شکوفایی جمهوری اسلامی ایران با صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر روسیه برای راه اندازی صندوق مشترک تامیــن مالی همکاری های فناورانه میان دو کشور به توافق اولیه دست یافتیم.

حمایت صندوق در قالب اعطای تسهیلات، مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح ها و شرکت های دانش بنیان به چه شیوه ای انجام می شود و اولویت برنامه ای شما در حمایت از کسب و کارهای نوپا چیست؟

خدمات ما در قالب چهار دسته اصلی تسهیلات، سرمایه گذاری، ضمانت نامه و توانمندسازی ‏به شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور ارائه می شود. در حوزه وام دهی، انواع تسهیلات را از مرحله تبدیل ایده به مرحله قبل از تولید صنعتی تا مرحله تولید انبوه و صادرات محصولات دانش بنیان را مورد حمایت قرار می دهیم. در حوزه سرمایه‌گذاری نیز باید بگویم که تا سال گذشته صندوق نوآوری و شکوفایی صرفا به صورت مستقیم در طرح های دانش بنیان سرمایه‌گذاری می کرد، اما امروز ما بسته های متنوعی را بسته به نیاز شرکت ها و بزرگی و کوچکی آنها تدوین کرده ایم. اشکالی که در سرمایه‌گذاری مستقیم وجود داشت این بود که می گفتند دولت قصد تصدی گری در این بخش را دارد، لذا هیات عامل سوم صندوق تصمیم گرفت به دو روش غیرمستقیم به بحث سرمایه‌گذاری ورود کنیم. در روش اول با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه کشور در تاسیس صندوق های سرمایه‌گذاری جسورانه و صندوق های سرمایه‌گذاری خصوصی ایفای نقش کرده و تا 40 درصد مشارکت خواهیم کرد. همانطور که می دانید طبق اساسنامه، صندوق نوآوری و شکوفایی امکان ارائه تسهیلات به صورت مستقیم را به شرکــت های استارت آپی ندارد اما مزیت سرمایه‌گذاری  غیرمستقیمی که در پیش گرفته ایم این است که می‌توانیم از استارت آپ ها نیز حمایت کنیم. در روش دوم ما از مدل «هم سرمایه‌گذاری» استفاده کردیم. در این مدل قصد داریم به طرح هایی که جزو اولویت های اصلی کشور هستند ورود کنیم؛ چرا که در اینگونه طرح‌ها معمولا سرمایه گذار کمتر ورود می کند. در واقع با اجرای این طرح ما خود را در سود و زیان پروژه های اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور سهیم می‌کنیم تا ریسک سرمایه‌گذاری در اینگونه طرح ها را به حداقل برسانیـم. در این روش صنــدوق های پژوهش و فناوری و سایر صندوق های دارای مجوز به عنوان عاملان ما به این بحث ورود می کنند، به طوری که به ازای هر یک واحد سرمایه‌گذاری که در شرکت ها و طرح های سرمایه پذیر انجام شود، صندوق نوآوری و شکوفایی چهار برابر آن منابع را در اختیار این صندوق ها قرار می دهـــد. در این مـدل علاوه بـر شــرکت های دانش بنیان، استارت‌آپ ها هم می توانند با مراجعه به عاملین ما از اعتباری که صندوق نوآوری و شکوفایی برای این منظور درنظر گرفته است، بهره مند شوند. در بحث صدور ضمانت نامه که از سرویس های مهم صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان محسوب می شود نیز برنامه ویژه ای تدوین شده است به طوری که حداکثر ظرف یک هفته این ضمانت نامه‌ها برای حضور در مناقصه های دولتی صادر خواهد شد، هرچند که اگر یک بار حد اعتباری شرکت ها مشخص شود پس از آن، یک روزه این ضمانت ‌نامه ها توسط بانک ها صادر می شود. در حوزه توانمندسازی نیز سرویس های مختلفی از آموزش گرفته تا اعزام هیات ‌های تجاری به کشور‌های دیگر و حضور در نمایشگاه ‌های داخلی و خارجی ارائه می شود. صندوق برای این حوزه تا ۹۰ درصد کمک هزینه در نظر گرفته است. همچنین در این بحث خدمات مختلفی نظیر ‏مالکیت فکری، اخذ گواهینامه ها و استانداردهای بین المللی، عارضه یابی و ارائه انواع خدمات مشاوره نیز ارائه می شود.

اگر به صورت ساده بخواهیم دایره هدف شما را در ارائه تسهیلات و توانمندسازی تعریف کنیم کدام شرکت ها و کدام طرح ها در قالب تسهیلات شما جای می گیرند و اعداد و ارقام اختصاص یافته به آنها و نوع بازپرداخت و حتی سایر حمایت های بدون بازپرداخت به چه شیوه ای است؟

برای ما شرکت کوچک یا بزرگ تفاوتی ندارد و هدف، توسعه اقتصاد دانش بنیان از طریق تقویت شرکت های دانش بنیان است. اما درباره طرح ها باید بگویم که اولویت اصلی ما تامین نیازهای فناورانه طرح های اولویت دار و دغدغه محور کشور است به همین خاطر ظرف ماه های گذشته سعی کرده ایم با برگزاری سلسله همایش ها و رویدادهایی، نیازهای بخش های مختلف صنعت کشور را احصا و میان این بخش ها با شرکت های دانش بنیان حلقه ارتباطی ایجاد کنیم. درباره حمایت های بدون بازپرداخت هم باید بگویم اصولا خدمات ما در حوزه توانمندسازی مشمول این مساله می شود. به طور مثال شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی، اخذ گواهینامه ها و استانداردهای بین المللی و خدمات مشاوره حمایت‌های صندوق به صورت بلاعوض ارائه می شود.

نحوه همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با بانک های عامل در ارائه تسهیلات به متقاضیان چگونه است؟

بانک ها در دوره جدید به عنوان یکی از بازوهای صندوق نوآوری و شکوفایی در تامین مالی شرکت های دانش‌بنیان ایفای نقش می کنند. در همین راستا بسیاری از بانک‌های عامل در کشور اقدام به ایجاد دفاتر نوآوری در صندوق نوآوری و شکوفایی کرده اند. هدف از همکاری با بانک ها، استقرار فیزیکی آنها نیست بلکه سعی داریم در یک قالب یکپارچه، بانک ها بتوانند خدماتی را در راستای صندوق، به شرکت های دانش بنیان ارائه دهند. شکل کار ما با بانک ها هم به این صورت است که منابع مالی ما به صورت اهرمی در اختیار بانک ها قرار می گیرد. هدف اصلی ما از همکاری با بانک ها این است که شرکت هایی که از یک حدی بزرگ تر شده اند بتوانند به صورت مستقیم با بانک‌ها کار کنند و تسهیلات خود را دریافت کنند؛ این فرآیند باعث می شود شرکت‌ها تعامل بهتری با سیستم بانکی کشور برقرار کنند و از سوی دیگر بانک‌ها نیز ارتباط نزدیک‌تری با این شرکت‌ها و طرح‌های دانش‌محور داشته باشند. از دیگر اهدافی که ما در همکاری با بانک ها دنبال می‌کنیم، کاهش میزان تصدی گری در ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان است، از سوی دیگر این کار به تسریع در طی فرایند اعطای تسهیلات به شرکت ها نیز کمک قابل توجهی خواهد کرد. هدف صندوق نوآوری و شکوفایی این است که برای سال 98 بتوانیم شرکت‌های دانش بنیان را به میزان 1500 میلیارد تومان از طریق همکاری با بانک‌ها تامین مالی کنیم؛ هر چند که پیش بینی می کنیم زودتر از موعد به این رقم برسیم.

به عنوان نمونه از چندین طرح خاتمه یافته در سطح ملی که مورد حمایت صندوق بوده است نام ببرید و پیرامون نوع حمایت از این پروژه ها توضیح بفرمایید.

تاکنون طرح‌های خاتمه یافته بسیاری با حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی به انجام رسیده و توانسته کمک‌حال صنعت کشور باشد. به طور مثال نخستین خط تولید آلفا آلومینای کشور که در تولید سرامیک‌های صنعتی، تولید سرامیک‌های مهندسی، نسوزها، لعاب، کاتالیست، نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارد، اواخر تیر ماه سال جاری به بهره برداری رسید و طی مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد. این واحد ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار تن آلفا آلومینا را دارد. ما در این زمینه هزینه مطالعات اولیه طرح و احداث واحد پایلوت تولید آلومینای آلفای پایه کاتالیست و مقاوم به سایش را تامین کردیم. از دیگر طرح های خاتمه یافته می توان به تولید کف آتش‌نشانی مقاوم در برابر برگشت حریق، تولید صنعتی فلومترهای مایعات در صنعت آب و فاضلاب، تولید محصولی برای ارائه خدمات مکان مبنا برای کسب و کارهای شهری، تولید اپلیکیشن آموزش سلامت، تولید کود زیستی نیتروژنه، تولید محصولات دانش بنیان در بخش خطوط انتقال نیرو، تولید پمپ درون چاهی میله‌ای مکشی، تولید سنسوری برای ایمن‌سازی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تولید اسکوتر الکتریکی با کمترین زمان شارژ، تولید محصولی برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاهی به تونل باد مادون صوت، ساخت آنتی‌اکسیدان پلیمر، تولید شفت فایبرکربنی با کاربرد در خطوط انتقال گاز و مایع فشار بالا و تولید پلتفرم های پردازشی سیگنال ویژه در صنعت رادار و مهندسی پزشکی اشاره کرد. اینها تنها نمونه هایی از محصولاتی است که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی تولید شده است. از دیگر طرح های ملی که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی به انجام خواهد رسید تولید و ساخت قطار مترویی و بومی‌سازی آن است.

خواهشمند است پیرامون صندوق های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سطح کشور و استان ها که با حمایت صندوق تشکیل شده است توضیح فرمایید و توضیح دهید که نحوه همکاری صندوق در این حوزه چگونه است؟

ما در دوره جدید صندوق به دنبال این هستیم که از سرمایه‌گذاری مستقیم پرهیز کنیم، لذا سعی کردیم با تشکیل صندوق های مشترک سرمایه‌گذاری خطرپذیر، خدمات سرمایه‌گذاری خود را ارائه کنیم. بر این اساس طبق مصوبه ای که داشتیم می توانیم با همکاری بخش خصوصی صندوق VC (خطرپذیر) را در حوزه های مورد نیاز با مشارکت 40 درصدی راه اندازی کنیم و تمامی عاملیت خود را به نهاد واسط (بخش خصوصی) واگذار کنیم. البته در این زمینه ما از نهادهای واسط خود مثل صندوق های پژوهش و فناوری و صندوق‌های بورسی استفاده می کنیم و از طریق این دو نهاد واسط، جامعه فناوری کشور امکان استفاده از سرمایه‌گذاری خطرپذیر صندوق نوآوری و شکوفایی را خواهند داشت. ما برای این منظور از مدل هم‌سرمایه‌گذاری و مشارکت در تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری  استفاده می‌کنیم. در مدل هم سرمایه‌گذاری ما از موضوعاتی حمایت می‌کنیم که بخش خصوصی کمتر تمایل به سرمایه‌گـذاری در آن دارد چــرا که حوزه های دانش بنیان و تکنولوژی محور به دلیل نا اطمینانی هایی که در ارزیابی دانش فنی، قابلیت تولید صنعتی و نهایتا امکان توسعه تکنولوژی دارد از حوزه هایی است که انگیزه سرمایه‌گذاری در آن بالا نیست، لذا در این ساختار تلاش می کنیم که بخشی از دغدغه ها را برای سایر سرمایه گذاران کاهش دهیــم تا قدرت ریسک پذیری آنها افزایش یابد. در این مدل به نهادهای واسط خود اعلام کرده ایم در صورتی که یک واحد سرمایه‌گذاری کنند، صندوق تا چهار برابر تامین مالی، در قالب مشارکت خواهد داشت. هدف ما هم از افزایش ضریب تا چهار برابر این است که دغدغه اشاره شده در خصوص ریسک پروژه را کاهش دهیم و انگیزه ورود ایجاد کنیم. البته همانگونه که مطلع هستید طبق قانون، صندوق نوآوری شکوفایی نمی تواند به صورت مستقیم روی استارتاپ ها سرمایه‌گذاری کند و حمایت صندوق از ایـن شرکت ها از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق های پژوهش و فناوری و صندوق های جسورانه بورسی صورت می‌گیرد، بنابراین از طریق این دو نهاد واسط، استارت‌آپ ها و شرکت‌های خلاق و فناور می‌توانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. در حال حاضر 6 صندوق جسورانه بورسی فعال هستند و برای فعالیت 10 صندوق دیگر نیز موافقت‌های لازم اخذ شده و در حال ورود به بازار هستند. در همین زمینه باید اعلام کنم یک صندوق جسورانه بورسی در زمینه فین تک و با سرمایه‎ای معادل 100 میلیارد تومان، در حال شکل گیری است که صندوق نوآوری و شکوفایی 40 درصد این مبلغ یعنی معادل 40 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است. البته در این زمینه نگاه ما فراتر از مرزهای کشور است به طوری که در سفر اخیر به روسیه با صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر این کشور (RVC) به منظور تاسیس صندوق مشترک تامین مالی همکاری های فناورانه دو کشور به توافقات اولیه دست یافتیم.

لطفا پیرامون هدف از تاسیس صندوق نوآفرین با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اینکه صندوق در چه حوزه هایی فعالیت خواهد کرد توضیح بفرمایید.

صندوق نوآفرین در یکی از آخرین جلسات کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری که دبیرخانه آن در صندوق نوآوری و شکوفایی مستقر است مجوز فعالیت گرفت. این صندوق با سرمایه هزار میلیارد ریال تاسیس شده و طبق اساسنامه، با ماهیت پژوهش و فناوری و برای تامین مالی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده است. این صندوق با سهامداری 40 درصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و 60 درصدی بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز می کند. هدف از تاسیس صندوق نوآفرین این است که بتواند زمینه رشد استارت آپ های حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال در کشور را فراهم کند. در واقع این صندوق هم یکی از صندوق های پژوهش و فناوری محسوب می شود که می تواند خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی را در اختیار شرکت های فناور و استارت آپ ها قرار دهد.

لطفا پیرامون تفاهم نامه اخیر صندوق با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای اجرای بسته همکاری با پارک های علم و فناوری توضیح بفرمایید.

رویکرد جدید صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده از تمامی دستگاه ها و فعالان بخش خصوصی و دولتی در توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری است چون معتقدیم صندوق به تنهایی نمی تواند در حوزه تامین مالی این اکوسیستم موثر واقع شود، لذا در همین رابطه بسته همکاری با پارک های علم و فناوری ارائه شده است. ما معتقدیم پارک های علم و فناوری از جمله نهادهای ریشه دار در این اکوسیستم هستند که با توجه به توزیع جغرافیایی و تخصصی خوبی که دارند می توانند منشأ خدمات موثری در این اکوسیستم باشند، لذا تعامل با این پارک ها در دستور کار صندوق قرار گرفته است. در بسته همکاری با وزارت علوم مقرر شده است که در قالب ایجاد خط اعتباری، امکاناتی را در این اکوسیستم ایجاد کنیم تا شرکت های دانش بنیــان مستقر در پارک های علم و فناوری بتوانند بدون مراجعه به صندوق نوآوری و شکوفایی منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند. موضوع تفاهم نامه همکاری در زمینه تقویت توان تحقیق و توسعه (R&D) شرکت های دانش‌بنیان با رویکرد نوآوری باز از طریق همکاری با پژوهشگران و فناوران فعال در مراکز علمی و تحقیقاتی کشور در قالب برنامه ملی گرنت فناوری، همکاری در زمینه تقویت بنیه توسعه و تجاری‌سازی فناوری شرکت های دانش‎بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری به ویژه از طریق ارائه خدمات توانمندسازی، همکاری در تقویت شتاب دهنده های  دانش بنیان مستقر در مراکز علمی، تحقیقاتی و فناوری به منظور کمک به توسعه، بلوغ و تجاری سازی فناوری با رویکرد مساله محور، ظرفیت محور و آینده محور و با تکیه بر استارت آپ‌ها و هسته های فناور و... است.

نحوه حمایت صندوق از شرکت های دانش بنیان که به دنبال ایجاد فرصت‌های صادرات و حضور در بازار بین المل هستند چگونه است؟

در این زمینه ما در بخش توانمندسازی، برنامه های مختلفی را برای شرکت های دانش بنیان درنظر گرفته ایم. به طور مثال کمک های مالی و حمایت های بلاعوضی را برای حضور این شرکت ها در نمایشگاه های بین‌المللی در نظر گرفته ایم تا بتوانند خدمات و محصولات خود را به منظور ایجاد فرصت های صادراتی به نمایش بگذارند. علاوه بر این ما در بخش توانمندسازی، خدمات بلاعوضی در قالب خدمات آموزشی، مشاوره ای ، حمایت از اخذ استانداردها و مجوزها، حفاظت از مالکیت فکری، رویدادها و شبکه سازی، رتبه بندی، جوایز و توسعه بازار و بازاریابی ارایه می کنیم. همچنین در حوزه آموزش از اعزام مدیران و کارشناسان شرکت های دانش بنیان به دوره های آموزشی در داخل و خارج کشور حمایت می‌کنیم. در واقع هدف از این اقدامات، کمک به صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان است.

به عنوان سوال پایانی بفرمایید از آنجا که بحث اقتصاد دیجیتال به عنوان نقطه ای کلیدی و تحول آفرین در حوزه اقتصاد و کسب و کار مدنظر است، صندوق برای تحقق این هدف چگونه می تواند در چرخه حمایتی از استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا نقش موثرتری برعهده گیرد؟

ما برای توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری، کار را صرفا به حمایت از شرکت های دانش بنیان متوقف نکرده‌ایم. همانگونه که گفتم طبق اساسنامه، صندوق نوآوری و شکوفایی نمی تواند به صورت مستقیــم به استارت آپ ها کمک کند، اما ما حمایـــت های خود را به صورت غیرمستقیم از طریق صندوق های پژوهش و فناوری و پارک‌های علم و فناوری به شرکت‌های استارت آپی ارائه می کنیم.
یکی از برنامه های ما در راستای تقویت شرکت‌های استارت‌آپی کمک به بازار محصولات این شرکت ها در داخل کشور است؛ چرا که بسیاری از اینها اگر به مشتریان بالقوه شان متصل شوند، شاید بتوانند بخش خوبی از نیازهای مالی خود را از محل فروش کالا و خدمات تامین کنند که ما با برگزاری انواع رویدادهای تبادل فناوری، استارت آپ های توانمند را به خریداران و مشتریان بالقوه محصولاتشان متصل می‌کنیم. به طور مثال همین اخیرا با برگزاری رویداد سه روزه، حدود 200 شرکت دانش بنیان و استارت آپ های حوزه فضایی را گرد هم آوردیم تا با مشتریان بالقوه خود آشنا شوند. حتی در این رویداد چندین قرارداد میان این استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها و نهادهای فعال در حوزه فضایی به امضا رسید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-08-24 12:27

افزودن دیدگاه جدید