کد مطلب: 

232189
آذری جهرمی در جلسه‌ی شورای اداری استان مرکزی:

انقلاب صنعتی چهارم طی 10 سال آینده بر پایه‌ی اقتصاد دیجیتال به بلوغ می‌رسد/ وظیفه‌ی وزارت ارتباطات تسهیل زیرساخت‌های فضای مجازی است و نه مقابله با جرائم/ عجیب است که برخی فکر می‌کنند شبکه‌ی ملی اطلاعات یعنی بگیر و ببند و قطع کردن!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: اتفاق مهمی در دنیا در حال وقوع است تحت عنوان انقلاب صنعتی چهارم که شواهد نشان می دهد این انقلاب ظرف ده سال آینده به بلوغ می رسد. انقلاب صنعتی چهارم کلا بر پایه فناوری اطلاعات است و اقتصادی را شکل خواهد داد تحت عنوان اقتصاد دیجیتال.
انقلاب صنعتی چهارم طی 10 سال آینده بر پایه‌ی اقتصاد دیجیتال به بلوغ می‌رسد/ وظیفه‌ی وزارت ارتباطات تسهیل زیرساخت‌های فضای مجازی است و نه مقابله با جرائم/ عجیب است که برخی فکر می‌کنند شبکه‌ی ملی اطلاعات یعنی بگیر و ببند و قطع کردن!

به گزارش سیتنا، آذری جهرمی در پایان سفر یک روزه خود به استان مرکزی به شهرستان اراک رفت و با حضور در استانداری و در جلسه شورای اداری استان مرکزی، گفت: تشکر می‌کنم از همکاران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان که از سال گذشته تا به امروز با پیگیری و انجام پروژه های که معادل ۱۷۲ میلیارد تومان بود و از آنها رونمایی و باعث شد شاخص ارتباطات استان سه تا چهار رتبه رشد داشته باشد تا استان مرکزی هشتمین استان کشور در شاخص توسعه فناوری اطلاعات باشد.
 
وی با بیان اینکه البته هدف اصلی حضور ما بررسی مشکلات است، گفت: بنابراین باید بپردازیم به بخش هایی که نیازمند کار است. بازدید میدانی از صبح در شهرهای ساوه و تفرش داشتیم که برخی از مشکلات واضح بود و نیازمند رسیدگی جدی است.
 
آذری جهرمی افزود: برخی جاده‌های استان فاقد پوشش بودند که تصمیمات خوبی گرفته شد تا ظرف سه ماه آینده مشکل ارتباطی استان برطرف شود.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: عقب گرد توسعه‌ای تلفن ثابت در استان روشن است. هم مخابرات ایران و هم ما به عنوان وزارت ارتباطات باید سرمایه‌گذاری داشته باشیم تا این عقب گرد را با تلاش مضاعف متوقف و به پیشرفت تبدیل کنیم.‌ توجیهی ندارد که در یک منطقه ای که ۴ هزار نفر رفته‌اند تحت عنوان مسکن مهر ساکن شده‌اند مخابرات با این بهانه که اقتصادی نیست خدمات را دایر نکند.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید تصریح کرد: البته مجموعه مخابرات عزم جدی دارد که مشکلات را حل کند دوستان باید مقداری تلاش کنند که نیازمندی تلفن ثابت و به ویژه توسعه فیبرنوری به شهرک های صنعتی را جدی تر دنبال کنند.
 
آذری جهرمی در ادامه گفت: وقتی در فرمهین ایستادیم و درد دل مردم را شنیدیم که ۴۰۰ نفر با مجوز، ساختمان ساخته‌اند و در آن ساکن شده‌اند ولی تلفن ثابت ندارند برای من سخت بود. بنابراین امیدوارم در مدت زمان سه ماهه تعیین شده به تعهدات عمل شود.
 
وی افزود: گرفتن خدمات حق مردم است که وظیفه ما است آن را فراهم کنیم و این اشکالات کوچک می تواند کل دستاوردها را زیر سوال ببرد. به واسطه طرح هوشمندسازی مدارس موضوع مدارس کپری مطرح شد که انتقاداتی در پی داشت بنابراین رفتیم و این مدارس کپری را پیدا کردیم.
 
آذری جهرمی ادامه داد: ما ۱۰۶ هزار مدرسه در کشور داریم. وقتی در ۵ استان کمتر برخوردار که رسیدگی کردیم کلا ۱۷۶ مدرسه کپری بودند. این ۱۷۶ مدرسه هوشمندسازی تمام آن ۱۰۶ هزار مدرسه را زیر سوال برد‌ه‌ است. مخابرات هم اگر به دو شهرک۴۰۰ خانواری تلفن تخصیص ندهد همه یک میلیون و ۴۰۰ هزار ارتباطی که داده است را زیر سوال می برد.‌
 
وی با تاکید بر اینکه قطعا باید کمبودهای استان را به سرعت برطرف کرد گفت: ما در مهر ماه هم سفر دیگری به استان خواهیم داشت تا مصوبات این سفر را بررسی کنیم.
 
آذری جهرمی در ادامه با بیان اینکه ارتباط، امروز لازمه توسعه است گفت: یک اتفاق مهمتری در دنیا در حال وقوع است تحت عنوان انقلاب صنعتی چهارم که شواهد نشان می دهد این انقلاب ظرف ده سال آینده به بلوغ می رسد. انقلاب صنعتی چهارم کلا بر پایه فناوری اطلاعات است و اقتصادی را شکل خواهد داد تحت عنوان اقتصاد دیجیتال.
 
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه نشانه‌های بروز اقتصاد دیجیتال در دنیا مشخص است گفت: گذشت دوره ای که شرکت های بزرگ نفتی و صنعتی شرکت های برتر دنیا بودند. الان شرکت های تراز اول دنیا شرکت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات هستند.
 
وی افزود: در کشور ما هم این نشانه ها بروز پیدا کرده است. امسال در انتخابات اتاق بازرگانی ۵ عضو متخب از استارتاپ ها بودند. مفهومش این است که حوزه بازرگانی کشور فهمیده است که حوزه فناوری اطلاعات در حال رشد است.
 
وزیر جوان دولت تدبیر و امید ادامه داد: امروز شرکتی مثل اسنپ ۱۵۰۰ کارمند دارد.‌ این را مقایسه کنید با یک تجارتی مثل هپکو به عنوان واحد صنعتی که ۱۱۰۰ نفر نیرو دارد. این شرکت امروز می تواند برای یک میلیون ۶۰۰ هزار نفر از شهروندان به عنوان شغل اول یا دوم اشتغال ایجاد کند. ارزش این شرکت ها به زودی به  هزاران میلیارد تومان می رسد.‌ این ها نشانه های تحول دیجیتال در کشور ماست.
 
وی با بیان اینکه نشانه های بروز تحول دیجیتال در حوزه بانکی هم قابل مشاهده است گفت: روزی ۳۰۰ هزار نفر مشترک پهن باند تلفن همراه داشتیم امروز ۷۰ میلیون نفر متصل هستند. خب وقتی ۳۰۰ هزار نفر مشترک داشتیم جرم و جرائم محدود بود و طبیعی است با افزایش کاربران نرخ جرائم هم افزایش پیدا کند.
 
وزیر ارتباطات افزود: طبیعتا باید تمهیدات لازم برای مقابله با جرائم اندیشیده شود و هر کسی در فضای اقتصاد دیجیتال به نوبه خود وظیفه ای دارد. وزیر ارتباطات یا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئول همه ابعاد تحول دیجیتال نیست.
 
وی تصریح کرد: اگر پرداخت الکترونیکی در کشور شکل می گیرد وزارت ارتباطات مسوولیت سیاستگذاری نظام پولی و مالی را بر عهده ندارد. اگر امروز حمل و نقل الکترونیکی همه گیر می شود وزارت ارتباطات وظیفه شهرداری را بر عهده ندارد و همین گونه اگر جرمی در این فضا رخ دهد وزارت ارتباطات مسوولیتی ندارد. وظیفه وزارت ارتباطات تسهیل زیرساخت و البته توانمندسازی است.
 
آذری جهرمی ادامه داد: دستگاه ها باید همزمان با توسعه فناوری توانمندی خود را ارتقا دهند. اگر قرار است با ولنگاری در فضای مجازی برخورد شود هر دستگاه باید به مسوولیت خود عمل کند. آن کسی که وظیفه ساخت فرهنگ و تولید محتوا را دارد نمی تواند صرفا اصرار کند که ببندید و بعد بگویند فضای مجازی ولنگار شد. خب شما در راستای وظیفه ایجابی خودتان چه کار کردید؟
 
وی با تاکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات مهمترین زیر ساخت آینده ماست چون اقتصاد دیجیتال، اقتصاد آینده ماست گفت: شبکه ملی اطلاعات یک مفهوم ساده نیست، من تعجب می کنم از برخی افرادی که فکر می کنند شبکه ملی اطلاعات یعنی بگیر و ببند و قطع کردن. شبکه ملی اطلاعات زیر ساخت آینده ما است، ولی در این اقتصاد فقط وزارت ارتباطات نقش ندارد.
 
وزیر جوان دولت تدبیر و امید افزود: در عصر اقتصاد دیجیتال دولت ها از تصدی گر تبدیل می شوند به مقررات گذار و توانمندساز. اگر می خواهیم در اقتصاد دیجیتال رشد کنیم باید به این فرمول توجه داشته باشیم.‌ حالا آن کسی که مسوولیت لایه محتوا در شبکه ملی اطلاعات را دارد بایستی هم مقررات گذاری کند و هم توانمندسازی کند.
 
وی ادامه داد: فضای مجازی یک مسئله چند بعدی و به شدت پیچیده است و بدانید نقطه عزیمت جمهوری اسلامی در آینده هم خواهد بود چون ما آن چیزی که در اقتصاد دیجیتال به عنوان جوهره وجودی رشد است یعنی مغز جوانان را در اختیار داریم؛ مغزی که نه قابل تحریم است و نه قابل مصادره.
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: من نگران افرادی که ترس از تکنولوژی را ترویج می‌کنند نیستم چون همه کسانی که مقابل تکنولوژی ایستادگی می کنند در عصر اقتصاد دیجیتال به آن آویزان می شوند تا کارشان را پیش ببرند.
 
وی با بیان اینکه اصل مفهوم تحول دیجیتال تغییر است گفت: استارتاپ یعنی نوآوری، نوآوری یعنی کنار گذاشتن اشکالات فعلی، یعنی مدیریت تغییر که همیشه با اینرسی همراه است. اصولا در نظام های که تصدی دولت زیاد است عشق مدیران این است که مردم پشت در اتاق هایشان صف بکشند. طبیعی است در چنین شرایطی با تحول، تغییر، دولت الکترونیکی و دولت هوشمند مقاومت می کنند.
 
آذری جهرمی افزود: ولی ما باید این مسیر را پرشتاب طی کنیم و ترسی از مقاومت ها نداشته باشیم چرا که در نهایت این مقاومت ها شکسته خواهد شد. این آینده اقتصادی  کشور ماست.
 
وی ادامه داد: مدیری که سواد دیجیتال نداشته باشد و سازمانی که در عرصه تحول دیجیتال برنامه نداشته باشد محکوم به شکست است. اگر می گوییم آینده روشن است برای این است که می دانیم ظرفیت جوانان را داریم و می دانیم که یک ساختاری داریم که نیازمند جراحی بزرگی است و این ساختار هم ظرفیت جراحی را دارد و البته می دانیم در پی این جراحی کشور ما رشد قابل توجه ای خواهد کرد.
 
وزیر جوان دولت تدبیر و امید در خاتمه گفت: من به ظرفیت جوانان اراک در عصر اقتصاد دیجیتال خیلی امیدوارم و معتقدم که از توانمندی خوبی هم برخوردار هستند و بر همین اساس هم سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این استان کرده‌ایم.
 
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-08-13 22:29

افزودن دیدگاه جدید