کد مطلب: 

230072

سامانه‌ی جامع مدیریت تضامین بانکی دولت راه‌اندازی می شود

سامانه جامع مدیریت تضامین دولت با هدف رصد و پایش تعهدات دولت به‌ویژه در بخش بانکی راه اندازی می شود که با تحقق آن، اقدام هر مرجع دیگری به غیر از سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به صدور تضامین، فاقد وجاهت قانونی خواهد بود.
سامانه‌ی جامع مدیریت تضامین بانکی دولت راه‌اندازی می شود

به گزارش سیتنا، مطابق قانون برنامه ششم توسعه، «سامانه جامع مدیریت تضامین دولت» توسط سازمان برنامه و بودجه کشور ایجاد شده و باید برای صدور هر گونه تضمینی که به عهده دولت ایران است، فرایندهای کاری از طریق این سامانه انجام شود.

از مزایای ایجاد این سامانه، مدون‌کردن تمام فرایندها، کنترل سقف تضامین، جلوگیری از انباشت بدهی‌های دولت به ویژه به بانک‌ها و امکان پیگیری انجام تعهدات دستگاه‌های اجرایی را که سازمان برنامه و بودجه کشور به نیابت از دولت ضمانت آنها را انجام داده است، به شمار می‌رود.

از مزایای دیگر می‌توان به ارتباط با اخذ مجوزهای برخط از سایر سامانه‌ها از قبیل سامانه شورای اقتصاد، سامانه سماد وزارت امور اقتصادی و دارایی و استعلام وضعیت تسهیلات از سامانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه کشور درباره این سامانه گفت: از این پس، صدور هر گونه تضامین توسط سازمان برنامه و بودجه کشور خارج از گردش کار در سامانه یادشده، امکان‌پذیر نخواهد بود.

مژگان خانلو افزود: همچنین ایجاد طلب جدید از دولت در صورتی مجاز خواهد بود که از قبل، تعهد و تضمین آن با مبنای قانونی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور صادر شده باشد؛ بنابراین در صورتی که هر مرجع دیگری به غیر از سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به صدور تضامین اقدام کنند، فاقد وجاهت قانونی است.

وی گفت: حصول اطمینان از عدم افزایش سقف بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی نسبت به شاخص مندرج در قانون برنامه ششم توسعه کشور، به نحوی که ایجاد هرگونه تعهد جدید توسط دستگاه‌های اجرایی صرفاً با اخذ تأییدیه و در سقف مجاز امکان‌پذیر باشد، از اهداف این سامانه است.

رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه کشور خاطر نشان کرد: با بهره‌برداری از این سامانه انتظار می‌رود بانک اطلاعاتی جامعی از تمام تضامین صادره به عهده دولت قابل دسترس باشد که امکان تصمیم‌گیری صحیح دولت برای حمایت در بخش‌های مختلف از جمله خرید تضمینی محصولات کشاورزی، تضمین تسهیلات مرتبط با طرح‌های عمرانی کشور و سایر موارد را فراهم می‌سازد.

وی گفت: با بهره‌گیری از سامانه مدیریت تضامین، امکان مدیریت تعهدات ارزی دولت در حوزه تضامین برای دولت فراهم می‌شود و در نهایت اینکه این سامانه با استفاده از ظرفیت‌های موجود، وضعیت اعتباری متقاضیان صدور تضمین را پیش از صدور تضمین مورد ارزیابی قرار داده و در بررسی خود ترتیب اثر می‌دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-06-19 12:20

افزودن دیدگاه جدید