کد مطلب: 

228318

همراه اول و جنگل آرزوهای استارتاپی

آنچه در مرحله اول اپراتورهای اصلی و ارائه دهندگان زیرساخت را از بقیه اجزای صنعت همراه مجزا می کند، ظرفیت سازی مدیریت این حجم از نقل و انتقال داده است و ویژگی های شرکت مخابرات ایران و همراه اول در این زمینه تقریبا در ایران بی همتا می باشد. اما این به معنی جداشدن این شرکت ها از اکوسیستم نوآوری محتوایی نیست
همراه اول و جنگل آرزوهای استارتاپی

به گزارش سیتنا، دکتر رضا نقی زاده، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و متخصص در حوزه تلکام در تحلیل ماه شماره 44 ماهنامه نسل چهارم نوشت:

در سال های اخیر و به ویژه پس از توسعه نسل سوم و چهارم اینترنت همراه در کشور، اکوسیستم نوآوری در ایران دچار تحولاتی جدی شد. مجهز شدن مردم به تلفن های همراه هوشمند در کنار اینترنت پرسرعت نوع جدیدی از کسب و کار در حوزه محتوا را به وجود آورد که کاملا با کسب و کار مبتنی بر متن متفاوت است. در اکوسیستم نوآوری مبتنی بر محتوا، نقش ارائه دهندگان زیرساخت در ارائه سرویس های محتوایی و سهم درآمدی آنها محدود می گردد و حتی از این محل در بخش صوت و متن درآمدهای اپراتورها دچار چالش هایی می شود و به موازات آن جایگاه مجموعه های چابک با رویکردهای استارتاپی پررنگ تر می شود.

در این شرایط یک سوال جدی مطرح می شود اپراتورها چگونه در این اکوسیستم نوآوری محتوایی نقش بازی کنند؟ آیا اپراتورهای بزرگ همراه بایستی به سمت ایجاد مجموعه های تولید کننده محتوا و استارت آپ های این حوزه پیش بروند؟ آیا مجموعه های بزرگ می توانند از عهده این کار بر بیایند؟ پاسخ این سوال شفاف است، خیر. جنگل آرزوهای استارتاپی و آرزوی یک روزه میلیاردها پول درآوردن برای گروهی از جوانان جذاب و فریبنده باشد ولی برای مجموعه های بزرگ با چالش های عملیاتی روزمره مانند اپراتورهای همراه چنین آرزوهایی سرنوشت سراب گونه ای خواهد داشت. پس راه حل مواجهه با این کسب و کارهای جدید که اتفاقا بخش قابل توجهی از درآمدها را به خود اختصاص می دهند چیست؟ پاسخ به این سوال در هر اپراتوری می تواند متفاوت باشد.

در این نوشته بیشتر تمرکز بر پاسخ به این سوال از زاویه همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور همراه کشور است. همراه اول چه چیزی دارد که آن را از سایــر اپراتورهــا متمایــز می کند؟ پاسخ به این سوال به نحوی بایدها و نبایدهای حضور همراه اول در اکوسیستم نوآوری محتوایی را ترسیم می کند. همراه اول الف) پیشرو، ب) دارای بیشترین مشترک دائمی و ج) بخشی از شرکت مخابرات ایران است. این سه ویژگی برای هیچ اپراتوری در ایران قابل تقلید نیست. این ویژگی ها موجب می شود تا همراه اول را به سمت جایگاهی متفاوت در اکوسیستم نوآوری کشور سوق دهد. گزارشات و پژوهش های جهانی بر این واقعیت استوار هستند که در سال 2010 به ازای هر دو روز، میزان تولید داده و نقل و انتقال آن 5 اگزا بایت(10 به توان 18 بایت) بوده است که این مقدار در سال 2020 به نزدیک 50 زتابایت(یک زتابایت برابر با ۱۰۲۴ اگزابایت) می رسد (یک زتابایت برابر با ۳۲۳ تریلیون کپی از رمان جنگ و صلح لئو‌تولستوی است).

در نتیجه آنچه در مرحله اول اپراتورهای اصلی و ارائه دهندگان زیرساخت را از بقیه اجزای صنعت همراه مجزا می کند، ظرفیت سازی مدیریت این حجم از  نقل و انتقال داده است و ویژگی های شرکت مخابرات ایران و همراه اول در این زمینه تقریبا در ایران بی همتا می باشد. اما این به معنی جداشدن این شرکت ها از اکوسیستم نوآوری محتوایی نیست. در این بخش این مجموعه ها به دلیل زیرساخت های شبکه ای، اعتماد میان ایشان و مشتریان و توانایی های مالی امکان ورود به پروژه های بزرگ محتوایی و به عبارت بهتر پلتفرمی را دارند که این بخش از توان استارت آپ ها و حتی شرکت های سرمایه گذاری خارج است، زیرا شرط موفقیت آمیخته شدن توانایی مالی در کنار توانایی های فنی است. به طور مثال پروژه های بزرگی چون شهر هوشمند یا پروژه های بزرگ اینترنت اشیاء و حمل و نقل متصل نیازمند پلت فرم های عظیمی است که بایستی اپراتورهای بزرگ همچون همراه اول بر اساس راهبردی مشخص به آن ورود کنند.

سپس توسعه زیربخش های این پلت فرم ها به ویژه در نوآوری های محتوایی توسط استارت آپ ها صورت پذیرد. آنچه در این بین مهم است نقش یابی همراه اول به عنوان پیشران توسعه اکوسیستم استارتاپی می باشد نه به عنوان یک رقیب استارتاپی. در پایان نیز 8 باید و نباید مواجهه همراه اول در اکوسیستم نوآوری محتوایی بر اساس مطالعات ملی و بین المللی به طور تیتروار بیان شده است.
 همراه اول نباید استارت آپ داری بکند.

  •  همراه اول نباید رقیب استارت آپ های کوچک و جوان بشود.
  •  همراه اول نباید برای توسعه استارت آپ نیروی انسانی استخدام کند.
  •  همراه اول نباید فلسفه وجودی خود در توسعه زیرساخت ها را فراموش کند.
  •  همراه اول باید وارد پروژه های بزرگ و پلتفرمی توسعه محتوا شود که استارت آپ ها از آن بستر برای رشد و توسعه خود استفاده کنند.
  •  همراه اول باید زیرساخت های توسعه صندوق سرمایه گذاری جسورانه شرکتی CVC را فراهم کند بدون اینکه وارد جزئیات مدیریت استارت آپ ها شود.
  •  همراه اول باید به همراه شرکت مخابرات ایران، تمرکز بالایی را بر توسعه زیرساخت های انتقال داده بگذارد.
  •  همراه اول باید رگولاتوری محتوا در سطح پلت فرم های اختصاصی خود را بر عهده بگیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-05-08 11:12

افزودن دیدگاه جدید