کد مطلب: 

229588

ربات حمل کالا ساخته شد

محققان دانشگاه صنعتی شریف ربات حمل کالا را با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساختند.
ربات حمل کالا ساخته شد

به گزارش سیتنا، افزایش جمعیت و پیچیدگی های زندگی شهری در کنار محدودیت های فضاهای اداری و عمومی هر روز بیش از پیش لزوم به کارگیری وسائل حمل کالا و انسان با قابلیت حرکت در محیط‌های کوچک را آشکار می کند. محققان دانشگاه صنعتی شریف با توجه به این موضوع طرح پژوهشی «طراحی و ساخت ربات جهت حمل کالا و انسان» را انجام دادند که از پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار شدند.

وسیله‌ای با این مشخصات می‌تواند به سهولت در ادارات، بیمارستان‌ها، کارگاه‌ها، کارخانجات و سایر اماکنی که جابجایی کالا یا انسان در آن زیاد است مورد استفاده قرار گیرد. استفاده در گشت‌های امنیتی و مرزی می تواند از دیگر کاربردهای این ربات باشد. همچنین در صورت کنترل خودکار به وظایف دیده‌بانی یا جابجایی و پشتیبانی و حتی راه‌یابی در میادین مین بپردازد.

در کل هدف از این پروژه ساخت رباتی است که بتواند جابجایی انسان یا کالا بپردازد و بسیار کم حجم باشد. همچنین با انرژی الکتریکی کار کند و قدرت مانور زیادی داشته باشد. مشخصات مذکور با استفاده از ساختاری مبتنی بر دو چرخ هم محور و سکویی که روی آن محور نصب باشد عملی شده است. اما ایجاد تعادل در چنین ساختاری به کارگیری روش‌های نوین کنترل از جمله کنترل فازی و کنترل یادگیر را طلب می کند.

پس در این پروژه از کنترل یادگیری بر مبنای یادگیری تقویتی برای ایجاد پایداری و تعادل استفاده شد. سنسورها، پردازنده، چرخ‌ها و مدارات الکترونیکی سیستم این ربات را تشکیل می‌دهند. از آنجا که محصولات خارجی مشابه به صورت تجاری وارد می شود با ساخت این ربات در داخل قیمت نهایی آن کاهش یافته است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-06-04 14:15

افزودن دیدگاه جدید