کد مطلب: 

228455

شکایت فیس‌بوک از یک شرکت کره‌ای به اتهام سوء استفاده‌ی تجاری

فیسبوک از "رنک ویو" (Rankwave) که یک شرکت کره‌ای داده‌کاوی و تحلیل داده‌ای (تحلیل رفتار کاربران) بوده و میزان محبوبیت کاربران را امتیاز بندی می‌کرد، به اتهام استفاده غیرقانونی از اطلاعات مربوط به فعالیت‌های کاربران برای بازاریابی و تبلیغات شکایت کرد.
شکایت فیس‌بوک از یک شرکت کره‌ای به اتهام سوء استفاده‌ی تجاری

به گزارش سیتنا، شرکت فیسبوک از دادگاه خواسته است که این شرکت کره جنوبی را وادار کند که اجازه دهد که فیسبوک با دسترسی به تمام فعالیت‌های آن، بررسی کند که آیا این شرکت از اطلاعات کاربران سوء استفاده کرده است یا نه. فیسبوک حتی خواهان آن شده که بتواند احتمال فروش این اطلاعات را بررسی کند.

رفتار یک کاربر در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک اطلاعات زیادی را درباره او به دست می‌دهد: پست‌ها، لایک‌ها و کامنت‌ها اطلاعات حاضر و آماده‌ای محسوب می‌شوند که به راحتی قابل ذخیره‌سازی، طبقه‌بندی و پردازش هستند و سرعت، دقت، ارزانی و ابعاد تحلیل بر مبنای آنها در مقایسه با روش‌های پیشین، مانند نظرسنجی تلفنی و حضوری و امثال آن بسیار کارآمدتر است.

یک منبع آگاه در فیسبوک به بی‌بی‌سی گفته است که در حال حاضر نمی‌توان گفت که این مساله مربوط به چه تعدادی از کاربران و چه میزان اطلاعات می‌شود.

او گفت که این اقدام فیسبوک "این پیام را به شرکت‌های توسعه داده‌های کامپیوتری می‌دهد، که فیسبوک در زمینه اجرای مقرراتش چقدر جدی است."

جسیکا رومه‌رو، از مدیران اجرایی فیسبوک می‌گوید: "فیسبوک در حال تحقیق درباره رابطه فعالیت‌های شرکت رنک ویو در زمینه تحلیل اطلاعات رفتاری کاربران و فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی این شرکت است. این شرکت از همکاری با فیسبوک خودداری کرده است. ما از همه شرکت‌های توسعه اطلاعات خواسته‌ایم که بر اساس مقررات فیسبوک عمل کنند."

'تعقیب نظرات و فعالیت‌های کاربران'

بر اساس دادخواست ارائه شده در روز جمعه در دادگاهی در کالیفرنیای آمریکا، شرکت رنک ویو از دست‌کم ۳۰ اپلیکیشن برای تعقیب فعالیت‌های کاربران و تحلیل نظرات و لایک‌های آنها در صفحات فیسبوک استفاده کرده است.

شرکت رنک ویو همچنین از اپلیکیشنی استفاده می‌کرده که پس از گرفتن اجازه از کاربر، میزان محبوبیت پست‌های او در فیسبوک را بررسی و پیگیری می‌کرده و به افراد امتیاز می‌داده است. این اپلیکیشن بر اساس بررسی میزان تعاملات اجتماعی هر پست در فیسبوک برای "تاثیرگذاری فرد در شبکه‌های اجتماعی" امتیاز تعیین می‌کرده است.

اما فیسبوک مطلع شده که این شرکت از سال ۲۰۱۴، "از اطلاعات جمع آوری شده بوسیله این اپلیکیشن‌ها برای اهداف تجاری خود که شامل ارائه خدمات به شرکت‌های بازاریابی یا تبلیغاتی است، استفاده کرده است."

در این دادخواست فیسبوک شرکت رنک ویو را به خودداری از ارائه اطلاعات و شواهد مربوط به این اطلاعات و جلوگیری از تحقیقات متهم کرده است. فیسبوک می‌خواهد که قاضی با حکم خود این شرکت را مجبور کند که به فیسبوک اجازه دسترسی دهد و همچنین خسارت پرداخت کند.

فیسبوک می‌گوید اقدامات این شرکت به "اعتبار" و "اعتماد عمومی" فیسبوک صدمه زده است.

فیسبوک از تابستان سال گذشته (ژوئن ۲۰۱۸) تحقیقات درباره فعالیت‌های این شرکت را که تا یک ماه پیش همچنان فعال بود، زیر نظر گرفت.

'ما به قوانین جدید اینترنت نیاز داریم'

این پرونده می‌تواند با پرونده شرکت کمبریج آنالیتیکا مقایسه شود: این شرکت مشاور داده‌کاوی و تحلیل داده‌ای که در بریتانیا قرار دارد، اطلاعات وسیع گردآوری شده از حساب‌های شخصی کاربران فیسبوک در جریان انتخابات‌های مختلف را در اختیار کمپین‌های مختلف انتخاباتی قرار داده است. کشف این مساله فیسبوک را با بحران بزرگی رو به رو کرد.

 روز جمعه ۱۰ ماه مه، مارک زاکربرگ، بنیانگذار و رئیس فیسبوک با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پاریس دیدار کرد و درباره ظرفیتها و امکانات تغییرات مقررات این شبکه اجتماعی بحث و گفت‌وگو کردند.

زاکربرگ پس از این دیدار در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیون فرانسه گفت: "ما برای اینترنت احتیاج به قوانین جدید داریم که وضع این قوانین فقط در حیطه مسئولیت شرکت‌ها نیست بلکه دولت‌ها و قانونگذاران هم باید دخیل شوند."

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-05-12 22:42

افزودن دیدگاه جدید