کد مطلب: 

228910
عضو هیات رییسه‌ی کمیسیون فرهنگی مجلس:

باید اقتدار فرهنگی‌مان در فضای مجازی را حفظ کنیم/ با راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات، مردم را به استفاده از یک رسانه بومی قوی تشویق کنیم

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: ما باید اقتدار فرهنگی خود در فضای مجازی را حفظ کنیم و برای تحقق این مهم باید در ابتدا شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کنیم.
باید اقتدار فرهنگی‌مان در فضای مجازی را حفظ کنیم/ با راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات، مردم را به استفاده از یک رسانه بومی قوی تشویق کنیم

به گزارش سیتنا، سیدصادق طباطبایی‌نژاد با اشاره به ابراز نگرانی مقام معظم رهبری در خصوص فرسایش زبان فارسی در جمع استادان زبان و ادب پارسی، گفت: مقام معظم رهبری به این دلیل که خود ادیب هستند، حساسیت ویژه نسبت به زبان و ادبیات فارسی دارند و همواره در ترویج زبان و شعر فاخر فارسی قدم‌های مبارکی برداشته‌اند.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع فرسایش زبان تنها مختص به زبان فارسی نیست، افزود: علت اصلی اینکه زبان در تمام دنیا به مسیری فرسایشی پیش گرفته و اکثرا همگان نسبت به آن غافل هستند، حضور فضای مجازی در عصر جدید زندگی بشر است.

وی ادامه داد: امروز بیشترین ارتباطات مردم از طریق فضای مجازی با یکدیگر است و این فضا ادبیاتی ایجاد کرده که بعضا ناشناخته و تعریف نشده است. امروز در کشور ما بیش از 50 میلیون انسان در این فضا تبادل فرهنگ می‌کنند و ادبیات گفتاری و شنیداری افراد در این فضا در حال تغییر ماهیت است.

این نماینده مردم در مجلس با تأکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع فرهنگی امروز کشور قطعا فضای مجازی است، افزود: البته این موضوع، مسأله ای است که در تمام دنیا وجود دارد و در سفرهایی که ما به کشورهای آفریقایی هم داشتیم وزرای فرهنگ کشورهای مختلف از تهدید زبان خود و تغییر شکل آن به وسیله فضای مجازی ابراز نگرانی می‌کردند.

طباطبایی نژاد با بیان اینکه فضای مجازی در حال جابه‌جا کردن مرزهای فرهنگی است، گفت: ما باید اقتدار فرهنگی خود را در فضای مجازی حفظ کنیم و برای تحقق این مهم باید در ابتدا شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کنیم، مسئله‌ای که بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم بوده است ولی شاهدیم در این زمینه گامی برداشته نمی‎‌شود.

وی اضافه کرد: در ادامه با راه اندازی این شبکه باید با یک رسانه و ابزار قوی در فضای مجازی مردم را به استفاده از یک رسانه بومی قوی تشویق کنیم تا از این طریق فرهنگ، زبان و ادبیاتمان حفظ و تقویت شود. با توجه به تکامل و توسعه روز به روز این فضا حرکت از امروز هم برای تحقق اهداف در این فضا دیر است، حال اینکه ما از ابتدا در این حوزه منفعل عمل کرده‌ایم.

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته در این مسیر صدا و سیما نیز باید سهم و نقش خود را به عنوان نهادی حاکمیتی ایفا کند و حساسیت مقام معظم رهبری را مد نظر و در برنامه ریزی‌های خود قرار دهد و موضوع فرسایش زبان فارسی را جدی بگیرد.

به گزارش سیتنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت در خصوص زبان فارسی ابراز نگرانی کردند و گفتند: من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: من از صداوسیما گله‌مندم، به‌دلیل اینکه به جای ترویج زبان صحیح و معیار و زبان صیقل‌خورده و درست، گاهی زبان بی‌هویت و تعابیر غلط و بدتر از همه تعابیر خارجی را ترویج میکند. انتشار فلان لغت فرنگی یک مترجم یا نویسنده از تلویزیون، موجب عمومی شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضر میشود.

ایشان با تقبیح استفاده‌ی فراوان از لغات بیگانه در رسانه‌ها، خطاب به مسئولان تأکید کردند: نگذارید زبان فارسی دچار فرسودگی و ویرانی شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین از ولنگاری زبانی و ساخت لفظی بسیار نازل برخی ترانه‌ها و پخش آنها از صداوسیما در سریال‌ها نیز انتقاد کردند و گفتند: زبان فارسی قرن‌های متمادی است که عمدتاً به‌وسیله‌ی شاعران بزرگ حفظ شده و این‌گونه سالم و فصیح به دست ما رسیده است، بنابراین ما باید حرمت زبان را حفظ کنیم و اجازه نداریم با بی‌مبالاتی آن را به دست فلان ترانه‌سرای بی‌هنر بدهیم که الفاظ را خراب کند و بعد نیز با پول بیت‌المال در صداوسیما و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی پخش شود.

پایان پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-05-21 22:19

افزودن دیدگاه جدید