کد مطلب: 

232063

ضرورت ایجاد مرکزی برای پایش برنامه‌های تولیدی در حوزه‌ی زبان فارسی در پژوهشگاه ICT

مدیر گروه سامانه‌های پردازش وب و رایا زبان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به اقدامات این پژوهشگاه، بر ضرورت ایجاد مرکزی برای پایش برنامه‌های تولیدی در حوزه زبان فارسی تاکید کرد.
ضرورت ایجاد مرکزی برای پایش برنامه‌های تولیدی در حوزه‌ی زبان فارسی در پژوهشگاه ICT

به گزارش سیتنا، بیست و پنجمین نشست نقد و اندیشه با موضوع «درست نویسی زبان فارسی در فضای مجازی» با حضور معصومه عظیم‌زاده، مدیر گروه سامانه‌های پردازش وب و رایا زبان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، حسن ذوالفقاری، استاد دانشگاه و مدیر گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مهدی صالحی، رییس انجمن ویرایش و درست نویسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معصومه عظیم‌زاده در این نشست، با اشاره به خدمات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال ۸۰ تاکنون گفت: پژوهشگاه در جهت توسعه زبان فارسی همیشه پیشرو بوده و دغدغه این حوزه را داشته است. در سال‌های اخیر طرح جویشگر فارسی را دنبال کرده‌ایم و بخشی از زیر ساخت‌های زبان فارسی توسعه پیدا کرد.

وی با اعلام اینکه سال گذشته ماموریت پیدا کرده‌ایم که برای خط و زبان فارسی برنامه عملیاتی تدوین کنیم، افزود: بر اساس آن چهارکارگروه با حضور معاونت‌های وزارت تشکیل داده‌ایم و مرحله به مرحله نتایج آن اعلام می‌شد ولی مشارکت همه معاونت‌ها به یک اندازه نبود و برنامه به مرحله تصویب نرسید.

عظیم‌زاده با تاکید بر اینکه در برنامه عملیاتی اکوسیستم، بازیگران این حوزه دیده شده، گفت: سعی کردیم همه فعالان این حوزه را در کنار یکدیگر جمع کنیم و این اتفاق در هسته آن فناوری، دیده شد و در لایه ابزارها و دادگان به خدمات و محصولاتی که امکان تولید آن در حوزه زبان فارسی وجود دارد، تمرکز شده است.

مدیر گروه سامانه‌های پردازش وب و رایا زبان پژوهشگاه ادامه داد: پس از آن به بحث واحدهای پشتیبان و زیرساختی وارد شدیم که برای انتشار محصولات تولیدی فعالیت داشته باشند که در این حوزه بحث‌های حقوقی، استانداردها و زیرساخت‌های ارزیابی مطرح می‌شود.

بالا رفتن کیفیت محصولات تولیدی در گروی ارزیابی آنها

وی با اشاره به مشکل موجود در حوزه ارزیابی گفت: در حال حاضر محصولات تولیدی از طرف هیچ نهادی ارزیابی نشده و در دسترس مصرف‌کننده قرار دارد. این در حالی است که در صورت ارزیابی، محصولات با کیفیت معرفی می‌شوند و به توسعه بازار سرعت می‌دهیم.

عظیم‌زاده با اشاره اینکه فناوری کمک می‌کند تا بدانیم محصول چگونه تولید شود و چگونه مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: نقش فناوری در کنار الزامات فرهنگی و فرهنگسازی این است که محصول به شکل درست تولید شود و ابزارهایی مانند خطا‌یاب‌ها در کنار آن قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه فناوری می‌تواند در اصلاح و باز فرآیند محصول هم نقش داشته باشد، به ذکر مثالی، این موضوع را اینگونه تشریح کرد: به طور مثال نرم‌افزارهایی تولید شده‌اند که گفتار را به نوشتار یا نوشتار غیررسمی را به نوشتار رسمی تبدیل می‌کنند و فناوری می‌تواند کمک کند خطاهای شکل محاوره‌ای با ایجاد پیکره‌های زبانی و ابزارهای مناسب به متون قابل قبول تبدیل شوند.

معرفی محصول بومی به کمک فناوری

مدیر گروه سامانه‌های پردازش وب و رایا زبان پژوهشگاه ارتباطات گفت: برای مخاطب عام زبان فارسی در تعامل فرد به فرد دغدغه‌ای نداریم ولی برای افرادی که صفحات اجتماعی و تاثیرگذار دارند باید فرهنگسازی صورت گیرد.

وی ادامه داد: مشکل فعلی جامعه ما این است که ابتدا فناوری آمده و سپس برای استفاده از آن، به فکر فرهنگسازی افتادیم؛ این در حالی است که سال‌ها طول می‌کشد تا خدمات بومی بتوانند در این حوزه موفق شوند.

عظیم‌زاده با اشاره به نبودن مرکزی برای پایش و ارزیابی برنامه‌های تولیدی در حوزه زبان فارسی تصریح کرد: اگر چنین مرکزی تشکیل شود می‌تواند پس از بررسی و آزمایش، برنامه‌ها را برای استفاده به مردم معرفی کرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: فرصتی که فناوری در اختیار ما قرارداده این است که محصولات بومی را به بازار معرفی کنیم، به طور مثال در حال حاضر برنامه ویراستیار فعال است و از طریق کروم نصب می‌شود ولی هیچ اطلاع‌رسانی در مورد آن انجام نشده و در این حوزه ضعف داریم.

وی ادامه داد: فناوری‌های گفتاری همواره در جهان رو به رشد هستند و دستیارهای هوشمند، پیشرفت زیادی دارند و در این حوزه ما می‌توانیم کمک کنیم این بازار بومی شکل بگیرد و شرکت‌های داخلی به این سمت حرکت کنند.

مدیر گروه سامانه‌های پردازش وب و رایا زبان پژوهشگاه ارتباطات با تاکید بر اینکه وب ‌سایتی برای شناسایی فعالان حوزه زبان فارسی در این مرکز راه‌اندازی شده است، گفت: جلساتی با این فعالان برگزار شد تا بدانیم چه کارهای انجام شده ولی برای اینکه هم‌افزایی لازم به وجود بیاید به حمایت بخش‌های مختلف نیاز است.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه نخستین پیمایش فعالان حوزه خط و زبان فارسی و محصولات و خدمات آنها را انجام داده که اطلاعات آن در سایت www.pclp.itrc.ac.ir قابل مشاهده است و فعالان این حوزه می‌توانند با مراجعه به این سایت ضمن ثبت‌نام، اطلاعات موجود را اصلاح و تکمیل کنند.

عظیم‌زاده در پایان گفت: تمام نهادهای مسئول که بودجه و هزینه دریافت می‌کنند باید به این موضوع حساس باشند و برای آن فرهنگسازی کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-08-11 15:31

افزودن دیدگاه جدید