کد مطلب: 

231740

بهره‌برداری از سرویس‌های جدید نسل پنجم با توسعه آزمایشگاه نسل چهارم

عضو گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات هدف از برگزاری سمینار را ارائه تحقیقات اخیر پیرامون اقدامات لازم جهت توسعه آزمایشگاه و بهره‌برداری از سرویس‌های جدید نسل پنجم عنوان کرد.
بهره‌برداری از سرویس‌های جدید نسل پنجم با توسعه آزمایشگاه نسل چهارم

به گزارش سیتنا، دکتر جهانگیر دادخواه در سمینار بستر تست و توسعه Massive MIMO زیر۶ گیگاهرتز در ۴G و ۵G و امکانسنجی توسعه موج میلیمتری که صبح امروز (یکشنبه ۱۳ مردادماه) در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد، اشاره کرد: با شروع حرکت به سمت سرویس‌های جدید و ۵G، آزمایشگاه نسل ۴ شروع به کار کرده و بهره‌برداری از سرویس‌های جدید در این آزمایشگاه انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به تغییراتی که در واسط هوایی رخ داد و ارتقای واسط LTE به ۵G-NR و همینطور الحاق سرویس‌های موج میلیمتری، آزمایشگاه نسل پنجم برای انجام تحقیقات تشکیل گردید.

دادخواه گفت: علاوه بر این در روند تحقیقات، به MIMO با تعداد آرایه‌های بالا (۶۴ آنتن به بالا) جهت توسعه آزمایشگاه به سرویس‌های ۵G پرداخته شد.

وی در خصوص معیارهای مورد نیاز برای توسعه آزمایشگاه نیز گفت: برای رسیدن به این هدف باید از معیارهای فاصله فرکانسی، محدوده فرکانسی و پهنای باند سیستم استفاده کرد.

مجری پروژه ایجاد بستر تست و توسعه آزمایشگاه سیستم MIMO مقیاس‌پذیر در فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز نسل چهارم و پنجم با اشاره با این تحقیقات افزود: بستر تست یا همان آزمایشگاه ۵G از دو بخش ایستگاه پایه و تجهیزات کاربری تشکیل شد که هر بخش شامل دو جزء سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است.

دادخواه در خصوص شاخص‌های کلیدی کارآیی در شبکه‌های ۵G گفت: یکی از شاخص‌ها، شاخص embb بوده که مربوط به افزایش نرخ داده، ظرفیت ترافیکی، بازده طیفی، بازده انرژی و قابلیت تحرک است. mMTC شاخص دیگری است که مربوط به افزایش تراکم و مصرف انرژی کم در شبکه‌های ماشینی است.

این عضو گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار به شاخص سوم اشاره و خاطرنشان کرد: URLTC شاخص دیگری بوده که مربوط به کاهش تاخیر و افزایش قابلیت اطمینان در ارسال داده است.

وی با اشاره به هدف این سمینار گفت: هدف اصلی بررسی روش ایجاد یک سیستم آزمایشگاهی چند ورودی- چند خروجی مقیاس‌پذیر به منظور فراهم کردن یک بستر تست با قابلیت تست بخش رادیویی مبتنی بر سیستم‌های آنتنی با قابلیت شکل‌دهی پرتو چندکاربره بوده که داری قابلیت اطمینان بسیار بالا، تاخیر بسیار پایین و پهنای باند بالا است.

دادخواه با بیان اینکه این قابلیت‌ها امکان پیاده‌سازی سرویس‌های نسل پنجم را مهیا می‌سازد، گفت: در این سمینار طرح سخت‌افزاری - سیستمی که در مرکز تحقیقات انجام شده است، ارائه شده و در پایان، قابلیت‌ها و کاربردهای این بستر ارایه می‌شود.

لازم به ذکر است MIMO یا پشتیبانی از چند استریم همزمان ارسال و دریافت داده، یک تکنولوژی امروزی است که در ارتباطات بی‌سیم سریع مثل شبکه‌ مخابراتی نسل چهارم یا LTE مطرح شده و استفاده می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-08-04 14:19

افزودن دیدگاه جدید