کد مطلب: 

230900

امضای تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه ICT و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد

تفاهم‌نامه همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مربوط به شاخص‌های عملکردی شهرهای هوشمند برای شهر مشهد، به امضا رسید.
امضای تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه ICT و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد

به گزارش سیتنا، پژوهشگاه ICT و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد امروز چهارشنبه (۲۶ تیرماه) در راسـتای تحقق اهداف و راهبردهای خود جهت ایجاد ارزش و هم‌افزایی با بهره‌گیری از حداکثر منابع و فرصت‌های طرفین، اقدام به عقد این تفاهم‌نامه کردند.

موضوع این تفاهم ‌نامه، همکاری در جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مربوط به شاخص‌های عملکردی شهرهای هوشمند برای شهر مشهد بر اساس روش استاندارد جامعه بین‌المللی مخابرات (ITU) است. اهداف این تفاهم نامه، مطالعه و تکمیل داده‌های مورد نیاز برای ارزیابی شاخص‌های عملکردی شهر مشهد، ارزیابی شاخص‌های عملکرد کلیدی جهت ارائه به ITU و تعامل با ITU در جهت تایید  فرآیند ارزیابی می باشد.

شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPI)، شاخص‌هایی هستند که از سوی ITU برای اندازه‌گیری میزان پایداری و هوشمندی شهرها ارائه شده است.

کارگروه اجرایی تفاهم‌نامه حاضر متشکل از نمایندگان سازمان فاوای شهرداری مشهد و نمایندگان پژوهشگاه بوده که سازوکار، نحوه پیاده‌سازی، برنامه زمان‌بندی و مسئولیت‌های طرفین مرتبط با اجرای تفاهم‌نامه را مشخص خواهد کرد.

دکتر وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست ضمن استقبال از طرح‌های اجرا شده در جهت هوشمندسازی شهر مشهد، به ظرفیت های کلان‌شهرها در این حوزه اشاره و اظهار کرد: به دلیل حاکم بودن موقعیت و استراتژی‌های کلان در شهر تهران، به نظر می‌رسد، غالب موارد تحقیقاتی و قابل اجرا، بیشتر از اینکه شبیه به پروژه باشند، به یک رویداد تبدیل شده‌اند.

وی با بیان مثالی افزود: به عنوان مثال نمایشگاه الکامپ که در کلان شهر تهران برگزار می‌شود، جنبه ملی دارد و در حوزه شهری، ورود قابل توجه و ملموسی نکرده است.

یزدانیان همچنین به ارتباط خوب ITU با پژوهشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: بخشی از همکاری‌های ما در راستای سوالاتی است که بعضأ آنها برای ما ارسال می‌کنند و در بخشی دیگر از این همکاری‌ها، گزارش‌های خوبی تبادل می‌شود که وزارت ارتباطات هم در آن نقش دارد.

ضرورت ملموس شدن اجرای اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به اهمیت هوشمندسازی شهرها اشاره و اظهار کرد: رویداد شهر هوشمند مقوله‌ای است که طبیعتا در تمام شهرها کمابیش اجرا شده و قابل رقابت است اما پیشگامی در این حوزه باعث ایجاد محرک قوی‌تری در فعالیت‌ها خواهد شد و ما در ابعاد مادی و معنوی، آمادگی داریم تا در رویداد ترکیبی شهر هوشمند، کارهای مشترکی تعریف و اجرایی کنیم.

وی افزود: البته طی اقدامی که از سوی وزارت ارتباطات برای ما تعریف شد، به پروژه IOT یا همان اینترنت اشیا ورود کردیم . یزدانیان گفت: نباید  IOT را به چند اسلاید محدود کرد و باید در خدمات شهری خودش را نشان دهد و به شکل واقعی قابل لمس باشد؛ لذا هم می‌توان بخش خصوصی را در این عرصه به سازمان فناوری اطلاعات مشهد وصل کرد و هم در بخش هزینه‌ها با ایجاد سرویسی، درآمدزایی کرده و در آن مشارکت داشت. حتی در زمینه پارک علم و فناوری هم حمایت و لطف مسئولان فعال در مشهد را نیاز دارد تا کارها به سطح ایده آل برسد.

سرویس شهرداری الکترونیک از فساد اداری جلوگیری می‌کند

محمدجواد رجائیان، مدیرعامل و عضو هیات مدیره سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد نیز در بخشی از این نشست ضمن ارائه گزارشی از خدمات هوشمندسازی شهر مشهد، گفت: شهر مشهد در حوزه فناوری اطلاعات ویژگی برتری نسبت به سایر کلان‌شهرها دارد و مصداق آن را می توان از آمار استفاده نرم افزار «من کارت» متوجه شد که یک شهر با جمعیت ۳ میلیون نفری، دارای ۵ میلیون «من کارت» است و این به معنای فرهنگ سازی شهر هوشمند برای زائران در کنار شهروندان مقیم دانست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حضور ۳۰ میلیون نفری زائر در این شهر در برخی مقاطع زمانی، ویژگی دیگری است که به توسعه شهر هوشمند کمک می‌کند. به عنوان مثال ما در سطح شهر استفاده از QRها را برای انجام تمام خدمات پرداختی، فرهنگ‌سازی کردیم.

رجائیان همچنین از اجرای سرویس شهرداری الکترونیک در مشهد در یک هفته اخیر خبر داد و گفت: همزمان با راه اندازی این سرویس، در تمام طبقات در شهرداری بسته شده و فقط در طبقه اول برخی خدمات حضوری پاسخ داده می شود.

به گفته این مقام مسئول، سرویس شهرداری الکترونیک از بسیاری مفاسد خرد و کلان جلوگیری می کند و می تواند در کمترین زمان به مشکلات شهری مردم رسیدگی کرد.

رجائیان در پایان اظهارات خود بیان کرد: فضای پذیرندگی امکانات هوشمند در شهر مشهد فراهم شده و ورود پژوهشگاه ICT می تواند در زمینه ارزیابی‌ها کمک قابل توجهی به ما داشته باشد تا در نهایت بتوانیم ضمن ایجاد برند، یک فضای رقابتی سیستماتیک به وجود آوریم.

گفتنی است این نشست با حضور دکتر وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد رجائیان مدیرعامل و عضو هیات مدیره سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد، مهندس محمد خالقی معاون پژوهش و توسعه ارتباطات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، روح‌اله نصیری معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، علیرضا یاری مدیرکل دفتر آموزش و همکاری علمی و فناوری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و علی متولی‌زاده رئیس امور فناوری های هوشمند سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد برگزار شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-07-17 15:25

افزودن دیدگاه جدید