کد مطلب: 

228289

نقش اپراتورهای تلفن همراه در توسعه شهر هوشمند

اپراتورهای داخلی تلفن همراه در کشور، می توانند طیف وسیعی از برنامه های کاربردی هوشمند محتوا محور را با استفاده از پلتفرم داده شهری و اپراتوری پوشش دهند که توانایی لازم برای کاهش متوسط زمان رفت و آمد از ۱۵ تا ۲۰ درصد را دارند.
نقش اپراتورهای تلفن همراه در توسعه شهر هوشمند

به گزارش سیتنا، دکتر مهدی بینا، رییس ‌کمیته توسعه شهرهای هوشمند آسیایی در مجمع شهرداران آسیایی (AMF) در نگاه ویژه شماره 44 ماهنامه نسل چهارم نوشت:

بی شک نقش زیرساختی اپراتورهای تلفن همراه در تحول دیجیتالی و توسعه شهرهای هوشمند، نقشی انکارناپذیر و مهم است. ظرفیت بالای پذیرش فناوری مردم، وجود بزرگترین اپراتور خاورمیانه (همراه اول) و ضریب نفوذ تلفن همراه بالای ۱۰۶ در سرزمین بزرگ‌ ایران اسلامی، همه بیانگر وجود یک پتانسیل بزرگ توسعه ای برای افزایش سهم ایران از کیک بزرگ اقتصاد دیجیتالی جهان می باشد.

امروزه، تامین کنندگان تکنولوژی با توجه به تغییر پارادایم‌های مدیریتی و روند تحول دیجیتالی، برای حل و فصل چالش های مرتبط با شهرنشینی و کمک به اپراتورها برای برطرف نمودن نیازهای یک شهر هوشمند، سه سرویس شهری زیر را در دستور کار خود قرار دادند:

۱- اینترنت اشیاء در توسعه شهر هوشمند؛ که از طریــق بـه اشتــراک گــذاری داده های شهری و تجزیه و تحلیل آن ها ارائه می شود. این خدمات می تواند شامل نظارت تصویری از طریق دوربین هایی که در سطح شهر قرار دارند، کنترل سیستم روشنایی، مدیریت پسماند و جمع آوری زباله و مراقبت های زیست محیطی، خدمات مرتبط با پارک اتومبیل‌ها و کیوسک های هوشمند مطبوعاتی یا گل فروشی ها باشد.

۲- بهره گیری از حسگرها به عنوان یک سرویس جداگانه اپراتوری مبتنی بر فناوری بلاکچین؛ که ضمن‌ دریافت اطلاعات به هنگام از محیط اطراف، آن ها را ماینینگ و تحلیل کرده و بدین ترتیب فرصتی برای اپراتورها فراهم می شود تا این سرویس را به شرکت ها، سازمان های عمومی و دولتی در قالب یک خدمت تجاری B2P/B2G ارائه و ایجاد جریان درآمدی جدید کنند.

۳- اپراتور امن شبکه مجازی تلفن همراه؛ که با هدف ایجاد بستر‌ امن تبادل داده‌ها، فرصت هایی برای اپراتورها فراهم می آورد که از طریق آن با استفاده از شبکه LTE، خدمات فعال‌تر و با کیفیت‌تر با پهنای باند بیشتری به سازمان های دولتی، عمومی و امنیتی ارائه دهند. در واقع ما می‌توانیم با این خدمت اپراتوری، بر اساس ارتقاء قوانین و به روز رسانی مجوزهای دولتی و عمومی، زیراپراتورهای خدماتی مثل اپراتور خدمات مسافرتی و گردشگری، اپراتور خدمات سلامت و بیمه و غیره مبتنی بر نیاز روز کشور ‌ ایجاد کنیم.

در اکوسیستم شهر هوشمند، نقش شهرداری و اپراتورها برای تجمیع و تولید داده ها بر اساس نیازهای شهر بسیار پر رنگ می‌شود. ادغام نیازهای کاربران با پلتفرم ارائه خدمات شهری و اطلاعات کاربران اپراتورهای خدماتی، می تواند موجب ارائه خدمات موثر و سفارشی سازی شده شهروندان هر شهر شود. در این راستا سیستم یکپارچه خدمــات وای.فای شهری نیز می‌تواند، ضمن ارائه خدمت، بستر تکمیلی مناسبی برای پلتفرم های داده‌ شهری را شکل دهد.

اپراتورهای تلفن همراه ایران نیز همچون باقی اپراتورهای دنیا، در حال حرکت به سوی شبکه نسل پنجم هستند. پیش بینی ها حاکی از آن است که از سال ۲۰۲۰  با گسترش شبکه نسل پنجم، این شبکه بتواند بیش از  یک و نیم میلیارد مشترک تا پایان سال ۲۰۲۴ را جذب خود کند. این روند بر دیگر اجرای اکوسیستم شبکه تلفن همراه، یعنی گوشی های همراه نیز تاثیر خواهد گذاشت؛ به طوری که مجموعه گلوبال دیلویت Deloitte Global، پیش بینی کرده که حدود یک میلیون گوشی موبایل 5G تا ابتدای سال ۲۰۲۰ در دنیا عرضه خواهد شد.

در همین راستا، بر اساس پیش بینی IDC، نسل پنجم موبایل، یکی از عوامل کلیدی برای تحول سازمانی در سال جاری میلادی بوده و بیش از ۷۰ درصد از تمامی اتصالات 5G به دلیل استفاده از موارد استفاده تجاری تا سال ۲۰۲۴ خواهد بود. پیش بینی IDC حاکی از آن است که سرمایه گذاری زیرساختی اپراتورها در توسعه شهرهای هوشمند تا سال ۲۰۲۲ به ۱۵۸ میلیارد دلار افزایش یابد.

اپراتورهای داخلی تلفن همراه در کشور، می توانند طیف وسیعی از برنامه های کاربردی هوشمند محتوا محور را با استفاده از پلتفرم داده شهری و اپراتوری پوشش دهند که توانایی لازم برای کاهش متوسط زمان رفت و آمد از  ۱۵ تا ۲۰ درصد را دارند.

بر اساس گزارش مکنزی، ارائه خدمات سلامت هوشمند توسط اپراتورها و استفاده از طیف وسیعی از فناوری های هوشمند می تواند به کاهش مرگ و میر بین ۸ تا ۱۰ درصد کمک کند.

امید است با هم افزایی تمام بازیگران اکوسیستم توسعه شهر هوشمند در کشور، بالاخص اپراتورهای تلفن همراه کشور و با تکیه بر توانمندی و پتانسیل های داخلی و بهره گیری از تجارب بین المللی، بتوانیم در توسعه بیش از پیش ایران اسلامی، گامی بلند برداریم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-05-07 14:17

افزودن دیدگاه جدید