کد مطلب: 

230667

ایجاد امنیت بی قید و شرط با ارتباطات مبتنی بر قوانین بنیادین مکانیک کوانتومی

پژوهشگر ارتباطات کوانتومی با اشاره به نتایج پژوهش خود پیرامون فناوری کوانتومی از ایجاد ارتباطات کوانتومی برای حفظ امنیت ارتباطات در برابر رایانه های کوانتومی خبر داد و گفت: این روش بر مبنای اصول بنیادین و خدشه ناپذیر مکانیک کوانتومی استوار است و می تواند امنیت ارتباطات را به صورت بی قید و شرط تضمین نماید.
ایجاد امنیت بی قید و شرط با ارتباطات مبتنی بر قوانین بنیادین مکانیک کوانتومی

به گزارش سیتنا، دکتر معصومه شیریچیان پژوهشگر شبکه های کوانتومی در چهارمین فروم فناوری های کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا که امروز (سه شنبه ۱۸ تیرماه) در پژوهشگاه برگزار شد، گفت: محوریت این کارگاه، بررسی ابعاد فنی شبکه های توزیع کلید کوانتومی پیاده سازی شده در دنیا است.

وی با بیان اینکه در پروژه تهیه نقشه راه فناوری کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا، بررسی شبکه‌های کوانتومی را بر عهده دارد، اظهار کرد: امنیت ارتباطات کلاسیک بر مبنای حل مسائل دشوار ریاضی است که رایانه‌های کلاسیک عملاً قادر به حل آن‌ها نیستند ولی رایانه‌های کوانتومی به دلیل سرعت پردازش بالا قادر هستند این مسائل دشوار را در زمان بسیار کوتاهی حل نمایند و کلید رمزنگاری ارتباطات کلاسیک را بشکنند.

طبق پیش بینی های درج‌شده در گزارش موسسه هادسون آمریکا در حوزه فناوری های کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا، رایانه‌های کوانتومی بزرگ‌مقیاس با توانایی هک کردن سیستم های رمزنگاری کنونی بین ۵ تا ۱۵ سال آینده ساخته خواهند شد. این موضوع می تواند امنیت ملی و اقتصادی کشورهایی که مجهز به فناوری ارتباطات و رمزنگاری کوانتومی برای مقابله با این تهدید نیستند را به خطر بیندازد لذا ارتباطات کوانتومی به‌عنوان یک راه‌حل برای حفظ امنیت ارتباطات در برابر رایانه های کوانتومی محسوب می شود و لزوم ایجاد شبکه‌های کوانتومی برای برقراری امنیت ارتباطات بیش‌ازپیش احساس می‌شود که نسل اول این شبکه‌ها، شبکه توزیع کلید کوانتومی می‌باشد که برای ایجاد آن از موجود در شبکه‌های کلاسیک می‌توان استفاده نمود.

شیریچیان افزود: نسل بعدی شبکه‌های کوانتومی، شبکه‌های گره‌های نسبتاً قابل‌اعتماد و نسل سوم آن شبکه اینترنت کوانتومی است که اساس کار آن بر مبنای درهم تنیدگی می‌باشد.

پژوهشگر گروه ارتباطات نوری پژوهشکده فناوری ارتباطات در پاسخ به این سؤال که آیا اجرای این فناوری به سرمایه کلانی نیاز دارد یا خیر، گفت: هر پروژه‌ای در زمان اجرا نیاز به سرمایه دارد اما بخش اعظم این فناوری مبتنی بر دانش یک مجموعه است اما در کنار آن به دستگاه‌هایی نیاز است تا بتوان توزیع کلید کوانتومی را در کشور پیاده‌سازی نمود و البته امکان ساخت بعضی از دستگاه‌ها در کشور وجود دارد.

شیریچیان تصریح کرد: تا دو ماه آینده نقشه راه فناوری کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا نهایی خواهد شد.

لازم به ذکر است در این فروم بررسی شبکه‌های توزیع کلید کوانتومی شهری و بلند برد پیاده‌سازی شده در چین، آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-07-09 23:09

افزودن دیدگاه جدید