کد مطلب: 

231935
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری:

کارخانه‌ی نوآوری موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان است/ «بخش خصوصی» نقش‌آفرین کلیدی میدان نوآوری است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر آماده شدن زیرساختها در استان سیستان و بلوچستان نوید راه اندازی یک کارخانه نوآوری در آینده نزدیک در این استان داد و گفت: ایجاد کارخانه نوآوری در این منطقه می‌تواند موتور محرک برای اقتصاد دانش‌بنیان استان باشد و به زایشگاه نوآوری‌ها بدل شود.
کارخانه‌ی نوآوری موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان است/ «بخش خصوصی» نقش‌آفرین کلیدی میدان نوآوری است

به گزارش سیتنا، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در پایان سفر یک روزه خود به منطقه آزاد چابهار، درجمع مدیران ارشد استان سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان برای پیوستن به زیست‌بوم نوآوری را مناسب خواند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان اینکه با تمام توان از ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه فناوری و استارتاپ ها حمایت می کنیم تا شاهد رونق زیست بوم فناوری و  نوآوری استان باشیم تاکید کرد: بستر لازم برای زیست بوم نوآوری و فناوری با بهره گیری از خلاقیت جوانان فراهم شده است.

کارخانه نوآوری موتور محرک اقتصاد دانش بنیان

ستاری در ادامه ظرفیت های استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به وجود استعدادها و همچنین آماده شدن زیرساخت‌های موجود مانند مراکز رشد و نوآوری، پارک علم و فناوری، شتابدهنده ها و نیروی انسانی متخصص، راه اندازی یک کارخانه نوآوری در این منطقه لازم است و این کارخانه می تواند موتور محرک برای اقتصاد دانش‌بنیان استان باشد و به زایشگاه نوآوری‌ها بدل شود. ما نیزبه هر میزان که استان به این موضوع فضا اختصاص دهد از تجهیز و آماده‌سازی  آن حمایت می‌کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری  باورمندی و انگیزه جوانان ناحیه سیستان و بلوچستان را  یکی از ظرفیت‌های مهم  برای توسعه پایدار خواند و گفت: کارآفرینان موفق همگی داستان مشابه دارند و از زندگی‌هایی که مشکلات زیادی داشته به موفقیت دست یافته اند. هیچ گاه یک فرد برخاسته از فرهنگ بچه پولداری، به موفقیت در کارآفرینی دست نمی‌یابد و جوانان خلاق جنوب کشور با ویژگی‌های ذاتی خود، جزو برترین‌ها در کارآفرینی هستند.

حل مشکلات به دست جوانان خلاق بومی

ستاری با بیان اینکه سیستان و بلوچستان ظرفیت بالایی برای توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان دارد افزود: میزان سرمایه گذاری دولت در حوزه آموزش در سیستان و بلوچستان قابل توجه بوده است و باید از این سرمایه  های جذب انسانی متخصص به نحو مطلوبی در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بهره برده شود؛ استان برای آموزش و تربیت این جوانان هزینه می‌کند تا برای حل مشکلات بومی کارآمد باشند و سودآور شدن این سرمایه‌گذاری، به دست جوانان خلاق و فارغ‌التحصیل دانشگاهی اتفاق می‌افتد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه دانشگاه را قلب تپنده کار نوآورانه دانست و گفت: نواوری از دل دانشگاه می‌جوشد و به دیگر بخش‌های جامعه سرایت می‌کند. اگر محیط پیرامونی دانشگاه صنعتی شریف در تهران به یک ناحیه برای بروز نوآوری‌های بیش از 500 شرکت دانش‌بنیان بدل شده و تحولی در پایتخت ایجاد کرده، به دلیل وجود زیست‌بومی است که از دل دانشگاه، ایده‌های نوآورانه دانشگاهیان را به سوی ایجاد یک کسب و کار دانش‌بنیان یا استارتاپی هدایت می‌کند.

ستاری  ضرور ت خلق ارزش افزوده با سوار شدن نوآوری بر ماده خام  را مورد توجه قرار داد و گفت: در همین هفته ازیک شرکت دانش بنیان در شمال کشور بازدید داشتم که در فضای 200 متر مربعی تعدادی از دانشگاهیان فعالیت می‌کنند که ورودی آن استخوان گاو یا شتر است و خروجی آن پودر استخوان برای تولید ایمپلنت؛ این در حالی است که هر گرم از این فرآورده با قیمتی هم‌پای یک گرم طلا به فروش می‌رسد و این موضوع، نمونه ای از ارزش افزوده ای است که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان خلق می‌شود. این ارزش افزوده حاصل از دانش است و این که شیشه چندگرمی برابر با چندین بشکه نفت ارزش دارد، به دلیل دانشی است که بر ماده خام ایجاد شده است.

وی افزود: این موضوع در تولید داروهای بیوتک به خوبی خود را نمایان می‌کند و شرکت‌های دانش‌بنیان یک ویال چندگرمی داروی بیوتک را با ارزش‌ افزوده‌ای صدها برابر یک بشکه نفت خام به فروش می‌رسانند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از گیاهان دارویی به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه این استان در توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی یاد کرد وادامه داد: پروژه‌های متعددی در حوزه‌های گوناگون فناوری از جمله گیاهان دارویی در استان سیستان و بلوچستان پیاده سازی شده است. ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد که برخی از پروژه‌ها در مقیاس انبوه پیگیری می‌شود.

«بخش خصوصی» نقش‌آفرین کلیدی میدان نوآوری است

ستاری، با بیان این‌که  بخش خصوصی نقش اصلی و اثرگذار را برای رونق زیست‌بوم نوآوری با شکل گرفتن کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی ایفا می‌کند، تأکید کرد: باید زیست بومی فراهم شود که یک جوان مستعد یا نخبه در استان حفظ شود ضمن این‌که کارآفرین و سرمایه‌گذار بخش خصوصی فضا و مجال فعالیت نوآورانه خود را در استان پیدا کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، تحقق چنین زیست بومی را در گروی نیازمند عزم جدی و هم‌دلی تمام بخش‌های استان از جمله دانشگاه‌ها و مسئولان دانست و گفت: بخش خصوصی در تحولی که به دست بیش از 4هزار و 400 شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارتاپ، در اقتصاد کشور رخ داده است، نقشی مهم ایفا کرد. اکنون به جایگاهی رسیده‌ایم که زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری این کسب و کارها، مانند پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد یا شتابدهنده‌ها و کارخانه های نوآوری نیز به دست بخش خصوصی ایجاد می‌شود. به طور مثال، در کارخانه نوآوری آزادی که برای بیش از سه هزار جوان خلاق اشتغال ایجاد کرده است، کار به دست بخش خصوصی انجام شد.

تولیدمحور شدن پژوهش با حضور بخش خصوصی

وی با اشاره به تولیدمحورشدن پژوهش با حضور بخش خصوصی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پا می‌گیرند. باید سرمایه گذار اصلی پژوهش، بخش خصوصی باشد. اگر بخش خصوصی سرمایه‌‌گذار و مشارکت‌کننده پژوهش باشد، محصول رقابتی و همخوان با نیازهای جامعه نیز حاص خواهد شد. داروهای بیوتک ایران‌ساخت که در منطقه حرف اول را می‌زند ماحصل مشارکت بخش خصوصی در پژوهش است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان از ضرورت تحول در نگرش جامعه نسبت به مفهوم توسعه گفت و ادامه داد: توسعه‌ای به معنای واقعی پایدار است که از دل استان و به دست جوانان بومی بجوشد.

به اعتقاد ستاری، توسعه پایدار، مفهومی درو‌ن‌زا و برخاسته از ویژگی‌های بومی است. توسعه‌ ناسازگار با بوم جامعه، پایدار نیست و نتیجه مطلوب نخواهد داشت، کما این‌که نمونه ناموفق توسعه غیر بومی در برخی از شهرهای صنعتی کشور، نه تنها مشکلات پیشین مانند ایجاد صنعت، استغال و ارزش افزوده را حل نکرده بلکه مشکلات تازه‌ای از جمله آلودگی هوا را به همراه داشته است.

بر اساس این گزارش معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در سفر یک روزه به منطقه آزاد چابهار، پارک علم و فناوری مکران را که با هدف بهبود زیست بوم فناوری و نوآوری منطقه و  سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا، استارتاپ ها و حمایت از جوانان فناور شکل گرفته است افتتاح کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-08-08 19:07

افزودن دیدگاه جدید