کد مطلب: 

227723

اپل با از دست دادن بازار ایران دچار مشکلات جدی خواهد شد

یک روزنامه نگار، گفت: واردات اپل به ایران در سال ۹۶ تقریبا ۱.۵میلیارد دلار بوده که آمارهای اعلامی گمرک فقط ۵۰۰ میلیون دلارش را تایید می‌کند، یعنی ۶۶٪ این واردات قاچاق بوده است.
اپل با از دست دادن بازار ۱.۵ میلیارد دلاری ایران دچار مشکلات جدی خواهد شد

به گزارش سیتنا، پس از آنکه "علی قلهکی" فعال رسانه ای توئیتی پیرامون "درآمد سالانه‌ی یک‌میلیارد دلاری اپل از فروش آیفون در ایران و اینکه تحریم اپل به فروپاشی اقتصادی آمریکا کمک می‌کند" داشت، در رشته توئیتی توضیحات بیشتری ارائه داد، که به شرح ذیل است:

۱. توییتم در مورد فروش اپل و ضرر آن از حذف این شرکت از ایران، واکنش‌های مثبت و منفی زیادی داشت، در این رشته توییت به میزان فروش اپل در ایران و آینده‌ android و ios می‌پردازم.

۲. ۸۷٪ از کل میزان فروش آیفون متعلق به سخت‌افزار این شرکت آمریکایی است و مابقی به سایر محصولات نرم‌افزاری آی فون تعلق دارد. اپل از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ تقریبا هیچ رشدی در سهم بازار نداشته است.

۳. آی‌فون به سرعت در حال از دست دادن بازارهای جهانی مخصوصا بازار چین است و برندهای چینی نیز به سرعت در حال تصاحب بازارهای جهانی هستند، این شکل سرعت رشد oppo و vivo دو برند چینی را نشان می‌دهد که از ۰٪ سال ۲۰۱۵ به ۱۴٪سال ۲۰۱۷ رسیدند.

۴. از تعداد تلفن‌های هوشمند در کشور، ۱۱٪از برند اپل است، اگر فرض کنیم این دستگاه‌ها در یک بازه‌ی ۴ ساله وارد کشور شده باشد، یعنی از مجموع ۵۰میلیون تلفن هوشمند‌ موجود در کشور ۵.۸میلیون دستگاه آن از محصولات اپل بوده که واردات سالیانه‌اش بطور میانگین بالای۱.۴ میلیون دستگاه بوده است.

۵. اگر بطور میانگین قیمت هر دستگاه را ۱۱۰۰دلار (قیمت میانگین محصولات مختلف اپل) در نظر بگیریم، آنوقت واردات سال ۹۶ اپل می‌شود حدود ۱.۵ میلیارد دلار.

۶. وجه دیگر تحلیل اقتصادی ماجرا این است که کاربران ایرانی قیمت جهانی اپل را پرداخت می‌کنند ولی از مهم‌ترین خدمات اپل محرومند. اگر بنا به مقایسه دوربین و رم و باطری باشد، اپل جزء رتبه‌‌ی ممتاز جهانی نخواهد بود.

۷. واردات اپل به ایران در سال ۹۶ تقریبا ۱.۵میلیارد دلار بوده که آمارهای اعلامی گمرک فقط ۵۰۰ میلیون دلارش را تایید می‌کند، یعنی ۶۶٪ این واردات قاچاق بوده.

۸. مجموع این عدد و رقم‌ها به معنای کاهش فروش اپل و رشد رقبای دیگرش است. بنابراین از دست دادن بازار ۱.۵ میلیارد دلاری ایران شاید به چشمِ اقتصادِ اپل در کوتاه مدت نیاید، ولی در آینده مشکلات جدی برای این شرکت ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-04-19 00:34

افزودن دیدگاه جدید