کد مطلب: 

228243
مدیرکل مالی شرکت ارتباطات سیار در گفت‌وگو با نسل چهارم:

ترافیک شبکه همراه اول پس از خصوصی سازی 1000 برابر شده است/ درآمد سال گذشته دولت و رگولاتوری از همراه اول 5900 میلیارد تومان بوده است/ رشد درآمد تلفیقی و شرکت اصلی در سال گذشته 21 درصد بوده است

مدیرکل مالی همراه اول می گوید: در حال حاضر سرمایه ثبت شده شرکت 960 میلیارد تومان است. هیأت مدیره شرکت در نظر دارد به منظور جبران مخارج سرمایه‌ای، اصلاح ساختار و حفظ نقدینگی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری‌های آتی شرکت، با جلب نظر سهامداران و اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذیربط، نسبت به افزایش سرمایه به مبلغ 1.920 میلیارد تومان از محل آورده نقدی، مطالبات حال شده و سود انباشته اقدام نماید.
ترافیک شبکه همراه اول پس از خصوصی سازی 1000 برابر شده است/ درآمد سال گذشته دولت و رگولاتوری از همراه اول 5900 میلیارد تومان بوده است/ رشد درآمد تلفیقی و شرکت اصلی در سال گذشته 21 درصد بوده است

به گزارش سیتنا، دکتر محمدباقر محمدزاده مقدم، دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه تهران و دکترای حسابداری (امتحان جامع) از دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب است. مدیر حسابرسی در سازمان حسابرسی، مشاور مالی مدیرعامل گروه سایپا، مدیر و معاون مالی شرکت ساپکو، عضو موظف هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل شرکت شتابکار، معاون مالی اقتصادی سازمان نوسازی شهر تهران، مدیرکل مالی همراه اول و عضو هیات مدیره شرکت نقش اول کیفیت از جمله سوابق کاری وی می باشد.محمدزاده که در جایگاه حسابدار رسمی، کارشناس رسمی دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه هم شناخته می شود؛ در این گفت‌وگو در قامت مدیرکل مالی همراه اول پاسخگوی سوالات ماهنامه نسل چهارم بوده که شرح آن در این بخش آمده است:

از آنجا که شرکت ارتباطات سیار جزو بزرگترین شرکت های بورسی کشور است، لطفا تحلیلی از شرایط پس از خصوصی سازی این شرکت و وضعیت فعلی همراه اول در بازار بورس بفرمایید.

خصوصی‌سازی در صنعت مخابرات کشور با ورود شرکت مخابرات ایران به عنوان سهامدار اصلی همراه اول به بورس در سال 1387 و شرکت ارتباطات سیار ایران در سال 1391 رقم خورد. پس از فرایند خصوصی‌سازی، ترافیک شبکه همراه اول حدود 1000 برابر شده که بیش از سایر اپراتورهاست. حاشیه سود شرکت از 9 درصد به 25 درصد افزایش یافته است. درآمد عملیاتی شرکت با رشد متناوب سالانه در سال 97 به مبلغی بالغ بر 14.000 میلیارد تومان و سود خالص بالغ بر 3.400 میلیارد تومان رسیده است. تاکنون بیش از 14.000 میلیارد تومان با نرخ ارزهای متفاوت در بخش تجهیزات ارتباطی و مخابراتی همراه اول سرمایه‌گذاری شده است.

به تناسب رشد درآمدی شرکت طی سال‌های پس از خصوصی‌سازی، عایدی دولت نیز به طرق مختلف افزایش یافته است. بر اساس پروانه فعالیت شرکت، حدود 31.5 درصد از درآمد عملیاتی شرکت سهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌باشد که این مبلغ در سال گذشته بالغ بر 3.700 میلیارد تومان بوده است. از طرفی شرکت با پرداخت سالانه 1.400 میلیارد تومان به عنوان مالیات بر ارزش افزوده و بالغ بر 800 میلیارد تومان مالیات بر درآمد در پرداخت هزینه‌های عمومی دولت سهیم بوده است.

براساس آخرین گزارش سازمان بورس در سال 1396، همراه اول از میان 303 شرکت بورسی، حائز رتبه‌ نخست شفافیت مالی از لحاظ به موقع بودن، قابلیت اتکای اطلاعات ارسالی و امتیاز اطلاع‌رسانی شده است، این در حالی است که رتبه شرکت در سال ورود به بورس 180 بود.

شرکت از سال 1392 تاکنون به طور پیوسته موفق به کسب اظهارنظر مقبول حسابرس مستقل (سازمان حسابرسی) نسبت به صورتهای مالی تلفیقی و جداگانه خود شده است. همراه اول طی سه سال حضور متوالی خود در جایزه ملی مدیریت مالی ایران، اولین شرکت خدماتی است که موفق به کسب تندیس زرین، بالاترین جایزه این دوره برای دومین بار پیاپی گردید.

وضعیت ثبت سرمایه فعلی این شرکت در بازار بورس و برنامه های آینده شرکت برای افزایش سرمایه چیست؟

در حال حاضر سرمایه ثبت شده شرکت 960 میلیارد تومان است. هیأت مدیره شرکت در نظر دارد به منظور جبران مخارج سرمایه‌ای، اصلاح ساختار و حفظ نقدینگی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری‌های آتی شرکت، با جلب نظر سهامداران و اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذیربط، نسبت به افزایش سرمایه به مبلغ 1.920 میلیارد تومان از محل آورده نقدی، مطالبات حال شده و سود انباشته اقدام نماید.

با توجه به صورت های مالی شرکت، آیا در سال 97 با افزایش درآمد مواجه بودید و بفرمایید سود در نظر گرفته شده برای سهامداران نسبت به دوره های گذشته چگونه است؟

درآمد تلفیقی و درآمد شرکت اصلی در سال 1396 به ترتیب 11.800 و 11.600 میلیارد تومان بوده است که در سال 1397 بر اساس صورت های مالی حسابرسی نشده این مبالغ معادل 14.400 و 14.000میلیارد تومان می‌باشد. به عبارتی رشد درآمد گروه و شرکت اصلی بالغ بر 21 درصد بوده است. شایان ذکر است که همراه اول در سال 1396 توانست علاوه بر پوشش 100 درصدی EPS پیش‌بینی شده رتبه دوم بالاترین ارزش بازار، رتبه سوم بیشترین سودآوری و رتبه هشتم بالاترین ارزش افزوده را از آن خود نماید.

با توجه به افزایش هزینه ها و ثابت ماندن تقریبی تعرفه ها در سال گذشته، شیوه مدیریت مالی شرکت ارتباطات سیار چگونه بوده که توانسته است نسبت به افزایش درآمد اقدام کند؟

صنعت ارتباطات و فناوری تلفن همراه یک صنعت سرمایه‌بر بوده و نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار کلان در حوزه فناوری‌های جدید می‌باشد که این سرمایه‌گذاری با ارزهای متفاوت در بخش تجهیزات ارتباطی و مخابراتی صورت می‌پذیرد. در سال 1397 علیرغم افزایش نرخ ارز، شرکت توانسته است EPS پیش‌بینی شده خود را پوشش داده و با رشد 9 درصدی نسبت به سال قبل، سودی معادل 3.435 ریال را به ازای هر سهم محقق نماید. در تلفیق، این اعداد به مراتب بهتر بوده و EPS تلفیقی معادل 3.945 ریال بوده و نسبت به سال قبل 17 درصد رشد داشته است. تحلیلگرانی که این اعداد را در بازار سرمایه دنبال می‌کنند می‌دانند بالاتر بودن سود تلفیقی گواه سلامت مالی و وجود هم‌افزایی مثبت در گروه می‌باشد. به دلیل افزایش تعداد شرکت های گروه از 6 شرکت در سال 96 به 15 شرکت در سال 97 و برنامه‌های آتی هر یک از شرکت ها، پیش‌بینی می‌شود روند رشد سودآوری گروه و شرکت اصلی ادامه‌دار باشد.

توقع ذی نفعان شرکت از مدیریت مالی شرکت ارتباطات سیار چیست؟

مدیریت مالی سازمانها و بنگاه‌ها همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در تمام دنیا وظیفه مدیریت مالی حداکثر نمودن منافع سهامداران است. تمامی ذینفعان شرکت، فعالان اقتصادی و سیاست‌گذاران کلان اقتصادی بحث شفافیت را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های برنامه‌ریزی می‌دانند. مدیریت مالی همراه اول سعی دارد با ارائه اطلاعات مالی شفاف و قابل اتکا موجبات جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را فراهم نموده و از طریق شفافیت مالی باعث افزایش ارزش سهم شرکت در بازار سرمایه گردد.

نظر به طیف وسیع مشترکان اپراتور شما در مناطق مختلف کشور طبیعتا در سیل اخیر حجم خسارات شبکه در مناطق سیل زده قابل توجه بود که البته در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به رفع اختلال شبکه اقدام شد، علاوه بر اقدامات فنی – مهندسی شرکت ارتباطات سیار در مناطق سیل زده پیرامون سایر حمایت های همراه اول از مردم آسیب دیده در این مناطق توضیح بفرمایید.

همراه اول با تکیه بر توان ارتباطی و در راستای اقدامات مسئولیت اجتماعی خود ، برقراری مکالمه در مناطق سیل زده را رایگان اعلام نمود. این اقدام هم‌زمان با اعزام نیروها و کارشناسان فنی به مناطق سیل‌زده برای حصول اطمینان از پایداری شبکه صورت گرفت. با گسترش آسیب‌ها و دامنه خسارات وارده به خانوارها، اقدامات حمایتی همراه اول با نیازهای واقعی مردم همسو شد و به سمت تأمین مایحتاج ضروری سیل‌زدگان رفت و اقدامات مختلفی نظیر تأمین غذای گرم، ارسال ۱۰۰۰ تخته پتو، ارسال دو وانت پوشک بچه و اقلام بهداشتی، ارسال ۶٠٠ شارژر گوشی تلفن همراه، تأمین بیش از ۵۰ پمپ کف‌کش و لجن‌کش برای پاکسازی منازل، و نیز اعزام تیم‌های جهادی متشکل از کارکنان داوطلب این شرکت انجام شد. همچنین کارکنان همراه اول یک روز حقوق خود را به مناطق سیل زده اهدا کردند. همراه اول در ادامه اقدامات حمایتی خود از سیل‌زدگان، مبلغ 15 میلیارد تومان به ارایه خدمات و تأمین اقلام اساسی خانوارهای مناطق سیل زده اختصاص داد.

از آنجا که ارتباطات نقش بالایی در سبد خانوار دارد، بفرمایید با توجه به افزایــش هزینــه های خانوارها از اوایل سال گذشته تاکنون، شرکت ارتباطات سیار چــه سرویس ها و بسته های قابل مدیریتی را به مشترکان ارائه داده است تا علاوه بر حفظ سهم ارتباطات در سبد خانوارها با درآمد و هزینه آنها هم همخوانی داشته باشد.

با هدف بهبود تجربه مشترکان و با توجه به توسعه پوشش و ارتقای کیفیت و ظرفیت شبکه همراه اول و استقبال مشترکان از بسته های مدت دار، همراه اول بسته‌های آلفاپلاس مدت‌دار ارائه داده است تا مشترکان با خرید این بسته‌‌ها از سرعت بدون مرز در مدت زمان بیشتری بهره ببرند و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایند. بسته‌های مزبور از طریق وبسایت همراه اول، اپلیکیشن همراه من و USSD با شماره گیری ستاره 100 قابل دسترسی می‌باشد.

با توجه به نامگذاری امسال به نام «رونق تولید»، شرکت شما در حوزه مالی چه سیاست هایی در نظر گرفته است؟

توسعه کسب و کارهای نوپا، کمک به شرکتهای دانش‌بنیان و ایجاد اشتغال به خصوص برای نسل جوان از اهداف اصلی این حوزه است. با لحاظ شرایط و اهداف جدید، همراه اول به عنوان بازیگر عمده بازار، ضمن تحکیم و استمرار جایگاه خود در حوزه کسب و کار اصلی، در صدد ورود به سایر حوزه‌های مجاور است. گسترش خدمات‌دهی به سایر کسب و کارها و توانمندسازی آنان برای تحول دیجیتال، ایجاد شراکت های راهبردی جدید، حمایت از شرکت های نوپا و دانش‌بنیان و ورود به حوزه اینترنت اشیاء (IoT)  نویدبخش منبع عظیمی از فرصتهاست که بهره‌مندی از آنها مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و آینده‌نگرانه است. اینک همراه اول در حال تدوین برنامه راهبردی پنج ساله پیش روست تا همگام با تغییرات جهانی و تحولات زنجیره ارزش صنعت مخابرات کشور، در مسیر تضمین منافع سهامداران، مشتریان، کارکنان، جامعه، تامین‌کنندگان و شرکای تجاری بازار گام بردارد.

در پایان اگر نکته ای مغفول مانده است بفرمایید.

در بخش مالی سعی کردیم شفافیت مالی را از لحاظ به موقع بودن و قابلیت اتکای اطلاعات مالی سرلوحه کار خود قرار دهیم. تصور می کنم تنها شرکتی هستیم که در 10 روز اول بعد از اتمام سال مالی، اقدام به ارائه صورت های مالی خود بر روی سامانه کدال بورس می‌نماییم و همواره تلاش نموده‌ایم با رعایت استانداردهای حسابداری و اخذ گزارش حسابرسی مقبول، اعتماد بازار سرمایه را به خود جلب نماییم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-05-06 12:21

افزودن دیدگاه جدید