کد مطلب: 

226218
دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگوی ویژه با نسل چهارم:

با تکیه بر توانمندی‌های داخلی، تحریم ها اثری ندارد؛ اما معطل ماندن، جبران ناپذیر است!/ تولیدات شرکت های داخلی صنعت مخابرات، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران می گوید که در موارد تحریم، یا کشور باید تحمل کند یا مسئولین سیاسی کشور راه حل‌هایی پیدا ‌کنند. این مسائل در نهایت حل می‌شود، اما آنچه که ما به عنوان یک فرصت نباید از دست دهیم و خودمان را دچار چالش نکنیم این است که تصمیم بگیریم فراموش کنیم جنسی باید از خارج وارد شود و فرض را بر این گذاریم که این اتفاق هیچ وقت نمی‌افتد و با پتانسیل محصولات داخلی کارها را پیش ببریم.
با تکیه بر توانمندی‌های داخلی، تحریم ها اثری ندارد؛ اما معطل ماندن، جبران ناپذیر است!/ تولیدات شرکت های داخلی صنعت مخابرات، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است

به گزارش سیتنا، مهندس فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره‌ سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگوی وِیژه با ماهنامه نسل چهارم به برنامه شرکت های ارتباطاتی عضو این سندیکا برای حضور موثر در بازار داخلی و بین المللی اشاره کرده است.متن گفت‌وگوی ماهنامه نسل چهارم در قالب پاسخ به سوال ذیل را بخوانید:
 
در شرایط جدید که با اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا، از یک سو فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان داخلی برای حضور موثر در بازار داخلی فراهم شده و از طرفی دیگر لزوم ارزآوری و عرض اندام شرکت های داخلی در بازار بین الملل بیش از پیش حائز اهمیت شده است؛ اگرچه موانعی همچنان در توسعه این مسیر وجود دارد، در سال جاری سندیکای صنعت مخابرات چه برنامه‌ای در دستور کار داشته و چه برنامه‌ای برای سال آینده در دستور کار دارید؟

از طرفی بحث تحریم‌های خارجی در میان است و از طرف دیگر قوانین و مقرراتی که در داخل، حاکم است. اگر با دید مثبت بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، تنظیم این قوانین و ابلاغ این بخشنامه‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده‌هایی است که در طول سال جاری بعد از آنکه مشکلات ارزی و ثبت سفارشات مختلف، به وجود آمد. در پی این موارد مسائلی پیش آمد که برای جلوگیری از تکرار، این بخشنامه‌ها و صورت جلسه‌ها در جاهای مختلف تنظیم شد که امیدواریم با نظارت دقیق، دیگر آن سوءاستفاده ها که توسط فرصت طلب‌ها در داخل انجام می‌شد تکرار نشود؛ چراکه منابع زیادی از کشور به هدر رفت. این موارد برای تولیدکنندگان داخلی به عنوان مانع شکل گرفته است و کارهایشان را طولانی‌تر کرده است که در برخی موارد خسته کننده می‌شود.

وقتی شخصی کار واردات انجام می‌دهد، معمولا با یک یا دو ثبت سفارش کار خود را تکمیل می‌کند؛ چه تولیدکننده ای کوچک باشد و چه کارفرمایی بزرگ که با خریدهای خارجی پروژه‌های خود را به انجام می‌رساند. در مقابل، تولیدکننده باید قطعات از خارج، وارد کند و از منابع مختلف خرید خود را انجام دهد و اگر نتواند تمام قطعاتی که می‌خواهد با هم و همزمان جمع آوری کند، تنها کافی است یک قطعه به دست تولیدکننده نرسد، در آن صورت خط تولید نمی‌تواند کار را شروع کند. بنابراین با این بخشنامه‌ها و قوانین بیشترین صدمه را تولیدکنندگان داخلی می بینند.

مشکل بعدی این است که کارفرمایان بزرگ همچنان معتقدند مسائل تحریم حل می‌شوند و قطعات خود را از خارج تهیه می کنند و از تولیدات داخلی به عنوان تجهیزات جانبی استفاده می‌کنند و به این دید به این تولیدات نگاه می‌کنند. در موارد تحریم، یا کشور باید تحمل کند یا مسئولین سیاسی کشور راه حل‌هایی پیدا ‌کنند. این مسائل در نهایت حل می‌شود، اما آنچه که ما به عنوان یک فرصت نباید از دست دهیم و خودمان را دچار چالش نکنیم این است که تصمیم بگیریم فراموش کنیم جنسی باید از خارج وارد شود و فرض را بر این گذاریم که این اتفاق هیچ وقت نمی‌افتد و با پتانسیل محصولات داخلی کارها را پیش ببریم. اگر با این دید پیش رویم  یک سری توقفاتی که در فعالیت کارفرمایان بزرگ شکل گرفته است و همچنان امید دارند مجدد کالا را از خارج تهیه کنند رفع می‌شود؛ چراکه باید بدانند فعلا غیرعملی است و باید از قطعات داخلی استفاده کنند. بحث اقتصاد مقاومتی هم به همین منظور شکل گرفت و به همین اشاره می‌کند که به توانمندی‌های داخلی تکیه شود. برخی معتقدند شرکت‌های خارجی هم در مناقصات‌مان باید شرکت کنند تا تصمیم مناسب بگیریم از طرفی شرکت‌های خارجی هم پاسخی قطعی نداده اند، نمایندگی‌های در ایران تلاش می کنند بازار حفظ شود و همین امر باعث شده که کارفرما به شک افتد که شرکت خارجی می آید یا نمایندگی در ایران فقط حفظ بازار می کند؟

تحریم خارجی تاثیر زیادی ندارد ولی قطعا اگر به توانمندی‌های داخلی تکیه شود مشکلات جبران می شود، اما اگر صبر کنیم تا تحریم‌ها تمام شوند، خسارات به وجود آمده جبران ناپذیر خواهد بود حتی اگر دروازه ها باز شوند و با ایران حاضر به کار شوند.

ما تابع مصرف هستیم و از طرفی تکنولوژی‌هایی که تا به الان در کشور نبود در بخش تحقیق و توسعه ایجاد کردیم و در تلکام، 26 طرح‌ جدید را رونمایی کردیم و باقی آن را در دهه فجر رونمایی کردیم. ما در این شرایط در خط تولید شرکت‌ها تغییراتی انجام دادیم. تولیدات شرکت ها را به نسبت سال گذشته بیشتر کردیم و 40 محصول را به خط تولیدمان اضافه کردیم. این اقدامات به این معنی است که توسعه مخابرات کشور نیازش به تولیدات خارجی کاهش یافته که این 40 محصولی که نام بردیم لوازم جانبی هم دارند که بیش از 40 محصول در حقیقت معرفی شده است که تحولی بزرگ در صنعت مخابرات بوده است.

با سرمایه و نیروی انسانی خودمان این کار را انجام داده ایم بدون آنکه مشتری و سفارشی داشته باشیم. هیچ قرارداد و پیش پرداختی نداشتیم اما ما این کار را انجام دادیم که در هیچ جای صنعت ندیدیم چنین پیش بروند. به اطلاع وزارت ارتباطات و اپراتورها رساندیم و تاییدیه‌های رسمی لازم را گرفتیم و زمینه این را فراهم کردیم که دیگر احساس ترس برای استفاده از تولید داخل وجود نداشته باشد. جدا از مسائل فنی که جزو رسالت ماست، بحث مالی وجود دارد که ممکن است خریدار ما مشکل مالی داشته باشد و این پیشنهاد را داده‌ایم که اگر از تولیدات ما استفاده کنند، زمینه این را فراهم می کنیم که مشکل مالی نداشته باشند و خط مالی تهیه می کنیم، این تجربه هم داشتیم که پرداخت تا سه سال به تاخیر افتاده است، اما این شرایط را به وجود آوردیم تا شرکت‌های داخلی توانمند شوند و از تولیدات داخلی استفاده کنند.

این روال را برای سال آینده هم داریم و با بخش‌های مختلف وزارت ارتباطات برای تامین منابع مالی صحبت کردیم که اگر کارفرمایی از تولیدات داخلی استفاده کند، وزارت ارتباطات هم وام کم بهره ارائه دهد که کارفرمایان تشویق شوند واز تولید داخلی استفاده کنند.

خبرهای زیادی از تحریم‌ها به گوش می‌رسد اما ما در سندیکا با امید کار می کنیم و در هر صورت همگام با نظام و دولت هستیم و اگر اتفاق بدی در سال آتی در پی تحریم‌ها بیافتد، در جهت کم کردن مشکلات در کنار دولت و نظام هستیم و با امید به کارمان ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-03-12 14:04

افزودن دیدگاه جدید