کد مطلب: 

232234

پژوهشگاه ICT؛ بازوی مشورتی در تدوین نقشه راه فناوری کوانتومی

مجری پروژه تدوین نقشه راه فناوری های کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا، ضمن توضیح پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در فناوری کوانتومی، پژوهشگاه ICT را به عنوان بازوی مشورتی در تدوین نقشه راه این فناوری عنوان کرد.
پژوهشگاه ICT؛ بازوی مشورتی در تدوین نقشه راه فناوری کوانتومی

به گزارش سیتنا، دکتر سارا توفیقی در دومین پنل راهبردی تدوین نقشه راه فناوری های کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا که صبح امروز چهارشنبه (۲۳ مردادماه) در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد، به موقعیت کنونی فناوری کوانتومی در دنیا اشاره و اظهار کرد: فناوری کوانتومی، انقلاب نخست را پشت سر گذاشته و اکنون در میانه انقلاب دوم قرار دارد.

وی با اشاره به موضوعات محوری پژوهشگاه ICT برای دستیابی به فناوری کوانتومی گفت: ما در یک چارچوب تحقیقاتی به ارائه محاسبات، ارتباطات و رمزنگاری، حسگرها، مترولوژی و شبیه‌سازی کوانتومی پرداخته و به نتایج قابل توجهی مانند ۵G، Big Data، IOT و ... و نقش qubit ها در این فناوری دست یافتیم.

به گفته توفیقی، در فناوری کوانتومی هر چه qubit بالاتر می رود، قدرت پردازش هم بیشتر می شود.

وی با اشاره به کاربردهای رایانش کوانتومی خاطرنشان کرد: خدمات و تکنولوژی هایی مانند شبیه سازی، هوش مصنوعی، بهینه سازی، محاسبات سریع، مدل سازی پدیده ها، یادگیری ماشین و جستجو در کلان داده از کاربردهای این فناوری است.

مجری پروژه تدوین نقشه راه فناوری های کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا اظهار کرد: رایانه های کوانتومی تهدیدهایی هم دارند که ناشی از پیچیده بودن سیستم هایی است که رمزنگاری بر اساس آنها انجام می شود.

توفیقی در خصوص راهکارهای مقابله با تهدید رایانه های کوانتومی نیز گفت: برای مقابله با این تهدیدات، از رویکرد مقاومت کوانتومی می‌توان استفاده کرد که در دو دسته رمزنگاری و ارتباطات کوانتومی و رمزنگاری پساکوانتومی تقسیم بندی می شوند.

وی ضمن تاکید بر اینکه رمزنگاری پساکوانتومی برای کوتاه مدت می تواند مفید و موثر واقع شود، گفت: این فناوری در کوتاه مدت مفید است اما به زودی مورد تهدید قرار می گیرد. از این رو باید رمزنگاری کوانتومی را دنبال کرد تا فناوری آن هر چه سریع تر در دسترس قرار گیرد.

طبق اظهارات توفیقی، رمزنگاری و ارتباطات کوانتومی از قابلیت های شکست ناپذیر بودن، امنیت نامشروط و اصول مکانیک کوانتوم برخوردار است.

توفیقی شبکه توزیع کلید کوانتومی را از نمونه های موفق اجرا شده در برخی کشورهای پیشرفته عنوان و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز در مواجهه با این فناوری، به دلیل پژوهش و تحقیقات لازم، آمادگی اولیه را پیدا کرده است. پژوهشگاه ICT در این میان به عنوان بازوی مشورتی، پروژه تدوین نقشه راه فناوری کوانتومی در حوزه فاوا را انجام داد.

مجری پروژه تدوین نقشه راه فناوری های کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا یادآور شد: متدولوژی انتخاب شده در این فناوری، بر مبنای روش شناسی اسناد ملی فناوری های راهبردی است.

وی افزود: ما در تبیین مشخصه های این فناوری، در چند فصل مبانی طرح، هوشمندی فناوری، جهت گیری های کلان، کارکردهای پشتیبان، ره نگاشت و برنامه عملیاتی و برنامه ارزیابی و بروز رسانی و هدف گذاری های خرد را مشخص کردیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4 (4 رای)
سیتنا 3
2019-08-14 16:46

افزودن دیدگاه جدید