کد مطلب: 

231840

با حضور دکتر ستاری؛ زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری به سواحل «مکران» رسید

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در سفر یک روزه به منطقه آزاد چابهار، پارک علم و فناوری «مکران» را افتتاح کرد تا گامی دیگر برای تحقق نوسعه زیست بوم فناوری و نوآوری برداشته شود.
با حضور دکتر ستاری؛ زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری به سواحل «مکران» رسید

به گزارش سیتنا، پارک علم و فناوری «مکران» در منطقه آزاد چابهار ظهر امروز توسط سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد تا با این اقدام گامی برای بهبود زیست بوم فناوری و نوآوری منطقه و  سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا، استارتاپ ها و حمایت از جوانان فناور برداشته شود. البته افتتاح این پارک علم و فناوری استفاده از ظرفیت های بومی منطقه و همکاری در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی را نیز تسهیل و تسریع می کند.

در این مجموعه  ۱۸ شرکت استارتاپی حضور دارند. حوزه فعالیت این شرکت ها  برق، صنایع غذایی، زیست فناوری، رشد گیاهان دارویی و خدمات پزشکی و تولید خودروهای برقی  است.

اشتغال آفرینی فناورانه در فضای 100 هکتاری

پارک علم و  فناوری مکران در فضایی با  وسعت ۱۰۰ هکتار، زمینه را برای استقرار واحدهای دانش‌بنیان و فناور فراهم کرده تا از این طریق بخشی از زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری کشور با شتاب در مسیر خود حرکت کند. اختصاص ۱۵۰۰مترمربع فضای فیزیکی ساخته شده و ۷هزارمترمربع عرصه در حالی رونداجرایی به خود گرفته که به زودی دست کم ۳۰ هکتار زمین برای شکل گیری ذخیره کارآفرینی و ارزش آفرینی مبتنی بر صنایع اختصاص می یابد. بنابراین کسب و کارهای دانش‌بنیان، فناور و صنایع خلاق در پارک علم و فناوری مکران فضایی برای رونق کسب و کارهای فناورانه و پرورش ایده‌های نواورانه خود خواهند یافت.

پروژه بیمارستان آنلاین افتتاح شد

همچنین در این سفر یک روزه با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، پروژه بیمارستان آنلاین به بهره‌برداری رسید. این پروژه، حاصل همکاری اساتید علوم پزشکی تهران و دانشگاه بین المللی چابهار و پارک فناوری مکران است. این پروژه با هدف تسهیل دسترسی  بیماران در اقصی نقاط کشور به پزشک ومشاوره درمانی به بهره‌برداری رسید. در این پلتفرم ارتباط تصویری و صوتی پزشک و بیمار در وقت معین و کوتاه ترین زمان  فراهم شده است. ارسال تصاویر مرتبط با بیمار از دیگر امکانات در این پلتفرم است.

بازدید از یک مجموعه فعال حوزه شیلات

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه سفر یک روزه خود به منطقه آزاد چابهار، بخش‌های مختلف «گروه توسعه صنایع تحفه» یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولید و فرآوری محصولات ایران‌ساخت حوزه شیلات بازدید کرد. چهار شرکت «ساحل صید کنارک»، «پروتئین آرمان جنوب»، «دانه طلایی چابهار» و «آرمان گستر نوین کنارک» در این مجموعه صنعتی فعالیت می‌کنند.

فرآورده‌های کنسروی، فرآوری ماهیان صنعتی، بسته بندی ماهیان تجاری و میگو، پودر ماهی و همچنین درب و قوطی فلزی کنسرو جزو مهم‌ترین تولیدات این مجموعه‌ها در زنجیره محصولات دانش‌بنیان غذایی است. با فعالیت هر یک از این شرکت های فناور گامی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان برداشته شد.

شرکت فناور «ساحل صید کنارک» مستقر در این مجموعه بزرگترین کارخانه کنسرو ماهی تن در کشور، با ۷ خط تولید مستقل است که ظرفیت متفاوتی را در تولید محصولات ایران‌ساخت ایجاد کرده است. همچنین به واسطه فعالیت این شرکت اشتغالزایی رونق یافته است. این مجموعه فناور، برای حدود ۱۰۰۰ نفر از نیروی انسانی کشورمان اشتغال ایجاد کرده است و بیش از ۹۰ درصد کارکنان از افراد بومی و محلی هستند. حداقل ۲۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در چرخه اشتغال قرار گرفته‌اند.

البته شرکت فناور «ساحل صید کنارک» با ارائه محصولات متنوع و استفاده از منابع تامین داخلی راه را بر واردات محصولات مشابه بسته است و سطح کیفی تولیدات داخلی، ظرفیت رقابت با بازارهای منطقه را نیز فراهم کرده است. این مجموعه صنعتی علاوه بر بازار داخلی در کشورهای همسایه، کشورهای مشترک المنافع و روسیه و آسیای جنوب شرقی و چین و در نهایت اروپا حضور دارد.

اصلی ترین هدف این شرکت ارائه محصولات سلامت محور بر پایه آبزیان است و در همین راستا پروژه جایگزینی گوشت قرمز با گوشت ماهی تن و همچنین تولید محصولات خورشتی با ماهی تن در گروه تحفه از دو سال گذشته آغاز شده و به مرحله بهره برداری رسیده است.

تولید محصولات دانش‌بنیان از پوست میگو

ستاری همچنین از مراحل تولید «کیتین» در واحد آرمان جنوب گروه صنعتی تحفه دیدن کرد. محصول دانش‌بنیان «کیتین»، دومین پلیمر فراوان دنیا بعد سلولز است که توسط واحد تحقیق و توسعه این گروه صنعتی تولید می‌شود. این فرآورده در  تقویت مکانیسم های دفاعی گیاهان و همچنین به عنوان تلقیح کننده و افزایش دهنده محصول به کار می رود. کیتین همچنین در صنایع غذایی به عنوان افزودنی برای پایدارسازی مواد غذایی و دارویی و برای جداسازی صنعتی غشاها و محیط تبادل یونی استفاده می شود. صنایع مختلفی چون پزشکی و داروسازی، صنایع کشاورزی، غذایی و همچنین تصفیه آب آشامیدنی از این محصول استفاده می‌کنند. روش کار نیز در این کارخانه به این صورت است که پس از جداسازی ضایعات پوست و سر میگو و سپس شست و شو، جداسازی همزمان چربی و پروتئین انجام می‌شود و پس از خشک کردن پوست های پروتئین زدایی شده، فرآیند معدنی‌زدایی و حذف کربنات کلسیم حذف و مواد باقی مانده را خشک می‌ کنند. در نهایت پودر کیتین در مقیاس نانو به تولید می‌رسد. این مجموعه فناور، از ظرفیت فرآوری روزانه 7000 کیلوگرم ماده خام پوست میگو و تولید روزانه 500 کیلوگرم کیتین برخوردار است.

«کیتوزان» محصول دانش بنیان دیگری است که توسط واحد تحقیق و توسعه آرمان جنوب تولید می‌شود.

همچنین محصول دانش بنیان دیگری با کاربرد در کشاورزی با عنوان «کیتوزان» توسط این گروه صنعتی روانه بازار می شود که برای افزایش سیستم ایمنی و افزایش بازده محصول کاربرد دارد. این محصول، شامل ماده ی طبیعی برای تیمار بذر ها و کمک‌کننده به مقاوم سازی آن‌ها در برابر بیماری های قارچی و کپکی است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه سفر یک روزه خود به منطقه آزاد چابهار، از واحدهای دانش‌بنیان و فناور مستقر در این منطقه بازدید می‌کند و در جمع فعالان فناور و دانشگاهیان منطقه حضور خواهد یافت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-08-06 17:15

افزودن دیدگاه جدید