کد مطلب: 

231237

نقش اقتصاد دیجیتال در تحول اقتصادی کشور

اقتصاد دیجیتال ضمن ایجاد جریان های درآمدی جدید و ارزش آفرینی، کاوش می‌کند که الگوهای استاندارد اقتصادی، چگونه هزینه‌های اصلی را کاهش می‌دهند و شاید به صفر برسانند.
نقش اقتصاد دیجیتال در تحول اقتصادی کشور

به گزارش سیتنا، دکتر مهدی بینا، رییس ‌کمیته توسعه شهرهای هوشمند آسیایی در مجمع شهرداران آسیایی (AMF) در سرمقاله‌ی شماره 46 ماهنامه نسل چهارم نوشت:

تحول اقتصادی یک مسیر است نه یک پروژه، مسیری برای تغییر و بهبود، مسیری برای نوآوری و بازآفرینی روشهای خلق ارزش و ثروت آفرینی که بروز و ظهور آن در تمامی عرصه های زندگی و با توسعه شهرهای هوشمند، امروزه کاملا قابل لمس است. منابع محدود است و باید بتوانیم از تمامی ظرفیت‌ها به طوری استفاده کنیم که حال مردم را بهتر و دسترسی آنها به خدمات را راحت تر و سریعتر کند.

اقتصاد دیجیتالی بر اساس یک روند تکاملی در ساختار اقتصاد دانش بنیان و تفکر‌ پلتفرمی شکل گرفته است. شرکت های کوچک و متوسط حیاتی ترین بخش اقتصاد دیجیتالی و پیشران توسعه اشتغال هستند. تمامی این پارادایم های مدیریتی برای خلق ثروت، ارتقاء تولید ناخالص ملی و نهایتاً افزایش رفاه عمومی مردم شکل گرفته است؛ از این رو برای خلق ثروت باید به نوآوری و ارزش آفرینی برسیم. در واقع، تغییرات حاصل از استراتژی تحول دیجیتال، باید ارزش متفاوتی را در ارائه خدمات به جامعه هدف خود ارایه دهد.

در این عرصه نقش دولت در تقویت اکوسیستم اقتصاد دیجیتالی و بازطراحی قوانین سنتی دست و پا گیر به مکانیزم‌ها و چارچوب‌های در دسترس، ساده و شفاف کسب‌وکارها و دستورالعمل های صادراتی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تفکر تولیدی در کشور باید صادرات محور و قابل رقابت در بازار بین الملل باشد.

در بازار رقابت بزرگ جهانی، ایفای نقش را به کشوری هدیه نمی دهند، باید نقش و سهم کشــور از کیک اقتصاد دیجیتالی را خود جایگاه یابــی کنیــم. ‏شاید یــکی از شگفتــانه هـای عصر امروز این باشد که برخی تصور می کنند تحول دیجیتالی، موضوعی نشدنی و سخت است، در حالی که باید بگوییم تحول دیجیتالی مدت هاست که شروع شده و با سرعت زیادی در حال فراگیر شدن است. حال باید در لایه های مدیریتی ارشد ICT تصمیم بگیریم که ما به استقبال آن برویم و با مدیریت صحیح آن را در جهت صحیح و دستیابی به اهداف عالی کشور هدایت کنیم و یا آنکه منتظر باشیم تا همچون فناوری های صف شکن بدون چارچوب مشخص، کشور را فرا گیرد.

اصولا استفاده از آخرین تکنولوژی ها در طرح ها، دیجیتالی کردن مدل کسب و کار کنونی، به روز رسانی سیستم ها یا کاهش هزینه ها، اقدامات ارزشمندی هستند، ولی تحول دیجیتال نیستند! چون تاثیر تعریف شده ای بر استراتژی و موقعیت آتی در بازار نخواهد داشت. مضاف بر آن فرهنگ بهره برداری از آن، تغییر نمی کند و شما صرفاً یک نسخه دیجیتالی ایجاد کرده اید که باز هم در تلاطم رقابت بازار، روشی برای بقا پیدا نخواهد کرد.

تحول دیجیتال موضوعی فرابخشی با ابعاد گوناگون بوده و قطعاً فراتر از یک وزارت با فعالیتی بخشی است. توجه به موضوع ساختار مناسب برای این مهم، توجه ویژه تصمیم گیران عالی رتبه را می طلبد.

تحول، یک اتفاق بزرگ مبتنی بر تغییر پارادایم های مدیریتی است که همه ابعاد یک کشور را در بر می گیرد و قطعا موضوع مدیریت تغییر در فرهنگ و توانمندسازی مردم در کار با پایانه های دیجیتالی در این مقال، یکی از پر اهمیت ترین فاکتورهاست.

تحول دیجیتالی بر پایه‌های ذیل استوار است که عبارتند از:
۱- اتصال و دسترسی دیجیتالی،
۲- استفاده موثر و قابل اجرا،
۳- توانمندسازی بهبود مهارت های دیجیتالی شهروندان،
۴- بازنگری و به روزرسانی سیاست ها و قوانین،
۵- امنیت بستر دیجیتالی و
۶- هماهنگی استراتژی بین تمامی اجزای اصلی.

در همین راستا و به سبب تحقق آن، لازم است چند اقدام اساسی صورت گیرد که از آن جمله:
۱- شناسایی واقعیت های زیرساختی و تدوین چارچوب تحول دیجیتالی کشور از طریق تعریف توانمندسازها و ارکان اقتصاد دیجیتالی مبتنی بر DNA کشور،
۲- تعریف اقدامات الزامی و ضروری کشور در جهت حرکت به سوی تحول اقتصاد دیجیتالی و
۳- شناسایی حوزه هایی با پتانسیل بالا که ایران با ورود به آن ‌می تواند بخشی از کیک  اقتصاد دیجیتالی جهانی را به تصرف خود در آورد.

در همین راستا دولت وظیفه درک نیازها و فراهم سازی و کاربردپذیری ارائه خدمات عمومی به صورت دیجیتالی بر بستر پلتفرم یکپارچه خدمات دولت هوشمند، بهبود فرایندها بمنظور افزایش کارایی و چابک سازی دولت، حدف بروکراسی و ساده سازی ایجاد و توسعه کسب و کارهای دیجیتالی، بهبود زیست بوم کسب و کارهای نوآورانه و ایجاد پایانه های تبادل صادراتی خدمات دیجیتال را بر عهده دارد.

اقتصاد دیجیتال ضمن ایجاد جریان های درآمدی جدید و ارزش آفرینی، کاوش می‌کند که الگوهای استاندارد اقتصادی، چگونه هزینه‌های اصلی را کاهش می‌دهند و شاید به صفر برسانند.

بدیهی است همگام با انقلاب صنعتی چهارم، دولت نیز می‌تواند ضمن باور عملی به تفکر پلتفرمی و تقویت سرمایه‌گذاری در فناوری دیجیتال، موجبات تحول اقتصادی را به واسطه افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری فراهم آورد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-07-25 11:35

افزودن دیدگاه جدید