کد مطلب: 

231042

کاربرد اصلی کوانتومی، تضمین امنیت ارتباطات در برابر تهدید رایانه‌های کوانتومی است

مجری مطالعات تطبیقی حوزه‌ی ارتباطات کوانتومی، گفت: هر پروژه‌ای برای تکمیل اطلاعات خود به مطالعات تطبیقی نیاز دارد تا با شناسایی نمونه‌های موفق، به خروجی مناسب‌تری دست یابد. حوزه ارتباطات کوانتومی هم از این قاعده مستثنی نبوده و در اطلاعات اولیه به نمونه‌هایی از کشورهای پیشرو در این حوزه اشاره شد.
کاربرد اصلی کوانتومی، تضمین امنیت ارتباطات در برابر تهدید رایانه‌های کوانتومی است

به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، لیلا چهره‌قانی در سمینار مطالعات تطبیقی حوزه ارتباطات کوانتومی که صبح امروز در سالن آموزش پژوهشگاه ICT برگزار شد، ابتدا با ارائه اطلاعات آماری عملکرد کشورهای پیشرو در فناوری های کوانتومی، گفت: در بررسی های انجام شده، مشخص شد که کشورهای ژاپن، امریکا و اتحادیه اروپا در این صنعت پیشرو هستند.

وی با ذکر مثالی افزود: به عنوان مثال کشور ژاپن علاوه بر راه اندازی یک ماهواره کوانتومی، موفق به نصب یک شبکه توزیع کلید کوانتومی بین پکن و شانگهای شد و یا در کشورهای اروپایی، بودجه چند میلیارد دلاری به برنامه پرچم‌داری فناوری کوانتومی اختصاص یافت. در آمریکا نیز سرمایه گذاری های وسیع شرکت ها در فناوری های محاسبات و ارتباطات کوانتومی صورت گرفت.

چهره‌قانی، ادامه داد: همچنین بررسی‌ها نشان داد که بیشترین سرمایه‌گذاری در فناوری های کوانتومی را اتحادیه اروپا با ۵۵۰ میلیون یورو انجام داد و آمریکا و چین به ترتیب با ۳۶۰ و ۲۲۰ میلیون یورو در رتبه دوم و سوم هستند.

کارشناس گروه ارتباطات نوری با مروری بر نقشه راه کشورهای پیشرو در حوزه ارتباطات کوانتومی، گفت: کشور چین در چشم انداز کوتاه مدت ظرفیت شبکه های فیبری، سیستم ارتباطات امن کوانتومی شهری و در چشم انداز بلند مدت، به دنبال شبکه ارتباطات جهانی امن و عملی مبتنی بر رمزنگاری کوانتومی است. در حقیقت چین قصد دارد کامپیوترهای کوانتومی عمومی را تا پایان سال ۲۰۵۰ ایجاد کند.

وی، افزود: ایالات متحده امریکا نیز در حوزه ارتباطات کوانتومی قصد دارد تا در اهداف کوتاه مدت و بلند مدت به ساخت اینترنت کوانتومی، تامین امنیت شبکه کامپیوترهای کوانتومی، برقراری ارتباط امن با ماهواره ها و شبکه سازی برای آن دست یابد اما چالش هایی در این حوزه وجود دارد که دستیابی به هدف را با مشکل مواجه می کند.

به گفته چهره‌قانی، محدودیت های تئوری، پیاده سازی عملی، افزایش هزینه ها، چالش های سخت افزاری و حملات روی پیاده سازی QKD عملی، از جمله این چالش ها است.

این پژوهشگر فناوری های کوانتومی به چشم انداز اتحادیه اروپا هم اشاره و اذعان کرد: این اتحادیه قصد دارد با توسعه، به شکل اینترنت کوانتومی و ارتباطات نقطه به نقطه کوانتومی موجود در بازار، به اهداف و چشم انداز خود دست یابد. فراهم کردن ارتباطات و ذخیره سازی اطلاعات امن تر و حفاظت از حجم بالای داده های ثبتی و انتقالی مانند پرونده های پزشکی و معاملات مالی شهروندان از جمله این اهداف است.

وی یادآور شد: فناوری های کوانتومی در سایر کشورها مانند ژاپن، انگلیس، استرالیا، سوئیس و اسپانیا هم مورد بررسی قرار گرفته و به دستاوردهای قابل قبولی رسیده اند.

بازیگران صنعت کوانتوم چه کسانی هستند

چهره‌قانی، بخش های دولتی، سیاستمداران صنعت در تحقیق و توسعه و تجاری سازی فناوری های کوانتومی و بخش های دانشگاهی را به عنوان بازیگران صنعت کوانتوم عنوان کرد که می توانند با استفاده از این صنعت، به فرصت های جدید برای تحقیقات و روش های جدید برای تعامل و نوع حمایت خود دست یابند.

این کارشناس گروه ارتباطات نوری در ادامه اظهارات خود، چالش های بازیگران صنعت را مواردی مانند شناسایی موانع کاربردی، درک نیازهای نیروی کار، استفاده از کنسرسیوم برای رسیدگی به برخی از چالش ها و تسهیل همکاری میان ذینفعان مختلف دانست.

طبق اظهارات مجری مطالعات تطبیقی حوزه ارتباطات کوانتومی، بر اساس تحقیقات انجام شده، ثبت نرخ رشد سالیانه حدود ۲۳ درصدی برای بازار توزیع کلید کوانتومی با توجه به درآمد طی ۵ سال آینده پیش بینی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که اهمیت امنیت ارتباطات کوانتومی برای دولت ها چیست؟ گفت: کاربرد اصلی کوانتومی، تضمین امنیت ارتباطات در برابر تهدید رایانه های کوانتومی است. امنیت ارتباطات از جنبه های مختلف مانند محرک رشد اقتصادی، عامل کلیدی در تضمین امنیت ملی، دفاع ملی و مسائل ژئواستراتژیک می تواند برای دولت های سراسر جهان حائز اهمیت باشد.

چهره‌قانی همچنین تاکید کرد که فناوری های کوانتومی را می توان با حوزه های مختلف به اشتراک گذاشت و به یک نوآوری و امنیت جدید رسید. به عنوان مثال این دسته از فناوری‌ها، با خدمات ۵G ، فضای ابری، اینترنت اشیا و حتی زنجیره های بلوکی موسوم به بلک چین ها قابل اشتراک است تا بتوان فناوری کوانتومی را روی این خدمات هم اجرا کرد.

دستیابی به اینترنت کوانتومی جهانی و ارائه‌ی کاربردهای نوین

مجری مطالعات تطبیقی حوزه ارتباطات کوانتومی در بخش پایانی این سمینار، گفت: چشم‌انداز این حوزه را می‌توان تکامل شبکه QKD در راستای دستیابی به اینترنت کوانتومی جهانی و ارائه کاربردهای نوین (که در ارتباطات کلاسیک غیرممکن است) دانست که برای رسیدن به این هدف کشورهای مانند آمریکا، چین و کشورهای حوزه اتحادیه اروپا گام هایی برای خود متصور شده‌اند تا در نهایت به این مقصود خود دست یابند.

وی عنوان کرد: این گام ها می تواند در چند جنبه ساخت کامپیوترهای کوانتومی، ساخت سیستم های رمزنگاری QKD نقطه به نقطه، اتصال چند کامپیوتر کوانتومی و ایجاد شبکه کوانتومی کوچک، اتصال شبکه های محلی و شهری با استفاده از ماهواره‌های کوانتومی در مقیاس قاره ای برای ایجاد اینترنت کوانتومی جهانی و همچنین ساخت تجهیزات ارتباطات کوانتومی و صدور گواهینامه تجهیزات، محقق شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-07-21 15:13

افزودن دیدگاه جدید