کد مطلب: 

231687

نخستین سمینار پروتکل‌های ارتباطات و رمزنگاری کوانتومی در پژوهشگاه ICT برگزار شد

نخستین سمینار پروتکل‌های ارتباطات و رمزنگاری کوانتومی با هدف ترویج و معرفی این پروتکل‌ها برگزار و دستاوردهای پژوهش پیرامون شناسایی حوزه فناورانه و آینده‌پژوهشی فناوری ارائه شد.
نخستین سمینار پروتکل‌های ارتباطات و رمزنگاری کوانتومی در پژوهشگاه ICT برگزار شد

به گزارش سیتنا، دکتر سارا توفیقی در نخستین سمینار پروتکل‌های ارتباطات و رمزنگاری کوانتومی که صبح امروز (۱۲ مردادماه) در سالن شهید مصطفوی زاهد پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با اشاره به موضوعاتی که در این پژوهشگاه مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفت، گفت: ما در یک چارچوب تحقیقاتی به ارائه محاسبات، ارتباطات و رمزنگاری، مترولوژی و شبیه‌سازی کوانتومی پرداخته و به نتایج قابل توجهی دست یافتیم.

وی، ادامه داد: هدف از برگزاری سمینار، ارائه پروتکل‌های ارتباطات و رمزنگاری کوانتومی است که به منظور آن، تا کنون ۵ فروم با همین موضوع برگزار کردیم.

توفیقی، با اشاره به بخش نخست در اولین سمینار پروتکل‌های ارتباطات و رمزنگاری کوانتومی، گفت: در این بخش، شناسایی حوزه فناورانه و آینده‌پژوهشی فناوری به عنوان اولویت‌های پژوهشی مدنظر قرار گرفت که ماحصل پژوهش در حوزه فناورانه، ۳ رویکرد کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بود.

مجری پروژه سمینار پروتکل‌های ارتباطات و رمزنگاری کوانتومی، خاطرنشان کرد: در رویکرد کوتاه مدت به قابلیت‌های استفاده در شبکه‌های کلاسیک اشاره شده و رویکرد میان مدت نیز از فناوری پساکوانتومی می‌گوید که قابلیت اجرا با حداقل هزینه و با استفاده امکانات موجود را دارد و می‌تواند به صورت موقت، مشکل را حل کند.

وی، افزود: در رویکرد بلندمدت نیز به رمزنگاری و ارتباطات کوانتومی خواهیم رسید که تمام موارد از جمله ارتباطات امن کوانتومی را پوشش می‌دهد.

توفیقی، در ادامه به موارد قابل بررسی در بخش آینده‌پژوهی اشاره و اظهار کرد: ما در این حوزه، ضمن تحلیل روند این فناوری، به پیش‌بینی آن در بازار پرداختیم که در این حوزه حتی به برآورد مالی اولیه از نمونه‌های اجرا شده رسیدیم.

به گفته توفیقی، سیاست‌های کلان جهانی و بررسی فعالیت‌های شرکت‌ها در حوزه فناوری کوانتومی هم از دیگر مواردی بود که در بخش آینده‌پژوهشی به آنها اشاره شد.

مجری پروژه سمینار پروتکل‌های ارتباطات و رمزنگاری کوانتومی، ضمن بیان اینکه هر پروتکل از سناریوی متفاوتی استفاده می‌کند، تاکید کرد: با مطالعات تطبیقی که صورت گرفت به تعدادی پروتکل رسیدیم که اجرایی شدند و لازم است در درخت فناوری کوانتومی خردتر شده و موارد کوچک اما تاثیرگذار را شناسایی کنیم.

در ادامه این سمینار مرتضی نیک آیین، سروش خادمی، دکتر منیره هوشمند و مریم افسری به ترتیب با ارائه محورهای پروتکل‌های توزیع کلید کوانتومی گسسته، پروتکل‌های توزیع کلید کوانتومی پیوسته، پروتکل‌های توزیع کلید نیمه کوانتومی، ارتباطات مستقیم امن کوانتومی، ارتباطات کوانتومی امن قطعی، گفتگوی کوانتومی و کنفرانس کوانتومی پرداختند و آخرین پژوهش‌های به دست آمده در این حوزه را معرفی کردند.  

همچنین توفیقی در حاشیه این سمینار به خبرنگار پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کاری که ما در پروژه نقشه راه انجام دادیم این بود که زیرشاخه ها یا زیرفناوری های حوزه ارتباطات و رمزنگاری کوانتومی را استخراج کرده و به انتخاب اولویت‌ها بپردازیم که بر اساس آن، زیرفناوری‌ها و کاربردهای آن شناسایی شده و آماده ارائه در سمینارها شدند.

وی، با بیان اینکه در نخستین سمینار، به معرفی تعدادی پروتکل پرداخته شد، گفت: در این سمینار، ضمن معرفی پروتکل‌ها، به کاربرد آنها پرداختیم. ناگفته نماند که در سمینار نخست، بیشتر به مباحث فنی نمونه‌هایی که در کشورهای دیگر اجرا شده‌اند، اشاره شد.

توفیقی، در پایان اظهارات خود با بیان اینکه ترویج و معرفی موضوع ارتباطات و رمزنگاری کوانتومی یکی از اهداف اصلی این سمینار است، گفت: تعدد و تنوع پروژه‌ها سبب شد تا برای ترویج آنها بین سایر دانشگاهیان، نسبت به برگزاری سمینارها اقدام کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-08-03 12:05

افزودن دیدگاه جدید