کد مطلب: 

227862

ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی پردازشگرهای پیشرفته برای مدیریت بحران

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌که در شرایط کنونی در کشور ما نیاز به پردازشگرهای پیشرفته برای صنایع فضایی، هوایی، هواشناسی، مخازن نفت، فعالیتهای داروسازی، ژنتیک و مدیریت بحران‌های بزرگ مانند سیلاب‌ها وجود دارد، افزود: به همین دلیل کشور ما نیاز دارد سرمایه‌گذاری بیشتری در این عرصه انجام شود.
ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی پردازشگرهای پیشرفته برای مدیریت بحران

به گزارش سیتنا، مهندس جهانگرد در کنگره بین‌المللی سیستم‌های کلان مقیاس محاسباتی و تحلیل کلان داده عنوان کرد: پردازشگری کامپیوتر پیچیده‌ترین ابزار انسان در بهره برداری از طبیعت است، پس از دستیابی به پردازشگری کامپیوتر هر روز شاهد شگفتی‌های جدید برای جامعه بشری هستیم.

وی افزود: هر چقدر قدرت پردازش در یک مجموعه افزایش پیدا کند، توانایی آن مجموعه بیشتر می‌شود و یکی از شاخص‌های کشور توانایی پردازش است.

جهانگرد تصریح کرد: طببیعتأ در هر مجموعه‌ای برپا شدن توانایی پردازشگری بسیار پیشرفته نیازمند نیروی انسانی توانمند است که امیدواریم دانشگاه‌های کشور این ظرفیت و توانایی را در سرمایه انسانی فراهم کنند. تا کنون پردازش‌هایی که در سطح جهانی دیده شده، با مقیاس دیتا محاسبه شده و آنچه پیش رو هست، این واقعیت است که بشر بتواند سرمایه‌گذاری کند و محاسبات در سطح و مقیاس اگزا انجام شود.

وی افزود: برپا شدن مقیاس اگزا به ما این اجازه را می‌دهد که کم کم وارد عرصه هوا فیزیک شویم؛ تجربه‌ای که هنوز بشر به آن دست نیافته است.

جهانگرد تصریح کرد: پردازشگرهای سه‌بعدی یا چهار بعدی، شناخت بهتر نجوم و اتفاقاتی که در جهان هستی بوجود آمده، همگی مستلزم قدرت پردازشگرهای پیشرفته است.

وی افزود: در شرایط کنونی در کشور ما هم نیاز به پردازشگرهای پیشرفته برای صنایع فضایی، هوایی، هواشناسی، مخازن نفت، فعالیتهای داروسازی، ژنتیک و مدیریت بحران‌های بزرگ مانند سیلاب‌ها وجود دارد. به همین دلیل کشور ما نیاز دارد سرمایه‌گذاری بیشتری در این عرصه انجام شود و باید در دو بخش سرمایه‌گذاری شود؛ بخشی شامل تکنیک و تکنولوژی ساخت hpc است و بخش دیگر کاربران و واسطه‌هایی هستند که hpc را بتوانند برای نیازمندان بخش صنعت و خدمات قابل وصول کنند.

دکتر حبیبی، رییس دانشگاه خوارزمی نیز ضمن عرض خیر مقدم به حاضران و تبریک اعیاد شعبانیه گفت: حضور دانشمندان فرهیخته در این کنگره علمی باعث مباهات است. دانشگاه خوارزمی مفتخر است که در یکصدمین سال تأسیس خود میزبان متخصصان و صاحبنظران در حوزه تحلیل کلان داده‌ها و سیستم‌های محاسباتی است. امروز پیشرفت علم در تمام حوزه‌ها با سرعت زیاد در حال پیشرفت و توسعه است، تحلیل داده‌ها نیز از این امر مستثنی نیست و هر روز تأثیر آن در زندگی بشر در زمینه‌های مختلف رو به افزایش است. کنگره بین المللی سیستم‌های کلان مقیاس محاسباتی و تحلیل کلان داده‌ها سابقه ۲۶ ساله دارد و برگزاری این دوره از کنگره در ایران فرصت مغتنمی در اختیار صاحب‌نظران ایرانی و بین المللی قرار می‌دهد تا با بحث و تبادل نظر پیرامون آخرین دستاوردهای آن امکان بهره‌مندی از سخنرانی‌های فاخر مهمانان بین‌المللی برای همه صاحبنظران و علاقه‌مندان فراهم شود.

وی با بیان این‌که دانشگاه خوارزمی این کنگره را با هدف ایجاد هم افزایی در حوزه سیستم‌های پردازشی و تأکید بر مدیریت داده در کشور برگزار می‌کند، افزود: امیدوارم همه مهمانان خارجی و همچنین داخلی حداکثر بهره را از مباحث علمی نوین در این حوزه ببرند، همچنین امیدوارم این کنگره نقطه عطفی در بحث ساماندهی و برنامه ریزی راهبری در این حوزه در کشور باشد.

حبیبی در ادامه به معرفی دانشگاه خوارزمی پرداخت و گفت: دانشگاه خوارزمی امسال یکصدمین سال خود را جشن می‌گیرد، این دانشگاه در سال ۱۲۹۷ با اهداف تربیت معلم تأسیس شد؛ هم اکنون دانشگاهی جامع با ۱۶ دانشکده و ۱۰ موسسه و مرکز پژوهشی، بیش از ۵۰۰ عضو هیات علمی و بیش از ۱۳ هزار دانشجو و بالغ بر ۲۶۰ رشته گرایش در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خدمات خود را به جامعه علمی کشور ارائه می‌کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه خوارزمی، در راستای تامین ابعاد صنعتی و کاربردی کنگره، کارگاه‌های تخصصی و عملیاتی در خصوص مباحث کلان داده‌ها و سیستم‌های محاسباتی کلان مقیاس در حوزه‌های مختلف مانند بانکداری، نفت و گاز، صنعت و غیره طراحی شده است که توسط متخصصینی از اسپانیا، لهستان، فرانسه، آلمان و ایران برگزار خواهد شد. همچنین در جنب کنگره نمایشگاه تخصصی شرکتهای دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه تحلیل داده و سیستم‌های رایانشی حضور خواهند داشت تا محصولات و خدمات خود را ارائه کنند.

این کنگره که از سوم اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده تا روز پنجشنبه، ۵ اردیبهشت ادامه دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-04-24 09:16

افزودن دیدگاه جدید