کد مطلب: 

231422
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری:

جویشگر بومی یک تکلیف انکارناپذیر در شبکه‌ی ملی اطلاعات است/ به دنبال ترسیم نقشه‌ی راه بیانیه‌ی گام دوم انقلاب در حوزه‌ی ICT هستیم/ توسعه‌ی محصولات بومی، با هدف گسترش خط و زبان فارسی در منطقه در اولویت است (+فیلم)

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: توسعه و گسترش فعالیت های پژوهشگاه را در دستور کار داریم و پروژه‌هایی که بر اساس اعلام نیاز بخش ICT تعریف می شود نیازی به تصویب در شورای پژوهشی ندارد و اگر پروژه ای به ما ارجاع شود به سرعت تصویب و فرایند اجرای آن آغاز می‌شود.
جویشگر بومی یک تکلیف انکارناپذیر در شبکه‌ی ملی اطلاعات است/ به دنبال ترسیم نقشه‌ی راه بیانیه‌ی گام دوم انقلاب در حوزه‌ی ICT هستیم/ توسعه‌ی محصولات بومی، با هدف گسترش خط و زبان فارسی در منطقه در اولویت است

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر وحید یزدانیان در نشست خبری که امروز هفتم مردادماه 1398 در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، برگزار شد، گفت: برخی امور پژوهشی وزارت ارتباطات در این پژوهشگاه با موضوعات تحقیقات کاربردی دنبال می شود، این پژوهشگاه موضوعاتی نظیر سیاست گذاری، مطالعات راهبردی و رگولاتوری را بررسی می کند و ۱۰۰ عضو هیات علمی در این پژوهشگاه فعالیت می کنند.

وی افزود: بازبینی نهادی، ساختاری و کارکردی پژوهشگاه در اولویت های ماست. مدیریت و راهبری تحقیقات نیز اهمیت ویژه ای دارد  که به همین منظور با دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان ارتباط گسترده تری داشته باشیم.

یزدانیان اضافه کرد: توجه و تمرکز در استفاده از پتانسیل این پژوهشگاه وجود دارد و در این سه ماه گذشته از ریاست بنده توانستیم چهار اداره کل ستادی را به دو اداره کل تقلیل دادیم.

وی ادامه داد: توسعه و گسترش فعالیت های پژوهشگاه را در دستور کار داریم و پروژه‌هایی که بر اساس اعلام نیاز بخش ICT تعریف می شود نیازی به تصویب در شورای پژوهشی ندارد و اگر پروژه ای به ما ارجاع شود به سرعت تصویب و فرایند اجرای آن آغاز می‌شود.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: توانستیم تعهدات پژوهشگاه را جمع بندی و به مرحله اجرا برسانیم. همچنین موضوع ارائه خدمات پژوهشی و به موقع را سرلوحه کار قرار دادیم که این موضوع باعث گسترش تعاملات ما شده است و با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نشست هایی را برگزار می کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: با شرکت ارتباطات زیرساخت در حال تعامل برای چند عنوان کار تحقیقاتی هستیم و بیشترین تمرکز ما در زمینه توسعه محصولات بومی است. پژوهشگاه به دنبال تولید صنعتی نیست، ولی پژوهشگاه می تواند در تولید نیمه صنعتی همکاری کند.

یزدانیان ادامه داد: همچنین تجهیزات قابل استفاده در شبکه انتقال را با همکاری شرکت زیرساخت استخراج می کنیم و تا چند ماه آینده گزارش اولیه آن منتشر می شود. هم بخش تحقیقاتی فعال می شود و هم دانشجویان با ما همکاری می‌کنند.

وی گفت: ما می توانیم نقش مستقیم و تحقیقاتی داشته باشیم و در کنار آن نقش تسهیلگری را برای ارتباط شرکت ارتباطات زیر ساخت با دانشگاه‌ها و شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.

یزدانیان درباره اجرای طرح 5G توسط پژوهشگاه، گفت: دستاوردی که از این طرح می خواستیم حاصل نشد، چرا که باید نظر اپراتورها در این دستاورد اعمال شود. در این طرح نخبگان دانشگاهی خوبی حضور داشتند. اگر ما تعامل مثبتی با اپراتور برقرار می کردیم و نیازهای آنان را درک می کردیم حتما اپراتور به سراغ ما می آمد چرا که اپراتور الزامات سیاستگذاری را نمی خواهد.

وی درباره جویشگر بومی ادامه داد: حمایتی که از جویشگر شد، دو محصول جویشگر پارسی جو و یوز شد که هر دو از دانش این پژوهشگاه استفاده کردند، جویشگر پارسی جو از حمایت های این پژوهشگاه و جویشگر یوز از حمایت‌های سازمان فناوری اطلاعات بهره می برند اما انتظاراتی که ما از این جویشگر داشتیم، براورده نشد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: جویشگر یک تکلیف انکارناپذیر در شبکه ملی اطلاعات است و صرفا یک بیزنس نیست، جویشگر بومی می تواند بستری برای بیرنس باشد ولی حاکمیت به دنبال این نیست.

وی، ادامه داد: حمایت های سازمان فناوری اطلاعات و پژوهشگاه از این دو جویشگر ادامه دارد، موضوع جویشگر، موضوع ملی ماست و فقط به وزارت ارتباطات مرتبط نیست.

یزدانیان، درباره الزامات امنیتی اپلیکیشن ها، گفت: چارچوب های آن در پژوهشگاه تعریف شده است و ارزیابی امنیت موبایل ها در پژوهشکده امنیت پژوهشگاه صورت می گیرد. این موضوع نزدیک به یک سال است که در پژوهشگاه دنبال می شود و زیر ساخت آزمایشگاهی آن فراهم شده است.

وی، خاطرنشان کرد: پروژه الزامات امنیتی برای کاربران منجر به مصوبه ای می شود که توسط پژوهشکده امنیت تنظیم می شود.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره قراردادهای بین المللی این پژوهشگاه گفت: در اواخر دهه هفتاد، مرکز تحقیقات مخابرات ایران تحقیق مشترکی با اتحادیه جهانی مخابرات انجام شد که این نشان از زیرساخت و پتانسیل موجود است، در حال حاضر قرارداد بین المللی نداریم ولی با تعامل با وزارت علوم در چند کشور اروپایی تفاهماتی را منعقد می کنیم که از این کشورها، آلمان انتخاب شده که در شهریورماه با هدف انتقال دانش فنی به کشور صورت می‌گیرد.

وی، درباره اقدامات پژوهشگاه برای تحقق گام دوم انقلاب، گفت: این بیانیه نکته ای دارد که علی رغم تاکید رهبری بر اهمیت فضای مجازی، به صورت صریح فضای مجازی عنوان نشده است که این نشان از این دارد که موضوع فضای مجازی در همه سرفصل ها بازتاب دارد و به همین دلیل باید به سمت تدوین نقشه راه برویم و به دنبال ترسیم نقشه راه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ICT هستیم.

یزدانیان، تاکید کرد: پدافند سایبری به صورت یک سرفصل در پژوهشکده امنیت تعریف شده است و جز پروژه هایی است که ابعاد مختلف دارد و ۹ ماه از زمان آن باقی مانده است.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا پیرامون نشست چهار جانبه‌‌ی اخیر وزیر ارتباطات با وزرای منطقه و برنامه‌ی مرکز تحقیقات مخابرات برای گسترش همکاری‌ها با منطقه، گفت: ما تجربه‌ی تعاملات فناورانه را در گذشته داشتیم اما در اجلاس اعلام آمادگی کردیم تا تعاملات فناورانه‌ای که ذیل محورهای تفاهماتی که با منطقه داریم را با این کشورها گسترش دهیم.

وی، اظهار کرد: انصافا از لحاظ فناوری اگر هم‌تراز برخی کشورهای منطقه نباشیم، از آنها یک سر و گردن بالاتر هم هستیم.

یزدانیان، در ادامه‌ به خبرنگار سیتنا، گفت: با توجه به محورهای تفاهمات و توافقات برای افزایش برخورداری و غنای منطقه، برای همکاری با کشورهای منطقه اعلام آمادگی کردیم که همکاری های مشترک در زمینه‌ی تحقیقاتی داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: حضور خط و زبان فارسی در منطقه برای ما اولویت محسوب می‌شود و همچنین محصولات بومی ما که با هدف توسعه‌ی خط و زبان فارسی تصویب، تدوین و توسعه داده شده‌اند، می‌توانند باعث مزیت ما در این زمینه باشند.

انتهای پیام

خبرنگار: زهرا طاهری
عکاس و فیلمبردار: حسین شهلائی

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-07-29 13:11

افزودن دیدگاه جدید