کد مطلب: 

228142
آذری جهرمی در دانشگاه ماهان کرمان:

تبلیغ ناکارآمدی دولت، تقویت صدای مخالفان است/ مخالفان فضای مجازی به دنبال خفه کردن گفتمان انقلابند/ شبکه‌های اجتماعی ظرفیتی مناسب برای روشنگری است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: آیا قدرت ایجاد پایگاه خبری متقابل در برابر رسانه های پرهزینه جهانی را داریم؟ چه ظرفیتی بالاتر از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای مقابله با این اقدامات است؟ چه ظرفیتی بالاتر از قلوب انسانهایی که در ذات و فطرت طالب حقیقت هستند؟
تبلیغ ناکارآمدی دولت، تقویت صدای مخالفان است/ مخالفان فضای مجازی به دنبال خفه کردن گفتمان انقلابند/ شبکه‌های اجتماعی ظرفیتی مناسب برای روشنگری است

به گزارش سیتنا، محمد جواد آذری جهرمی، در نخستین همایش ملی رسانه های نوین و شکل دهی نهادهای اجتماعی در دانشگاه ماهان کرمان گفت: سابق بر این شیوه اطلاع رسانی و توزیع اخبار سینه به سینه بوده است و بعد از آن که صنعت چاپ به وجود آمد این شیوه به شکل نوشتار تغییر پیدا کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: امروز هم آنچه در فضای رسانه رخ داده است بازگشت به شیوه قدیمی توزیع اخبار مبتنی بر شبکه های اجتماعی است به طوری که هر فرد یک منبع و دریافت کننده خبر است.

آذری جهرمی با بیان اینکه این شیوه آفات و ثمراتی دارد گفت: ثمرات آن که مشخص است. اما آفت‌هایش موثق نبودن، سطحی بودن و ترویج سریع شایعات است. اما آیا در عصر قدیم با چنین چارچوب هایی مواجه نبوده‌ایم؟

وی افزود:  امامان ما در عصر خودشان برای ترویج نظرات و عقاید خود از چه شیوه‌ای استفاده می‌کردند؟ امام موسی کاظمی (ع) امام هادی (ع) امام جواد (ع) بیشتر طول عمر شریفشان در حصر شدید حکومت‌های عباسی بودند. اما آیا گفتمان آنها ترویج پیدا نمی کرد؟ آیا گفتمان شیعه رشد پیدا نمی کرد؟

وزیر جوان دولت تدبیر و امید ادامه داد: علم ها و دانش آمدند برای هدایت صحیح و ترویج  که هم اکنون در حوزه های علمیه و در دانشگاه‌های ما در حال تدریس است. مگر ما در روایت های دینی روایت مجعول نداریم؟ بسیاری از روایت ها وجود دارد که پایه های درستی ندارند. اساسا علم حدیث برای این به وجود آمد تا سره را از ناسره تشخیص دهیم.

وی تاکید کرد: چه شده است که امروز وقتی با پدیده فضای مجازی و رسانه های نوین مواجه می شویم خودمان را منفعل نشان می دهیم. شما چه رسانه ای می خواهید بسازید که متمرکز بتواند با نهادهای رسانه‌ای بین المللی مقابله و روشنگری کند؟

آذری جهرمی ادامه داد: آیا قدرت ایجاد پایگاه خبری متقابل در برابر رسانه های پرهزینه جهانی را داریم؟ چه ظرفیتی بالاتر از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای مقابله با این اقدامات است؟ چه ظرفیتی بالاتر از قلوب انسانهایی که در ذات و فطرت طالب حقیقت هستند؟

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم از ابزار رسانه های نوین استفاده کنیم اول باید ذات آن را بشناسیم گفت: ذات رسانه اجتماعی داشتن روایت است اگر روایت داشته باشیم می توانیم در رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی موثر باشیم. روایت صحیح یا گفتمان ما در این حوزه چیست؟ چه گفتمانی را میخواهیم ترویج و تبلیغ کنیم؟

وی تاکید کرد: گفتمان ما باید مبتنی بر گفتمان تاریخی و دینی‌مان باشد. اما در این گفتمان آیا دروغ و تهمت جای دارد؟ برویم نهاد و رسانه مبتنی بر شبکه اجتماعی درست کنیم و اسمش را بگذاریم گفتمان انقلابی و به وسیله آن دست به تهمت و تخریب بزنیم آیا این گفتمان درستی از ماست؟

آذری جهرمی تصریح کرد: گفتمان مخالفان مردم مشخص است، ناکارآمدی نظام در راس روایت‌های آنها قرار دارد. مدیریت روایت ما در این فضا چیست؟ برخی با نگاه انتقادی و مطالبه‌گری بروند تبلیغ کنند که دولت ناکارآمد است، این روایت دستاوردی جز تقویت نگاه مخالفان ایران  دارد؟ این چه حضوری در فضای مجازی است؟ آیا این مولفه حضور جریان ساز است؟ اصلا خود کلمه حضور جریان‌ساز به چه معناست؟ از فرمایش مقام معظم رهبری چه برداشته شده است. در این فرایند و در این نگاه ما نباید خودمان را محدود به ابزارهای خودمان کنیم.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید ادامه داد: قطعاً مطلوب ما این است که روزی پلتفرم ما مورد مراجعه همه جهان باشد. اما آیا تا آن زمان باید خودمان را محدود کنیم؟ فضای مجازی فرصت بزرگی پیش روی ما قرار داده برای شکستن انحصار برخی رسانه های یک سویه جهانی.

وی با بیان اینکه جای تعجب دارد که عده‌ای نسبت به این فضا تردید می کند گفت: گاهی وقتی مخالفت ها نسبت به فضای مجازی را می‌شنوم دچار این تردید می‌شوم که این مخالفت ها هدایت شده از سوی جریان های ضد انقلاب به منظور خفه کردن گفتمان انقلاب است.

آذری جهرمی تاکید کرد: گفته می‌شود که آمار جرایم در فضای مجازی نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد کرده است. سال گذشته میزان توسعه پهن باند و دسترسی به اینترنت در کشور در ۵۰ درصد شهرهای کشور دارای رشد بوده است و امسال این رقم به ۱۰۰ درصد رسیده است.سال ۹۲؛ ۳۰۰ هزار موبایل پهن‌باند در کشور وجود داشت اما امروز این رقم به ۷۰ میلیون رسیده، بدیهی است که اتفاقات در این فضا هم به تبع آن رشد پیدا خواهد کرد.

وزیر ارتباطات با تاکید بر ضرورت تدوین قوانین در حوزه فضای مجازی گفت: آیا قانون و مقررات برای فعالان فضای مجازی تعیین کرده‌ایم که بعد انتظار داشته باشیم که آن را رعایت کنند؟

وی افزود: اصل رسانه های نوین  توسط برخی هنوز تکفیر می شود، در مقابل عده‌ای معتقدند که این فضا باید وجود داشته باشد.  بین این دو دسته هم هیچگاه دیالوگی شکل نگرفته وقتی دیالوگی شکل نگیرد سندی هم تنظیم نمی‌شود، همین مسئله باعث می شود که وقتی خودرو گران می شود می گویند فضای مجازی باعث گران شدن آن شده است. نه اینکه فضای مجازی تاثیری در برخی ناآرامی های بازار نداشته ولی عوامل اصلی دیگری وجود دارد که باید با آن برخورد شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: کسانی که در عرصه رسانه مسئولیت دارند، باید نظامی متناسب با این فضا تدوین کنند. اگر این فضا مقرراتی نداشته باشد آفات آن باعث میشود نتوانیم از مزایای آن استفاده کنیم.

آذری جهرمی در خاتمه گفت: امیدوارم این جلسه پایه گذار سند نظام فضای مجازی شود. به فرض بومی کردن یک محصول هم همه مشکلات ما حل نخواهد شد کما این که بسیاری از صنایع ما بومی است و مشکلات همچنان پابرجا.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-05-02 17:45

افزودن دیدگاه جدید