کد مطلب: 

232106

تشریح خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی برای تامین دفاتر کاری شرکت‌های دانش بنیان حوزه‌ی سلامت

معاون تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: مدل سابق صندوق در حوزه نحوه تامین دفاتر کاری برای شرکت‌های دانش بنیان معایبی داشت که رفع آن معایب در دستور کار قرار گرفته است.
تشریح خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی برای تامین دفاتر کاری شرکت‌های دانش بنیان حوزه‌ی سلامت

به گزارش سیتنا، در پنل ارائه رویکردهای دستگاه‌های اجرایی و پاسخگویی به دغدغه شرکت‌های پیشگام که در نخستین مجمع پیشگامان اقتصاد دانش‌بنیان حوزه سلامت برگزار شد، معاون تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، رئیس مرکز امور موسسات و شرکت‌های دانش بنیان، رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، رئیس سازمان غذا و دارو و رئیس مرکز بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوی به سوالات نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان پاسخ دادند.

در این پنل دکتر رضا قربانی، معاون تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی در پاسخ به سوالی در رابطه با نحوه تامین دفاتر کاری برای شرکت‌های دانش بنیان گفت: یکی از نیازهای شرکت‌های دانش بنیان بحث استقرار بود. مدل سابق صندوق نوآوری و شکوفایی اینگونه بود که ساختمان‌هایی خریداری می‌شد و اینها را به نوبت به صورت اجاره به شرط تملیک به شرکت‌های مختلف واگذار می‌کرد.

قربانی ادامه داد: این مدل معایب زیادی داشت، یکی از این معایب سلب آزادی عمل از شرکت‌ها بود ضمن اینکه کاربری اکثر این ساختمان‌ها مسکونی بود و مشکلات جدی ایجاد می‌کرد.

وی تصریح کرد: در مدل جدید سعی کردیم این مشکلات را برطرف کنیم. اینکه در وهله نخست شرکت‌ها آزاد باشند که محل کارشان را خودشان بر اساس اولویت‌های کاری که دارند انتخاب کنند. دیگر اینکه، تسهیلات خرید را به شرکت‌هایی بدهیم که بتوانند ضوابط و شرایط شبکه بانکی را بپذیرند. از این‌رو، هر شرکتی که بخواهد برای تامین دفتر کاری تسهیلات بگیرد، چه در تهران و چه در شهرهای دیگر صندوق از طریق معرفی به سیستم بانکی و تعیین مابه‌التفاوت در خدمت آنهاست.

قربانی تصریح کرد: در شرایط عادی نرخ تسهیلات ۱۸ درصد تعریف شده، شرایط تخفیفی هم برای استقرار شرکت‌ها در پارک‌های علم و فناوری یا تامین دفتر برای چند شرکت به صورت تجمیعی و… نیز در نظر گرفته شده است.

وی در رابطه با سقف تسهیلات نیز گفت: برای تامین دفاتر مالی در تهران دو میلیارد تومان درنظر گرفته شده و این تسهیلات حداکثر ۷۰ درصد قیمت ملک را می‌تواند پوشش دهد. در شهرستان ها نیز بسته به شرایط شهر مبلغ این تسهیلات متفاوت است.

معاون تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه، در کنار تسهیلات خرید که از طریق سیستم بانکی انجام می‌گیرد، تسهیلات دیگری هم برای شرکت‌های نوپا داریم که هزینه استقرار آنها را به صورت ودیعه رهن برای دوره‌های یکساله و قابل تمدید تا سه سال تامین می‌کنیم.

قربانی در ادامه در رابطه با صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: فرآیند اجرایی ضمانت‌نامه‌ها شرکت در مناقصه، مزایده، پیش پرداخت و حسن انجام کار است. ضمن اینکه امکان جایگزینی ضمانت نامه فعلی نیز وجود دارد به شرط آنکه بانک عامل و کارفرما هم با این کار موافقت کنند.

وی افزود: مزایای ضمانت نامه‌های پیمان بحث مشارکت در ودیعه است که ۵۰ درصد سپرده را صندوق تقبل خواهد کرد و ۳۰ درصد کارمزدها را هم به صورت تخفیف کاهش خواهد داد.

قربانی در رابطه با ضمانت نامه‌های تعهد پرداخت گفت: سیستم بانکی فعلا این نوع از ضمانت نامه را صادر نمی‌کند اما برای ضمانت نامه‌هایی مانند ضمانت نامه‌های گمرکی و… برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بتوانیم این ضمانت نامه‌ها را با سیستم بانکی فعال کنیم.

در ادامه این پنل، رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالات حاضران در پنل گفت: در سیاستی که در حوزه تاییدیه وجود دارد اصرار داریم که آیین نامه‌ها را به درستی اجرا کنیم. در همین مدت کوتاه، تیمی دیده شده و آیین نامه‌های مربوط نیز نوشته شده و خوشبختانه رویکرد مثبت است. بسیاری از راهکارهایی که الان دیده شده اگر در سال‌های گذشته اجرایی شده بود با مشکلات امروز مواجه نبودیم.

دکتر شانه‌ساز، در رابطه با گواهی CE و مشکلات مالی شرکت‌ها نیز تصریح کرد: این موضوع بستگی به نوع دستگاه و تجهیزات دارد چون برخی تجهیزات به این گواهی‌ها احتیاج ندارند اما در جایی که این گواهی لازم است باید مراحل آن طی شود. واقعیت این است که در حوزه تعیین کیفیت تجهیزات پزشکی خیلی دیر عمل کردیم و در این حوزه سابقه کمی داریم.

در ادامه این پنل، رئیس مرکز امور موسسات و شرکت‌های دانش بنیان نیز در رابطه با فرآیند ارزیابی که دغدغه بسیاری از شرکت‌هاست، گفت: کارگروهی با ۱۲ عضو داریم که در آن مطالب را بررسی می‌کنیم. عمده بحثی که وجود دارد این است که نظرات را دقیق و شفاف مکتوب کرده و اعلام عمومی کنیم و خیلی مهم است که عموم از معیارها آگاهی داشته باشند.

دکتر صاحبکار تاکید کرد: بحث و استدلال کارگروه، اعلام معیارهاست، آن هم معیارهایی که کمی است و برای ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان باید مورد توجه قرار دهیم. از سوی دیگر، قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بر مبنای دانش بنیان کردن شرکت‌هاست که در این فرآیند باید به برخی معیارها برسیم. البته اتفاقات مثبتی در این زمینه اتفاق افتاده که در درازمدت نتایج آن قابل مشاهده است.

بر اساس این گزارش، خرید تجهیزات پزشکی از خارج از کشور و صادرات محصولات و تجهیزاتی که در داخل کشور تولید می‌شود، دادن مجوز به شرکت‌های ساخت تجهیزات پزشکی، ارزیابی فرآیندهای دانش بنیانی شرکت‌ها، ساز و کارهای سازمان غذا و دارو در تولید محصولات نوآورانه و… از مباحثی بود که در این پنل مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-08-12 12:07

افزودن دیدگاه جدید