کد مطلب: 

227537
عضو هیات مدیره‌ی انجمن واردکنندگان تلفن همراه اتاق ایران:

پیشنهاد تامین گوشی‌های فاقد نمایندگی رسمی در کشور، به صورت مسافری داده شد/ مشکلی در عرضه‌ی گوشی‌ در بازار وجود ندارد/ مشکل بازار موبایل، افت تقاضا به دلیل افزایش قیمت ارز است/ خروج برندهای معروف موبایل از ایران صحت ندارد/ تولیدات گوشی‌های داخل رونق گیرد

عضو هیات مدیره‌ی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران، گفت: در حال حاضر مشکل خاصی در سطح عرضه‌ی تلفن همراه وجود ندارد و مشکل بزرگ بازار، افت تقاضا به دلیل افزایش قیمت ارز است.
برای بهبود بازار، پیشنهاد تامین گوشی‌های فاقد نمایندگی رسمی در کشور، به صورت مسافری را دادیم/ مشکلی در عرضه‌ی گوشی‌های موبایل در بازار وجود ندارد/ مشکل بازار موبایل، وضعیت اقتصادی مردم با نوسانات قیمت ارز است/ خروج برندهای معروف موبایل از ایران صحت ندارد

"مهدی عبقری" در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا در ارزیابی اجرای طرح رجیستری تلفن همراه، گفت: انصافا طی یک سال گذشته و با آغاز عملیاتی طرح رجیستری، متولیان این طرح ضمن رصد کامل بازار با جدیت کامل این طرح را اجرا و دنبال نموده اند که جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: شرکت‌های وارد کننده در این طرح می‌توانند کالاهای‌شان را بدون هیچ گونه رقابتی عرضه کنند و واردات داشته باشند و سود این کار برایشان مناسب است، اما متاسفانه در سه مقطع این شرکت‌‌ها نتوانستند نمره‌ی قبولی کسب کنند.

وی، افزود: یکی از این مقاطع در ابتدای طرح بود که این امکان را برای شرکت‌ها میسر می‌کرد که فقط خودشان کالا وارد کنند و متاسفانه شاهد ورود و واگذاری کالاهای تقلبی و دست دوم در بازار بودیم. بعد از آن در مقطع دوم شاهد موضوعات ارزی بودیم و شرکت ها می‌توانستند ارز بگیرند و کالاهایشان را وارد کنند، اما متاسفانه برخی از این شرکت‌ها از این خلل سوءاستفاده کردند و اکثر شرکت‌ها کالاهایشان را با قیمت بالاتری به بازار عرضه کردند و این موضوع در نهایت موجب محکومیت بیش از 18 شرکت شد.

وی، ادامه داد: در مقطع سوم برخی از کالاهای این شرکت‌ها توقیف شده بودند و وزرای محترم صنعت و ارتباطات، مدیران طرح رجیستری و مسوولین اصناف نوید دادند که شرکت‌ها با آزادسازی اجناس‌شان می‌توانند سطح عرضه را در مقطعی دو ماهه تامین کنند، ولی متاسفانه شرکت‌ها باز هم وقتی کالاهای‌شان آزاد شد این اجناس را به مغازه دارها ندادند و شروع به فروش کالاها در سایت‌های شرکتی خودشان و نهایتا سایت‌های اینترنتی فروش کالا، کردند.

عبقری، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان داد که این شرکت‌ها به دنبال ورود در امر واردات و خرده فروشی و توزیع هستند. در این میان، مشکلات و موانعی در ثبت سفارش و نحوه‌ی حضور مدیران شرکت های فعال وجود داشت.

وی، ادامه داد: خوشبختانه مدیران طرح رجیستری به موقع اقدام کردند و با طرح کالای مسافری به این بحث کمک کردند. از اواخر بهمن ماه و اوایل اسفند ماه قرار بر این شد که کالاهای مسافری وارد عرضه شوند و تا پایان فروردین ماه این طرح ادامه یابد.

عبقری، گفت: در همین حال، راه حل هایی برای تامین کالاها در سطح عرضه داده شد. امکان واردات به شرکت‌هایی داده شد که مجوز خدماتشان را از مراجع مربوطه یا از نمایندگی های معتبر دریافت کردند. سازمان حمایت نیز به بیش از 100 شرکت مجوز داد که حدود 160 شرکت این مجوز را در حال حاضر دارند.

وی، افزود: برای جلوگیری از سوءاستفاده و بهبود بازار پیشنهادهایی طرح شد که کالاهایی که فاقد کمپانی و نمایندگی رسمی در کشور هستند، مانند آیفون، اپل و بلک بری با کالاهای مسافری تامین شوند و به افراد اجازه‌ی وارد کردن کالا داده شود؛ از آنجایی که واردکنندگان باید مالیات پرداخت کنند، این پیشنهاد طرح شد تا ارزش افزوده از واردکنندگان مسافری گرفته شود. در همین راستا ستاد مبارزه با قاچاق کالا طرحی مبنی بر افزایش تعرفه‌ی طرح مسافری داد که هنوز تایید نشده است.

عضو هیات مدیره‌ی انجمن واردکنندگان تلفن همراه اتاق ایران در ادامه‌ی گفت‌وگو با سیتنا، اظهار کرد: در این راستا قرار بر این شد تا عوارض جنس مسافری هم افزایش یابد. کمیته‌ی تخصصی تلفن همراه در اتاق اصناف ایران با بیش از 150 هزار واحد صنفی در کشور، بهترین جایگاه برای تشخیص برنامه ریزی و پیگیری خواست فروشندگان و توزیع کنندگان گوشی تلفن همراه در کشور است که انصافا قدم های مثبتی برداشته و پیگیر شده اند.

وی ادامه داد: اتاق اصناف و همچنین وزارت صنعت نظرات خوبی را در راستای بهبود این بازار داده‌اند و طرح‌های خوبی معرفی کرده اند و به نظر بنده به جهت آنکه این مشکلات صنفی برایشان ملموس است می توانند بهترین طرح‌ها را ارائه دهند. از تمام شهرها و استان‌های کشور در اتاق اصناف ایران حضور دارند. سازمان حمایت پشتیبانی‌های خوبی انجام داده است و با بصیرت بهتری بر این موضوع حاکم است و انعطاف بیشتری دارد، مخصوصا در رابطه با 100 شرکتی که مجوز ثبت سفارش را دریافت کرده اند.

وی پیرامون وضعیت عرضه‌ی گوشی در بازار هم گفت: در حال حاضر مشکل خاصی در سطح عرضه وجود ندارد، مشکل بزرگ افت تقاضا به دلیل افزایش قیمت ارز است و شاهد کمترین میزان خرید از سبد خانواده‌ای برای تلفن همراه هستیم و مردم سعی می کنند سازگاری مناسبی با تلفن همراهی که در دست دارند داشته باشند و اولویت‌های دیگری را جایگزین داشته باشند. در حال حاضر میزان مصرف ماهیانه‌ی گوشی در کشور بین 200 تا 250 هزار است؛ چیزی حدود سه میلیون تلفن همراه در سال.

وی همچنین در رابطه با مباحث اخیر پیرامون خروج برندهای معروف تلفن همراه از ایران هم گفت: این موضوع صحت ندارد؛ چرا که بیش از پنج سال است که وزارت صنعت طرحی گذاشته است که شرکت‌ها می توانند از واسطه‌های برندهای معتبر موبایلی، نمایندگی دریافت کنند. از طرفی 90 درصد اجناس موبایلی که در بازار توزیع می شوند دارای منوی فارسی هستند و این نشان دهنده‌ی این موضوع است که شرکت‌های تولیدکننده به بازار ایران نظر دارند، لذا این بحثی که پیش آمده صحت ندارد.

عبقری در پایان افزود: امیدواریم با نامگذاری امسال با عنوان "رونق تولید" توسط مقام معظم رهبری، مشوق های گمرک و مالیات ارزش افزوده هم برای تولیدکنندگان داخلی گوشی در نظر گرفته شود تا تولید گوشی در داخل کشور رونق گیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.4 (35 رای)
سیتنا 1
2019-04-13 15:03

افزودن دیدگاه جدید