کد مطلب: 

229813

رشد شرکت‌های دانش‌بنیان محصول نگاه ویژه‌ به علم و فناوری است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ دانشگاه کشور جزو دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند، گفت: رشد شرکت‌های دانش‌بنیان محصول نگاه ویژه‌ای است که به مقوله علم و فناوری در کشور شده است.
دکتر عاملی: رشد شرکت‌های دانش‌بنیان محصول نگاه ویژه‌ به مقوله علم و فناوری است

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سعید رضا عاملی امروز در اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه ایران سرزمین نوآوری است، افزود: اگر آبی بدون اکسیژن می‌تواند جریان حیات را ادامه دهد، زندگی بدون نوآوری نیز ادامه می‌یابد. زندگی یک جریان نوآوری است.

وی با تاکید بر اینکه نوآوری اهداف ارزشمندی را دارد، تاکید کرد: نوآوری رها شده جز تخریب محیط زیست و رشد یک سویه حاصلی ندارد و اگر ما در سال‌های اخیر به دنبال توسعه پایدار رفتیم؛ چون مشاهده کردیم توسعه صنعتی، تخریب انسان، جامعه و فرهنگ را در پی داشته؛ از این رو توسعه پایدار الگوی همه‌جانبه برای توسعه به شمار می‌رود.

عاملی اظهار کرد: از این رو نوآوری رها شده بسیار خطرناک است و از دل چنین نوآوری‌ای، سلاح‌های کشتار جمعی، تخریب و سلطه جامعه انسانی حاصل می‌شود. به خاطر این امر است که نوآوری باید با دکترین هدف ارزشمند همراه باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نوآوری را ادامه ظرفیت ذهن و محصول تفکر و توانایی‌های ذهنی توصیف کرد و یادآور شد: یکی از مهم‌ترین ویژگی نوآوری‌ها ایجاد فناوری‌های نوین و فضای نو بر فضای دیجیتالی است.

وی فضای دیجیتالی را به فضای عددی تعبیر کرد و ادامه داد: این فضا قابلیتی دارد که آنچه را که در ذهن ما است، به عمل واقعی تبدیل می‌کند. بر این اساس امروزه پلتفرم محیط عددی دیجیتال ایجاد شده و در آن هر چیزی که ذهن طراحی می‌کند، آن را خلق خواهد کرد.

عاملی دنیای امروز را دنیای سیستمی توصیف کرد و یادآور شد: نوآوری یعنی خلق جدید برای حل یک مسئله و ایجاد یک منفعت عمومی. بر این اساس فناوری خصوصیتی دارد که از آن به ایجاد منبع انبوه برای بستر نوآوری تعبیر می‌شود. توصیه آنکه اگر در گذشته جمعی دارای سلاح و جمعی ساکت بودند، این قابلیت سبب می‌شد تا صدای افراد به گوش همگان برسد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید بر اینکه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی برای توسعه پایدار کافی نیست، خاطرنشان کرد: علاوه بر این منابع ما نیاز داریم که سرمایه‌های انسانی و اجتماعی در بستر فرهنگی دیده شود. در غیر این صورت نادیده گرفتن انسان‌ها را در پی دارد؛ چرا که فرهنگ، مفاهیم مبتنی بر ارزش‌های دینی و بومی است.

وی با ابراز تأسف از اینکه در دنیایی زندگی می‌کنیم که استثنایی‌گرایی منشأ نادیده گرفتن فرهنگی شده است، گفت: این امر باعث شده تا به جای تعامل اجتماعی، سلطه اجتماعی ایجاد شود و استثنایی‌گری آمریکا یکی از نمونه‌های بارز آن به شمار می‌رود.

عاملی با بیان اینکه جهان بدون دخالت آمریکا یک جهان آرام‌تر، سالم‌تر و خلاق‌تر است، اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۳۵ سال گذشته ظرفیت‌های فرهنگی زیادی را ایجاد کرده و در این مسیر دو بال علم و فناوری و فرهنگی را مورد توجه قرار داده است.

به گفته وی، کلیه ستادهای علم و فناوری کشور، فرهنگستان‌ها و نهادهای جدید در حوزه علم و فناوری با ظرفیت‌ها و مصوبات این شورا راه‌اندازی شده است.

وی به نقشه راهبری جامع علمی کشور اشاره کرد و با بیان اینکه این نقشه سند مرجعی است که در آن ۲۵۰ اقدام عمل تعریف شده است، اظهار کرد: این سند قرار است تا سال ۲۰۲۵ به همه اهداف ۲۴۰ گانه خود دست یابد و در این مسیر استقلال ایران به عنوان محور اصلی توجه شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال با تاکید بر اینکه برای دستیابی به این هدف به توان همگان نیاز داریم، افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی مسائل خود را حل کند؛ ولی در شرایطی که نظام سلطه تلاش دارد تا با اهرمی کردن جوانان به اهداف خود برسد، جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا با ظرفیت‌های خود استقلال خود را حفظ کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ دانشگاه کشور جزو دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند، گفت: رشد شرکت‌های دانش‌بنیان محصول نگاه ویژه‌ای است که به مقوله علم و فناوری در کشور شده است.

عاملی با تاکید بر اینکه آسیای قدرتمند باید توجه کند که قدرت، متوازن باشد و قابلیت‌های لازم را برای همگان ایجاد کند، گفت: تلاش کشورهای اسکاپ باید در مسیری باشد که بتواند در همه کشورهای عضو فضای متعادلی ایجاد کند تا قدرت آسیایی اسکاپ به قدرت تراز جهانی برسد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-06-11 17:22

افزودن دیدگاه جدید