کد مطلب: 

230747
مجری پروژه شناخت علم و فناوری رمزنگاری کوانتومی در پژوهشگاه ICT:

ضرورت قرار دادن رمزنگاری کوانتومی در فهرست اولویتهای سرمایه گذاری/ فناوری پساکوانتومی؛ نوشدارو قبل از مرگ سهراب است!

فناوری رمزنگاری کوانتومی رویکردی موثر در راستای تضمین امنیت اطلاعات و ارتباطات در مقابل تهدید کامپیوترهای کوانتومی است.
ضرورت قرار دادن رمز نگاری کوانتومی در فهرست اولویتهای سرمایه گذاری/ فناوری پساکوانتومی؛ نوشدارو قبل از مرگ سهراب است!

به گزارش سیتنا، با پیشرفت فناوری، در زندگی روزمره از ابزارها و روش های نوین مانند کارت‌های اعتباری، تلفن‌های همراه، ایمیل‌، درگاه‌های بانکی و ... استفاده می گردد، اما همواره نگرانی افشاء اطلاعات محرمانه افراد وجود دارد. مسلما، میزان حساسیت این مساله در سازمان ها و نهادهای حاکمیتی، چند برابر افزایش می یابد. رمزنگاری یکی از راه‌کارهای موثر در تامین امنیت اطلاعات است.

در سال‌های اخیر، با پیشرفت فیزیک کوانتوم و زمزمه ظهور کامپیوترهای کوانتومی، رمزنگاری کلاسیک فعلی، در معرض تهدید قرار گرفته است تا جایی‌که مجری این پروژه، اظهار داشت که باید نگران تهدید کامپیوترهای کوانتومی باشیم و می توان گفت با به‌کارگیری کامپیوترهای کوانتومی از هم‌اکنون دیگر امنیت نداریم و تحولی بزرگ در فضای امنیت تبادل اطلاعات مورد نیاز است. مسلما، با تغییر و به‌روزرسانی زیرساخت‌ها  و پیاده سازی رمزنگاری کوانتومی، نگرانی ها کاهش می یابند.

دکتر عاطفه ترکمن، مجری پروژه شناخت علم و فناوری رمزنگاری کوانتومی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در همین راستا از اتمام پروژه ذیربط خود خبر داد و آخرین وضعیت پیشروی آن را تشریح کرد.

ترکمن ابتدا به سابقه کار در امنیت شبکه فاوا اشاره و اظهار کرد: تا کنون تامین امنیت ارتباطات و اطلاعات با رمزنگاری کلاسیک انجام می گرفته اما با پیشرفت دانش فیزیک کوانتوم و رایانه‌های کوانتومی به مرور زمان خطر دستیابی به اطلاعات امنیتی افزایش یافته و بر این اساس باید اقداماتی پیرامون شناخت هر چه بیشتر رمزنگاری کوانتومی و پساکوانتومی صورت گیرد.

وی می افزاید: از آن‌جایی که رایانه‌های کوانتومی به‌راحتی می‌توانند طیف وسیعی از اطلاعات را در زمان بسیار کوتاهی پردازش کنند،  بسیاری از الگوریتم‌ها و طرح‌های رمزنگاری فعلی، به شدت آسیب پذیر بوده و بحث تامین امنیت اطلاعات دچار چالش‌های اساسی خواهد شد. در این راستا دو رویکرد اساسی به‌منظور کاهش نگرانی‌ها و تامین امنیت می توان اتخاذ کرد. رمزنگاری پساکوانتومی که بر اساس مسایل سخت ریاضی است به عنوان یک رویکرد کوتاه مدت و به عنوان نوشدارویی قبل از مرگ سهراب می باشد.

ترکمن خاطرنشان کرد: به موازات آن، رمزنگاری کوانتومی که مبتنی بر اصول و قوانین مکانیک کوانتومی است، به عنوان رویکرد بلند مدت و موثری در راستای تضمین امنیت اطلاعات و ارتباطات در مقابل تهدید کامپیوترهای کوانتومی باید مد نظر قرار بگیرد.

وی گفت: با توجه به احساس نیاز موجود، یک گروه تحقیقاتی در پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ارتباطات از اسفند ماه ۱۳۹۷ کار بررسی پروژه شناخت علم و فناوری رمزنگاری کوانتومی را آغاز کرد و در پایان خرداد سال جاری به اتمام رساند.

ترکمن در ادامه با ارائه تعریفی از رمزنگاری کوانتومی گفت: این فناوری، تضمین امنیت ارتباطات در مقابل تهدید کامپیوترهای کوانتومی است که مبنای آن را اصول و قوانین مکانیک کوانتومی تشکیل می دهد. توزیع کلید کوانتومی، به اشتراک گذاری رمز کوانتومی، امضای دیجیتال، احراز هویت و ... از موارد قابل کاربرد رمزنگاری کوانتومی است.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا و چین، موفق به دستیابی به فناوری کوانتومی شده اند، تصریح کرد: با توجه موقعیت حساس و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران،  سرمایه‌گذاری در حوزه رمزنگاری کوانتومی به منظور تامین امنیت داده‌ها در نقل و انتقال آن‌ها، امری بسیار حیاتی است که باید در اولویت سرمایه گذاری کشور قرار گیرد. عدم حمایت به‌هنگام از پروژه‌های تحقیقاتی این حوزه، سبب ناامنی، عدم اعتماد و وابستگی کشور می‌شود. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، کامپیوترهای کوانتومی در سال‌های نه‌چندان دور در آینده وارد بازار تجارت جهانی خواهند شد که نتیجه آن به‌وجودآمدن تهدیداتی در زمینه امنیت ملی است. اگر کشور نتواند در این زمینه ورود پیدا کند و استراتژی دفاعی خاص و بومی ارائه ننماید، کشورهای متخاصم مجهز به کامپیوترهای کوانتومی به‌راحتی می‌توانند بر اطلاعات مهم و اساسی کشور احاطه یافته و موجب اختلال در فعالیت‌های اساسی و روزمره شوند.

تهدید کامپیوترهای کوانتومی غیرقابل کتمان است

مجری پروژه شناخت علم و فناوری رمزنگاری کوانتومی در خصوص ضرورت انجام پروژه ذیربط خود گفت: بر اساس مطالعات و مستندات علمی و پژوهشی در عرصه فناوری های نوین، امروزه جهان شاهد دگرگونی های عمیق در حوزه فناوری کوانتومی هستیم و این به معنای آن است که تهدید کامپیوترهای کوانتومی غیرقابل کتمان است و هر جامعه ای باید ضمن شناخت این فناوری، به دانش آن دست یابد.

وی با بیان اینکه فناوری کوانتومی برای سازمان های بسیاری کاربرد دارد، گفت: سازمان های زیادی مانند وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی و حتی بخش ها و بنگاه های مالی مانند بورس و بانک، نهادهای بهداشت و درمان و کلیه کاربران الگوریتم های رمزنگاری در صورت عدم استفاده از این فناوری، با مشکل مواجه خواهند شد.

ترکمن همچنین به اهداف این پروژه اشاره کرد و افزود: تهیه محتوای لازم جهت پروژه تدوین نقشه راه فناوری کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا، ارائه تصویر جامع شناسایی و معرفی ابعاد و زیرشاخه های فناوری رمزنگاری کوانتومی، ارائه تصویر جامع شناسایی و معرفی ابعاد و زیرشاخه های فناوری رمزنگاری پساکوانتومی و بررسی حملات مبتنی بر رایانشی کوانتومی و تاب آوری روش های کلاسیک در مقابل آنها از مهمترین اهداف این پروژه به شمار می رود.

مجری پروژه شناخت علم و فناوری رمزنگاری کوانتومی در پایان اظهارات خود ضمن تاکید بر اهمیت وجود این فناوری در سازمان های حساس و اطلاعاتی، گفت: متاسفانه علیرغم اهمیت  این موضوع ، تاکنون توجه و سرمایه گذاری چندانی روی آن صورت نگرفته است و این در حالی است که همواره چاره جویی و علاج واقعه بعد از وقوع، خسارات جبران ناپذیری را به‌بار خواهد آورد.

پایان تدوین نقشه راه در شهریور امسال

مجری پروژه شناخت علم و فناوری رمزنگاری کوانتومی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اساسی پروژه مذکور، تهیه محتوای لازم جهت تدوین نقشه راه فناوری کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا تحت نظارت و مجریگری دکتر سارا توفیقی است، که امیدواریم خبرهای خوبی تا پایان شهریورماه از سوی مجری آن در راستای تدوین نقشه راه، اعلام شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-07-12 12:15

افزودن دیدگاه جدید