کد مطلب: 

232432
کیش در مسیر بدل کردن ایران به پیشران نوآوری در منطقه؛

دکتر ستاری: جزیره‌ی کیش منشا تحول در اقتصاد دانش‌بنیان خواهد شد/ فرصت‌های آزاد سرمایه گذاری از ظرفیت‌های خارق العاده‌ی کیش است/ ظرفیت نیروی انسانی کیش فرصتی برای تحول اساسی در زیست بوم نوآوری است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و رئیس منطقه آزاد کیش برای ایجاد زیست‌بوم نوآوری و تبدیل شدن جزیره کیش به شهر هوشمند و بهره برداری از برج نوآوری تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
دکتر ستاری: جزیره‌ی کیش منشا تحول در اقتصاد دانش‌بنیان خواهد شد/ فرصت‌های آزاد سرمایه گذاری از ظرفیت‌های خارق العاده‌ی کیش است/ ظرفیت نیروی انسانی کیش فرصتی برای تحول اساسی در زیست بوم نوآوری است

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین امضای تفاهم نامه همکاری ایجاد  زست‌بوم نوآوری و تبدیل کیش به شهر هوشمند، هدف از امضای این تفاهم‌نامه را تبدیل جزیره کیش به زیست‌بوم نوآوری و شهر هوشمند و فناور عنوان کرد و گفت: هدف از این تفاهم نامه، تبدیل کیش به یک جزیره هوشمند و نوآوری است. ایجاد برج نوآوری کیش یکی از محورهای این تفاهم نامه، گامی برای رهنمون کردن جزیره کیش به یک قطب هوشمند، فناور و نوآور است.

ستاری، بهره‌برداری از برج نوآوری کیش را از محورهای این تفاهم‌نامه دانست و گفت: هدف اصلی این است که با تکیه بر تمامی مزیت های ذاتی کیش، یک زیست بوم نوآوری را با شتاب و سرعت بالا در این منطقه ایجاد شود.

وی با بیان این‌که کیش از ظرفیت‌های نهفته ارزشمندی برای رونق اقتصاد دانش‌بنیان به کمک فعالان زیست بوم نوآوری بهره‌مند است، اظهار کرد: اقتصاد دریا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری و زیست‌فناوری تنها بخشی از توانمندی‌های نهفته این منطقه است؛ اطمینان دارم به زودی با شکوفا شدن این ظرفیت‌های نهفته به دست شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی، تحول تازه‌ای را در اقتصاد دانش‌بنیان و از مبدأ جزیره کیش شاهد خواهیم بود.

ستاری ادامه داد: زیست‌فناوری و تولید داروهای بیوتک، یک توانمندی‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی است؛ نطفه‌های اولیه این تحول به زودی در کیش ظهور و بروز پیدا می کند و با فضای آماده صادراتی که در این جزیره مهیاست، تحول تازه‌ای در اقتصاد ایجاد می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، فرصت‌های آزاد سرمایه گذاری را یکی دیگر از ظرفیت‌های کیش دانست و گفت: فرآیندهای پیچیده و دست و پاگیر اداری در کیش کم تر وجود دارد. حضور دانشگاه های مطرح کشور و فعالیت علمی این دانشگاه‌ها، در کیش، یکی دیگر از مزیت هایی است که این جزیره را به یک قطب علمی، نوآورانه و فناورانه بدل می‌کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، از خدمات و مزایایی که "کیش‌وندان "در گام نخست و سپس کل کشور از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های مستقر در جزیره کیش بهره‌مند خواهند شد گفت و افزود: هفت هزار دانشجو در جزیره کیش حضور دارند که 70 درصدشان در تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند. این ظرفیت خارق العاده نیروی انسانی، فرصتی را ایجاد می کند که  تحول اساسی در زیست بوم نوآوری ایجاد خواهند کرد.

استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان فناور تسهیل می‌شود

در بخش دیگری از این مراسم، علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از حمایت این صندوق برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور گفت و ادامه داد:  یکی از دغدغه های شرکت های دانش بنیان فضای استقرار آن ها است. از ابتدای کار آیین نامه های مربوطه را طراحی کردیم تا تأمین فضای کار این کسب و کارها تسهیل شود.

وی با بیان این‌که این تسهیلات در قالب خرید یا رهن فضای استقرار به شرکت‌های اختصاص می‌یابد، عنوان کرد: اگر شرکتی نوپا باشد و نیازی به خریداری فضای کار نداشته باشد می تواند این تسهیلات را در قالب رهن دریافت کند.

وحدت با اشاره به حمایت از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در جزیره کیش برای توسع زیست‌بوم نوآوری در این منطقه گفت: بر مبنای همین رویه، استقرار شرکت های دانش بنیان و فناور در منطقه آزاد کیش در قالب ارائه تسهیلات از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیل می شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، در ادامه  به اجرای سیاست‌های تشویقی برای استقار مجتمع شرکت‌های دانش‌بنیان در نواحی نوآوری یا پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: اگر شرکت‌ها به صورت مجتمع در کنار یکدیگر قرار گیرند اثربخشی بیش‌تری خواهند داشت، یا  اگر شرکت های دانش بنیان در نواحی نوآوری قرار گیرند موجب می‌شوند بافت شهری بافت شهری هم اصلاح می شود و نمونه موفق آن در ناحیه نوآوری شریف قابل مشاهده است. یا به طور مثال قرار گرفتن این کسب و کارها در پارک‌های علم و فناوری، یکی دیگر از اولویت‌های حاکمیتی است. بنابراین برای تحقق این موضوعات سیاست‌ها تشویقی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای نهادهای واسط از جمله شتابدهنده ها ها تسهیلاتی در حوزه استقرار دیده شده است و این نهادها نیز می توانند از تسهیلات رهن صندوق استفاده کنند و فعالیت هایشان را توسعه دهند .

از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در کیش استقبال می‌کنیم

غلامحسین مظفری رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش رییس سازمان منطقه آزاد کیش، با بیان این‌که زمینه فعالیت ها برای پایلوت شدن بسیاری از فضای کیش وجود دارد، عنوان کرد: اراده و باور برای تبدیل شدن کیش به یک منطقه فناور، نوآور و دانش‌بنیان شکل گرفته است و این منطقه می تواند محلی باشد برای این که شرکای اقتصادی و تجاری در این منطقه تبادل مالی کنند.

مظفری افزود: علاقمند هستیم از همه ظرفیت های موجود در کشور استفاده کنیم و خوشحالیم که  عزم و همکاری بسیار خوب متولیان امر به ویژه معاونت و صندوق نوآوری و شکوفایی، بستر لازم را برای تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به یک منطقه نوآور و هوشمند بدل کند.

وی از ایجاد یک شهرک کارگاهی در منطقه آزاد کیش گفت و ادامه داد: به شرکت های دانش بنیان و نوآور اختصاص دهیم یا کارگاه های متمرکز را بسازیم و به شرکت های داشن بنیانی که به کارگاه نیاز دارند این فضا اختصاص یابد.

همکاری برای هوشمند شدن منطقه آزاد کیش

با امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه همکاری، ایجاد مرکز فناوری کیش برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان پیشگام و صادراتی، استارتاپ‌ها، نهادهای تأمین مالی، شتاب‌دهنده‌ها و سایر نهادهای واسط یکی از محورهای همکاری این تفاهم‌نامه است.

این سه نهاد برای تحقق بخشیدن چشم‌انداز شهر کیش به عنوان قطب علمی، آموزشی و تحقیقاتی و الگوی توسعه پایدار با بهره‌گیری از فناوری نوین و یک زیست‌بوم مناسب سرمایه‌گذاری فناورانه همکاری می‌کنند.

قرار است با استفاده از مزیت‌های کیش، راه برای توسعه پروژه‌های نوآورانه و پیشرو، توسعه پروژه‌های نوآورانه سایر مناطق کشور، نفوذ در بازارهای جهانی و رونق صادرات محصولات دانش‌بنیان هموار می‌شود.

هدف اصلی از امضای این تفاهم‌نامه، تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به یک پایلوت برای پروژه های پیشگام فناورانه و نوآورانه است و می‌کوشد ایران را به پیشران نوآوری منطقه بدل کند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در تجهیز ساختمان برج نوآوری و جلب مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، شتابدهنده‌ها و نهادهای واسط برای استقرار و مشارکت در پروژه، همکاری می‌کند.

یک ساختمان 11 طبقه به مساحت هشت هزار متر مربع توسط سازمان منطقه آزاد کیش به مدت پنج  سال، به برج نوآوری کیش اختصاص یافت تا بستری برای استقرار بخش‌های اثرمند در زیست‌بوم نوآوری شامل شرکت های دانش بنیان پیشگام، نهادهای تامین مالی دانش بنیان و نهادهای زیست بوم فراهم شود.

صندوق نوآوری و شکوفایی از پروژه‌های شرکت‌های دانش‌بینان منطقه آزاد کیش در قالب ارائه تسهیلات، سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی صندوق مشتر در چارچوب دستورالعمل‌های مصوب صندوق حمایت می‌کند.

پس از آماده شدن کاربری ساختمان پروژه‌های پیشگام توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در فضای هشت هزار و 300 مترمربعی مفید اداری این ساختمان آغاز می‌شود. این فضا در اختیار نهادهای نقش آفرین در زیست بوم نوآوری از جمله شتابدهنده ها قرار می‌گیرد و شرکت‌های دانش‌بنیان در این ساختمان کار فناورانه و نوآورانه خود را دنبال می‌کنند.

همچنین کمیته راهبردی متشکل از نمایندگان سه طرف بر پیشبرد و نظارت بر اجرای این تفاهم‌نامه نظارت خواهد داشت و فرآیند پیشبرد کار را پیگیری می‌کند.

پایان پیام

گزارش از مسعود فاتح

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-08-18 13:34

افزودن دیدگاه جدید