کد مطلب: 

230411
در مراسم رونمایی از "نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار" اعلام شد:

راه‌اندازی سامانه‌‌های چهارگانه برای درخواست مجوز، حمایت از فعالان اقتصادی و بهبود فضای کسب‌و‌کار‌

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار و صدور یکپارچه کلیه مجوزهای صنفی از درگاه ملی مجوزهای کشور، از راه‌اندازی چهار سامانه‌ برای بهبود فضای کسب و کار، رسیدگی به امور فعالین اقتصادی و استانداردسازی مجوزها خبر داد.
راه‌اندازی سامانه‌‌های چهارگانه برای درخواست مجوز، مشاوره به فعالان اقتصادی و بهبود فضای کسب‌و‌کار‌

به گزارش خبرنگار سیتنا، آیین رونمایی رسمی از نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب‌و‌کار و صدور یکپارچه همه مجوزهای صنفی از درگاه ملی مجوزهای کشور با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس اتاق اصناف و تنی چند از معاونان وزارت های ارتباطات و صمت در محل سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شد.

محمدعلی دهقان دهنوی، در این مراسم با بیان اینکه یکی از استراتژی‌های اصلی اقتصادی در کشور است که تلاش‌های زیادی برای انجام آن معطوف شده بهبود فضای کسب و کار است، افزود: به اعتقاد ما یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها که می‌تواند تاثیر گذاری زیادی بر رونق تولید داشته باشد بهبود فضای کسب و کار است.

وی افزود: نقشه راه ما شامل پنج محور اصلی است که اولین محور سامان دهی نظام مجوزدهی است، زیرا لازم است مجوزها را به عنوان نقطه آغاز کسب و کارها تسریع و تسهیل کنیم.

دهقان ادامه داد: بهبود امتیاز و رتبه در شاخص‌های بین‌المللی محور دوم است که طراحی کردیم که به چه شکلی می‌توانیم رتبه‌ خود را بهبود ببخشیم.

وی محور سوم را بحث مقررات زدایی عنوان کرد و افزود: وزارت اقتصاد جایی است که هیات مقررات زدایی قرار دارد و این امکان را دارد که آن موتور پر قدرت تولید مقررات را رصد و پایش بکند و بخش‌هایی که مخل فضای کسب و کار تشخیص میدهد با ترتییات حقوقی مشخص لغو کرده و کنار بگذارد.

معاون وزیر اقتصاد در خصوص محور چهارم، گفت: این محور پنجره‌های واحد کسب و کار است،  کسب و کار تنها با گرفتن مجوز به سرانجام نمیرسد در نتیجه فکر کردیم برای فضای کسب و کار از نقطه شروع تا مرحله‌ای که یک پروژه به بهره‌برداری می‌رسد یک پنجره واحد وجود داشته باشد که فعالین بتوانند کار خود را از آن مسیر توسعه بدهند.

دهقان خاطرنشان کرد: توانمند سازی بخش خصوصی محور پنجم است. برای این که فعالین بخش خصوصی بتوانند کار خود را پیش ببرند احتیاج به گرفتن مشاوره و افزایش دانش خود را دارند. بنابراین به دنبال برنامه‌ای هستیم که از طریق تعامل بین دانشگاه‌ها و بخش خصوصی به گسترش آن کمک کنیم.

دهقان با بیان اینکه در بحث ساماندهی نظام مجوزهای کشور تا امروز راه زیادی رفته شده است، ادامه داد: اما به وضعیت مطلوب نرسیدیم زیرا هنوز همه مجوزها بر روی یک سامانه بارگزاری نشده است و ما به دنبال طراحی این سامانه هستیم که ۵اصل مهم بر آن برقرار خواهد بود.

معاون دژپسند خاطرنشان کرد: اولین اصل، قاعده فقط برای یکبار است که بر اساس آن هر فعال اقتصادی اطلاعات پایه و اساسی خود را تنها یکبار بر روی آن بارگزاری می‌شود و بار دومی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: قائده دوم این است که یک مرکز واحد وجود داشته باشد که همه فعالین کسب و کار در سراسر کشور برای کسب هر مجوزی به آن سامانه مراجعه کنند.

دهقان ادامه داد: قائده سوم استانداردسازی مجوزها است و اصل چهارم  شناسه ملی مجوزها است که برای هر مجوزی یک شناسه ملی واحد صادرش می‌شود که در سراسر کشور شناخته و امکان هیچ دخل و تصرفی نباشد و بر اساس اصل پنجم هر مرکزی که این اطلاعات جمع آوری می‌کند مجوزها را صادر هم بکند و در اختیار فرد قرار بدهد.

معاون وزیر اقتصاد همچنین از ایجاد چهار سامانه برای تسهیل این برنامه‌ها خبر داد و گفت: سامانه سام، سامانه اصلی اصلی است که کار درخواست مجوز  آنجا انجام می‌شود. دو سامانه دادور و یاور هم به ترتیب مشاوره و کمک ما در رسیدگی به امور فعالین اقتصادی و ثبت شکایت فعالین اقتصادی است و ظرف مدت هفت روز باید به این شکایت رسیدگی شود و سامانه نما به استانداردسازی مجوزها می‌پردازد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-06-30 16:38

افزودن دیدگاه جدید