کد مطلب: 

228689

باید برای ایجاد اینترنت سوم در آینده برنامه‌ریزی کنیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: مقام معظم رهبری تاکید دارند که قدرت سایبری ایران باید در تراز قدرت جهانی باشد یا در کنار آن و باید در این زمینه به اینترنت سه هم فکر کنیم.
باید برای ایجاد اینترنت سوم در آینده برنامه‌ریزی کنیم

به گزارش سیتنا، سعید رضا عاملی در مراسمی که به مناسبت روز جهانی ارتباطات، در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با اشاره به شعار "پر کردن فاصله استاندارد سازی"  اتحادیه جهانی مخابرات برای سال 2019 گفت: استاندارد سازی به معنای ایجاد قالب های مشخص و دایمی برای همیشه است.

وی افزود: قالب های متنوع با رویکردهای شخصی، سازمانی و استفاده از فرصت ها خلاف امر استاندارد سازی است در صورتی که استاندارد سازی از یک رویکرد یکپارچه برخوردار است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در سه دهه اخیر ظهور دانش یکپارچه روندهای علمی جهان را تغییر داده است، تصریح کرد: برای برقراری ارتباطات دو گذاره وجود دارد، ارتباط گر و ارتباط گیر.  اگر ارتباط گیر،  ارتباط گر را به رسمیت نشناسد هیچ تعاملی به وجود نمی آید.

عاملی با تاکید بر اینکه  دانش یکپارچه علت های مرتبط با پدیده را مورد توجه قرار دهد، گفت: در علوم رشته ای به پدیده ها بر مبنای علم فیزیک، علوم سیاسی و ارتباطات نگاه می شد ولی این دانش یکپارچه بود که پایه فرا رشته ای علوم را برقرار کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه با گذشت زمان ضرورت دانش یکپارچه بیشتر احساس شد زیرا عوامل تاثیر گذار بر پدیده ها بیشتر شد.

وی با اشاره به اینکه اتفاق دیگری که در حوزه دانش، جهان را تحت تاثیر قرار داد ظهور دانش "شبیه سازی هستی" است،  افزود: علوم تجربی ابطال پذیر است و حرکت به سمت شبیه سازی هستی به همین دلیل بود تا  از علم بیشتر به سمت ژنتیک هستی نزدیک شود.

عاملی با اشاره به اینکه امروز دانش در قطعات بایو به معنی هستی شناسی و نانوبه معنی هستی در مقیاس کوچک عرضه شده است، گفت: امروز اینترنت همه چیز دررر مقیاس نانو در حال گسترش است و مرتبط کردن جهان اول با دوم در حال توسعه است.

وی با اشاره به اینکه امروز ما در فضای خیلی متفاوتی با جهان در ارتباط هستیم و اگر آن را درک نکنیم فقط مشکل را پیچیده تر می کنیم، افزود: ما باید با عقلانیت کاربری به پدیده های جدید نگاه کنیم که متفاوت از عقلانیت الهی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه به قول مقام معظم رهبری باید پدیده های جدید را به خدمت اسلام در بیاوریم، اظهار کرد: باید از ظرفیت این پدیده ها برای استقرار جامعه اسلامی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت هایی که برای تحکیم جامعه اسلامی انجام شده است راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بود، تصریح کرد: کارکرد شبکه ملی اطلاعات تامین استقلال و حفاظت از داده های جمهوری اسلامی و تسهیل زندگی مردم است.

عاملی با اعلام اینکه شبکه ملی اطلاعات به خودی خودی کاری انجام نمی دهد، گفت: این شبکه از جنس تراکنش خدمات ارائه می کند و در این شبکه ارتباطات دستگاه ها مهم است.

عضو هیات علمی دانشگاه مطالعات جهان اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات تاکنون 80 درصد پیشرفت داشته است و دولت بیش از 12 هزار میلیارد تومان و بخش خصوصی 7 هزار میلیارد تومان در این پروژه سرمایه گذاری کرده اند و هدف دولت برای کوچک کردن نقش خود و فعال کردن بخش خصوصی در این پروژه محقق شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اگر به این شبکه به صورت دانش یکپارچه نگاه کنیم وزارت ارتباطات به وظیفه خود که تامین زیرساخت ها بوده عمل کرده است، گفت: هنوز رنجیره کامل نشده زیرا تامین محتوی و خدمات محقق نشده و این حلقه مفقوده این زنجیره است.

وی تصریح کرد: دولت الکترونیکی دولت فیزیکی را کوچک می کند و دولت به سمت هوشمندتر شدن می رود.

عاملی با بیان اینکه دولت آینده را دولت بانک می گویند، خاطرنشان کرد: همه پدیده ها در آینده تبدیل به دارایی می شود و دولت الکترونیک دولتی است که از این دارایی ها حفاظت می کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در آینده نزدیک اینترنت به دو بخش تقسیم می شود و حاکم اینترنت تنها امریکا نخواهد بود و چین نیز با داشتن جمعیت زیاد بر اینترنت حکمرانی می کند، گفت: اگر در آینده امکان داشتن دو حاکمیت بر اینترنت وجود دارد، پس امکان ایجاد اینترنت سوم وجود خواهد داشت!

وی افزود: مقام معظم رهبری تاکید دارند که قدرت سایبری ایران باید در تراز قدرت جهانی باشد یا در کنار آن و باید در این زمینه به اینترنت سه هم فکر کنیم.

عاملی با اشاره به اینکه فضای مجازی به مرور جغرافیای فیزیکی را دریافت می کند، گفت: برای آینده باید با مدیریت ایرانی از داده های ایرانی حفاظت کنیم و شبکه ملی اطلاعات و متخصصان ایرانی این ظرفیت را ایجاد کرده اند.   

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-05-20 00:41

افزودن دیدگاه جدید