کد مطلب: 

227413

درخواست مشارکت ایران برای فعالیت حول محور "دولت و نرم‌افزارهای متن‌باز" از طریق سمن‌های ایرانی

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توئیت کرد: در خصوص رابطه دولت و نرم‌افزارهای متن‌باز بارها بحث شده است. به بهانه‌ی جلسه با رییس «سازمان جهانی مالکیت فکری» یکی از این موارد را در صفحه اینستاگرام توضیح داده‌ام.
درخواست مشارکت ایران برای فعالیت حول محور "دولت و نرم‌افزارهای متن‌باز" از طریق سمن‌های ایرانی

به گزارش سیتنا، دکتر امیر ناظمی که همراه با وزیر ارتباطات در اجلاس جامعه اطلاعاتی ژنو به سر می برد، در اینستاگرامش پست کرد:

دولت و متن‌باز

خیلی از اوقات در خصوص نقش دولت در متن‌باز (Open Source) در شبکه‌های اجتماعی سوال می‌شود. بارها خواستم پاسخ دهم اما واقعیت آن است که فضای توییتر و تعداد کم کارکتر برای این کار مناسب نیست و برای پرهیز از برداشت‌های نادرست بارها نوشتم و بارها پاک کردم.

امروز به بهانه دیدار با رییس «سازمان جهانی مالکیت فکری» یکی از این موارد را ذکر می‌کنم.

نرم‌افزارهای متن‌باز، نرم‌افزارهایی هستند که بر حسب لیسانسی که مبتنی بر آن منتشر می‌شوند، حقوق زیر را تعیین تکلیف می‌کنند:
۱-استفاده (use)
۲-کپی (copy)
۳-توزیع (distribute)
۴-کدهای منبع (source code)
۵-تغییرات (modify )
۶-بهره‌برداری تجاری و فروش (sell)

فرض کنید یک نرم‌افزار متن‌باز امکان استفاده‌ی تجاری یا فروش را منع کرده باشد. اما یک شرکت نرم‌افزاری مبتنی بر کدهای آن شرکت اقدام به تولید یک نرم‌افزار تجاری می‌نماید. به عبارت دیگر با نقض قانون اقدام به فروش کدهای بازی می‌کند که یا متعلق به او نیست یا مبتنی بر آن نوشته است.

فرض کنید همان نرم‌افزار اقدام به فروش نماید یا اساسا ممکن است برای فروش به سازمان‌های دولتی اقدام به دریافت تاییدیه (Certificate) نماید.

در این وضعیت دولت باید نرم‌افزار را بررسی کند و مبتنی بر آن تایید کند که آیا این نرم‌افزار مبتنی بر کدهای باز نوشته شده است یا نه؟

«سازمان جهانی مالکیت فکری» یکی از سرویس‌هایی که آغاز کرده است، طراحی ابزارهایی برای کمک به دولت‌ها در این خصوص است. ابزارهایی که بر اساس هوش مصنوعی بتواند ردپای کدهای باز را در نرم‌افزارهای تجاری شناسایی کند.

در جلسه با «سازمان جهانی مالکیت فکری» اشتیاق خود را برای مشارکت در این موضوع و از طریق سمن‌های ایرانی اعلام کردیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-04-10 16:25

افزودن دیدگاه جدید