کد مطلب: 

230920

شفاف‌سازی اطلاعات معاملاتی وزارتخانه‌ها در راستای فسادزدایی

مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت گفت: در راستای شفاف‌سازی برای فسادزدایی انتشار اطلاعات معاملات تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصات و سایر قوانین مالی و معاملاتی بخش عمومی در راستای دسترسی آزاد به اطلاعات برای عموم مردم عملیاتی می‌شود.
شفاف‌سازی اطلاعات معاملاتی وزارتخانه‌ها در راستای فسادزدایی

به گزارش سیتنا، سیدامیر اصغری اظهار کرد: این کار در راستای دسترسی آزاد به اطلاعات برای عموم مردم انجام می‌شود تا از این طریق شفاف‌سازی واقعی را شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) با آدرس الکترونیکی www.setadiran.ir، بزرگترین سامانه معاملاتی دولت است که مبتنی بر مفاد، مواد و محتواهای قانونی متفاوت و استوار همانند ماده ۵۰ قانون احکام دائمی توسعه کشور، ماده ۹ برنامه توسعه ششم، تبصره ۵ ماده ۱۶۹ قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم و مصوبه های هیئت دولت شکل گرفته است.

اصغری ادامه داد: در این بازار الکترونیکی دولتی، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصات و سایر قوانین مالی و معاملاتی بخش عمومی باید با رعایت قانون تجارت الکترونیکی و قانون برگزاری مناقصات، معاملات خود را در این بستر انجام می‌دهند.

وی با اشاره به مزایای سامانه ستاد تصریح کرد: ایجاد بستری شفاف به منظور فسادزدایی انجام معاملات از جمله رویکردهای این طرح است که با راه‌اندازی این سامانه هم اکنون دولت این توان را به طور کامل دارد که چه دستگاهی، چه معامله‌ای را با چه کسانی، تحت چه ضوابطی، در چه رقابتی، با چه شرایطی و در چه زمانی انجام داده است.

مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت بیان کرد: باید اذعان کنیم که دیجیتالیزه کردن فرآیندهای سنتی، نرخ فساد را صفر نمی‌کند اما ریسک انجام تخلف و فساد را به حداقل می‌رساند.

اصغری گفت: اگر تعمدی در انجام تخلف وجود داشته باشد، ردپاها به وضوح در سیستم می‌مانند به طوری که در سال گذشته شفاف سازی معاملات وزارت صنعت، معدن و تجارت در سامانه ستاد انجام شده و به ثبت رسید.

وی افزود: از این طریق تمامی معاملاتی که وزارت صمت و سازمان‌های تابعه آن انجام می‌دهند و نصاب آن‌ها زمره معاملات خرید جزئی به بالاتر در سال گذشته رقم ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بالا بوده است در این سامانه در قسمت پنل شفاف‌سازی معاملات قابل مشاهده است.

مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به گام دیگر اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: از تیرماه سال جاری اقلام اطلاعاتی تمامی معاملات وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصات و سایر قوانین مالی و معاملاتی بخش عمومی نیز در این پنل، شفاف‌سازی شده‌اند.

اصغری تاکید کرد: روشن است که اگر دستگاه‌ها افزون بر کنترل دستگاه‌های نظارتی همانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، نظاره و نگاه عموم مردم را نیز بر فرآیند انجام معاملات خود ببینند، نرخ انجام تخلفات به حداقل خواهد رسید.

وی در پایان اظهار کرد: این اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی پس از انجام تمامی مراحل در سامانه ستاد انجام می‌شود و رسالت این سامانه بسیار بیشتر از اطلاع‌رسانی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-07-18 10:40

افزودن دیدگاه جدید