کد مطلب: 

226699

دکتر براری: تلاش ما در حوزه‌ی فضایی کشور، افزایش شتاب توسعه‌ی این فناوری است

رییس سازمان فضایی ایران، با اشاره به اینکه سال آینده پروژه های مختلفی تکمیل می شود و به بهره برداری می رسد، خاطرنشان کرد: در سال آینده سه پروژه ماهواره ای در فضا قرار می گیرد و دو پروژه دیگر تکمیل می شود. ​
دکتر براری: تلاش ما در حوزه‌ی فضایی کشور، افزایش شتاب توسعه‌ی این فناوری است

به گزارش سیتنا، مرتضی براری، با اشاره به اجلاس کوپوس که هر ساله در اسفند ماه برگزار می شود، اظهار کرد: در این اجلاس که 132 کشور به همراه چین حاضر هستند و مقر آنها در نیویورک است،  ایران سال گذشته به عنوان هماهنگ کننده بخش فضایی کارگروه G77 کوپوس انتخاب شد.

وی با اشاره به هدف حضور ایران در اجلاس کوپوس تصریح کرد: هدف ما از حضور در این اجلاس با توجه به وضع قوانین محدود کننده از سوی قدرت ها برای کشورهای در حال توسعه، گسترش همکاری های بین المللی، حضور در مجامع بین المللی، تاثیرگذاری در تصویب قوانین و تامین منافع ایران است، بنابراین برای دستیابی به این اهداف از ظرفیت گروه 77 استفاده می کنیم.

رییس سازمان فضایی ایران، با بیان اینکه هر سال بیانیه های مختلفی در پایان این اجلاس صادر می شود، تصریح کرد: در این اجلاس کمیته های مختلفی وجود دارد که سعی می شود تا کشورها نقطه نظرات خود را در حوزه های مختلف فضایی مطرح کنند و صدور چنین بیانیه هایی موجب جهت دهی به مباحث اصلی این اجلاس می شود.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان فضایی در سال های اخیر اظهار کرد: در چند سال اخیر برنامه 10 ساله اول و دوم، قوانین در حوزه ملی فضایی، زیست بوم ماهواره های سنجش از دور و زیست بوم ماهواره های مخابراتی تدوین شده است البته در این سال ها برای حضور موثر در مجامع بین المللی مثل (APSCO)،(UN)  و (ISNET) همکاری های دو جانبه و چند جانبه بین المللی و تعامل با جمهوری آذربایجان در حوزه فضایی اقدامات مهمی انجام شده است.

رییس سازمان فضایی ایران، گفت: با فعال کردن دبیرخانه شورای‌عالی فضایی و بازنگری در کارگروه های این دبیرخانه تلاش می کنیم تا این دبیرخانه ایفای نقش کند و مقدمات لازم برای تشکیل شورا فراهم شود.

براری با اشاره به تشکیل دو جلسه کمیسیون راهبردی شورای‌عالی فضایی افزود: در این کمیسیون نقشه راه حوزه فضایی کشور و معماری کلان این حوزه مورد بررسی قرار گرفت و با برگزاری نشست های مشورتی با فعالان و نقش آفرینان این حوزه، همگرایی، همدلی، تعامل و همکاری لازم میان آن ها شکل گرفت.

وی حذف ساختارهای موازی در حوزه فضایی را مهم دانست و گفت: تلاش ما در حوزه فضایی کشور، افزایش شتاب توسعه این فناوری است.

لزوم توانمندسازی بخش خصوصی

براری، با بیان اینکه پیش از این بازیگران عرصه فضایی فقط دانشگاه ها و مراکز دولتی بودند افزود: باید زمینه لازم برای فعالیت و رشد بخش خصوصی را در همه ارکان فناوری فضایی شامل طراحی و ساخت ماهواره، ماهواره بر، ایستگاه های زمینی، مرکز عملیات و کنترل و تحلیل داده های ماهواره ای و آزمایشگاه ها مهیا کنیم تا باعث شکل گیری و توسعه صنعت فضایی در کشور باشیم.

وی، با اشاره به اینکه توانمندسازی بخش خصوصی و ایجاد کسب و کارهای فضاپایه از اولویت های سازمان فضایی است، خاطرنشان کرد: در این زمینه اداره کل مربوط به این حوزه نیز در سازمان فضایی تشکیل شد که با برگزاری کارگاه های آموزشی در سراسر کشور و شناسایی ظرفیت ها و نیازمندی های حوزه های مختلف برای ارائه خدمات فضایی به آنها زمینه اولیه برای ایجاد و شکل گیری کسب و کارهای فضاپایه فراهم شده است.در گام بعدی با آزاد سازی داده های ماهواره ای غیرحاکمیتی سازمان فضایی که می تواند یک ظرفیت مناسب برای شکل گیری کسب و کارهای فضاپایه باشد، سعی در توسعه خدمات کاربردی به جامعه داریم.

رییس سازمان فضایی ایران، تاکید کرد: ایجاد مراکز کارآفرینی و پارک های علمی و فناوری نیز برای توسعه کسب و کارهای فضاپایه از اولویت های سازمان فضایی به شمار می رود که در حال اجرا هستند.

ساخت ماهواره با قدرت تفکیک 10 برابری

این مقام مسئول درباره فرآیند ساخت ماهواره در ایران بیان کرد: با توجه به لزوم ارائه خدمات ماهواره ای به کشور، در حال گذر از سطح ماهواره های تحقیقاتی به ماهواره های کاربردی و عملیاتی هستیم، به عنوان مثال از نظر قدرت تفکیک تصاویر 10 برابر رشد را تجربه کرده ایم و با برگزاری جلسه هایی با وزارت علوم و دانشگاه ها قرار شد تا در پروژه های بخش فضایی کشوراز حداکثر ظرفیت دانشگاه ها بهره ببریم.

براری، با بیان اینکه هدف ما ساخت ماهواره سنجشی با کمک دانشگاه ها است، تصریح کرد: با کمک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ماهواره «پارس دو» که ماهواره ای سنجشی و مبتنی بر کاربرد خاص است عملیاتی می شود و سعی شده تا ماندگاری در مدار را داشته باشد.

وی، تاکید کرد: در عرصه فناوری با سرعت جلو می رویم، پروژه هایی با مجوز وزارت ارتباطات تعریف شده است و با کمک آنها می توانیم ماهواره های صنعتی سنجشی «سار» بسازیم البته در این زمینه هم مناقصه برگزار می شود تا شرکت های خصوصی به این عرصه وارد شوند.

رییس سازمان فضایی ایران، ادامه داد: سازمان فضایی تاکنون چندین مناقصه با بخش های خصوصی برگزار کرده است بنابراین در تلاش هستیم تا زنجیره فضایی با این بخش ها تکمیل شود، ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که سایر کشورهای دنیا 76درصد از اقتصاد فضا را در اختیار بخش خصوصی قرار داده اند، اما ایران سهم کمی از این اقتصاد بزرگ را دارد که به همین منظور تمایل داریم، تصدی گری در عرصه فضا را از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار کنیم که این موضوع با حفظ مسئولیت پذیری سازمان است.

وی، با اشاره به ایجاد ایستگاه دریافت داده های ماهواره ای گفت: اقدامات مقدماتی با سازمان تنظیم انجام شد و بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری در این عرصه ابراز تمایل کرده است.

شکوفایی کسب و کار فضاپایه در مازندران

براری، با اشاره به توسعه کسب و کار فضا پایه ادامه داد: 40 سال داده های ماهواره ای را ذخیره کردیم و اکنون آزادسازی داده های ماهواره ای را در اولویت قرار دادیم که این موضوع می تواند موتور توسعه کسب و کار های فضاپایه را روشن کند، البته در تلاش هستیم که امسال در استان مازندران شاهد شکوفایی کسب و کارهای فضاپایه باشیم. البته در بقیه استان ها نیز بر اساس ظرفیت های موجود در هر استان، کسب و کارهای فضاپایه و ارائه خدمات به جامعه شکل می گیرد.

وی، با اشاره به اقتدار علمی ایران در حوزه فضایی تاکید کرد: تبدیل اقتدار علمی به اقتدار اقتصادی در عرصه فضایی از اهداف و اولویت ها اصلی در سازمان فضایی است.

رییس سازمان فضایی، تصریح کرد: شفاف سازی در حوزه فضایی و اطلاع رسانی و ترویج خدمات فضایی دغدغه ماست، داده های ماهواره ای در حوزه های مختلف از جمله مدیریت منابع آبی، حفاظت محیط زیست، کشاورزی، هواشناسی، خدمات شهری و... کاربردها و خدماتی متنوعی دارند و می تواند به عنوان یک ابزار در اختیار مدیریت کلان کشور قرار گیرد. با پایش های مستمری که در سازمان فضایی انجام می شود در حوزه های مختلف این اطلاعات از طریق وبسایت سازمان اطلاع رسانی می شود.

توسعه گردشگری فضاپایه

وی، درباره توسعه صنعت گردشگری فضاپایه در کشور، خاطرنشان کرد: کشور ما به دلیل داشتن آسمان صاف ظرفیت های مختلفی در زمینه گردشگری دارد که این موضوع فرصت مناسبی در این زمینه محسوب می شود، یکی از این مناطق نیاسر کاشان است مسئولان کاشان اعلام کرده اند که در شش ماه اول سال جاری چهار و نیم میلیون گردشگر به این قسمت سفر کرده اند.

براری، ادامه داد: این گردشگران طی روز از جاذبه های تاریخی گردشگری گلابگیری دیدن می کنند در تلاش هستیم تا در شب نیز بتوانند از جاذبه های گردشگری استفاده کنند ما دنبال ایجاد زیرساختهای مناسب برای این حوزه هستیم، کارهایی برای نیاسر کاشان در حال انجام است و در تلاش هستیم تا اجرای آن در اختیار بخش خصوصی باشد و ما در حال پیگیری هستیم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت حداکثری کشور استفاده کنیم.

راه اندازی پارک های گردشگری فضایی

رییس سازمان فضایی، افزود: شبیه سازی فضا برای گردشگران بسیار جذاب است و اولویت ما این است که پارک های گردشگری در امسال راه اندازی شود.

وی، با اشاره به پروژه هایی که در امسال تکمیل می شود، گفت: امسال فرآیند پرتاب ماهواره «ناهید یک»، «پارس یک» و «ظفر» آغاز می شود و «ناهید2 » و «بلوک مداری» نیز تکمیل می شود.

رییس سازمان فضایی ایران، در پایان اظهار کرد: ترویج و اطلاع رسانی در حوزه فناوری فضایی از پرتاب ماهواره تا آگاهی بخشی به مردم و مسئولان در ارتباط با کاربرد ها و خدمات داده های ماهواره ای از نکات مهمی بوده است که در سازمان فضایی ایران به آن می پردازیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-03-30 09:46

افزودن دیدگاه جدید