کد مطلب: 

230582
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در نشست خبری:

طرح "تاپ" در راستای تسهیل رابطه صنعت و دانشگاه آغاز شد/ "تاپ" موتور محرکه‌ی انقلاب صنعتی چهارم است/ ۶۷۹ بنگاه در سامانه‌ی تاپ ثبت نام و نیاز‌های علمی فناورانه شان را طرح کردند

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از آغاز طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) در راستای تسهیل رابطه صنعت و دانشگاه خبر داد.
طرح "تاپ" در راستای تسهیل رابطه صنعت و دانشگاه آغاز شد/ "تاپ" موتور محرکه‌ی انقلاب صنعتی چهارم است/ ۶۷۹ بنگاه در سامانه‌ی تاپ ثبت نام و نیاز‌های علمی فناورانه شان را طرح کردند

به گزارش خبرنگار سیتنا، برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نشستی خبری با اشاره به فعالیت چهار دفتر اداره و آموزش، مرکز صنایع پیشرفته و دانش بنیان، دفتر توسعه و کاربرد آی‌تی و دفتر مالکیت صنعتی در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: سه پروژه اساسی برای سال جاری در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه، بهره‌وری و انقلاب صنعتی چهارم تعریف شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به مشکلات تحریم‌ها، ۲۰ صنعت ارزبر را که بیشترین میزان ارز را برای ورود فناوری آن اختصاص داده می‌شد را شناسایی و در سال ۹۸ به سمت بومی شدن فناوری‌های آن‌ها حرکت می‌کنیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با بیان اینکه طرح تاپ می‌تواند متحول کننده صنعت و ارتباطات و همکاری‌های صنعت و دانشگاه و صنعت و جامعه باشد، گفت: تبدیل نقاط ضعف طرح‌های گذشته به نقاط قوت در طرح تاپ دیده شده است.

وی افزود: تاپ دو بخش دارد که یک بخش آن تقاضا است و تمامی بنگاه‌های تجاری و معدنی و صنعتی را شامل می‌شود و سامانه آن امسال برای ثبت نام بنگاه‌ها و معرفی نیازهایشان فعال شده است.

قبادیان ادامه داد: تاکنون ۶۷۹ بنگاه در سامانه تاپ ثبت نام و نیاز‌های علمی فناورانه خود را مطرح و ثبت کرده اند که تامین تقاضای فناورانه بنگاه‌ها بخش دوم تاپ بوده و باید نیاز بنگاه‌ها از طریق شرکت‌های دانش بنیان و فناور تامین شود.

وی تصریح کرد: بیش از یک میلیون دانشجوی ارشد و دکترا داریم که اگر ۵ درصد از این‌ها را به سمت تاپ هدایت کنیم، حداقل پنجاه هزار مساله فناورانه و علمی صنعت و معدن و تجارت حل می‌شود.

قبادیان با اشاره به اینکه با طرح تاپ، موتور محرکه انقلاب چهارم صنعتی که نیروی متخصص و با دانش است را فراهم می‌کنیم، گفت: نفوذ و رسوخ فناوری به بنگاه‌ها با اجرای طرح تاپ رقم خواهد خورد و این یکی از بزرگترین طرح‌هایی است که در ۱۰۰ سال اخیر اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: پنج استان برتر به لحاظ اهمیتی که به طرح تاپ داده اند و بیشترین ثبت نام بنگاه‌ها را داشته اند، استان‌های مرکزی، البرز، زنجان، قم و تهران هستند و بیشترین نیاز در استان البرز ثبت شده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اظهار کرد: تاپ، خاص وزارت صمت نیست و یک طرح ملی محسوب می‌شود و در نفت و نیرو و کشاورزی و دادگستری و... می‌تواند نقش بازی کند و بهترین جای آن شورای عالی عطف می‌توانست باشد.

قبادیان گفت: بیشترین ارتباط را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در تاپ خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با ستاد کل نیرو‌های مسلح به خاطر ثبت نام سرباز تاپ‌ها نیز ارتباط تنگاتنگی خواهیم داشت. اولویت ما در طرح تاپ به خاطر دانش پایه بودن طرح، بنگاه‌هایی است که واحد R&D دارند. حدود ۳ هزار بنگاه واحد R&D دارند که بخش بیشتر آن‌ها در همین سال‌ها مجهز به این واحد شدند.

در این نشست خبری که محمدرضا انواری، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت نیز حضور داشت، مدیران کل بخش‌های مختلف معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت نیز به سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ گفتند.

خبرنگار: زهرا طاهری
عکاس: راحله قادری

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-07-06 16:51

افزودن دیدگاه جدید