کد مطلب: 

226077

بازار 5G؛ گلوگاه تنش‌های فزاینده‌ی آمریکا و هواوی

شرکت چینی هواوی روز پنج‌شنبه، ۱۶ اسفند، رسماً از دولت آمریکا به خاطر ایجاد مانع بر سر رقابت این شرکت در بازار شکایت کرد.
نسل پنجم اینترنت؛ گلوگاه درگیری فزاینده آمریکا و هواوی چین

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، آمریکا که از حدود یک دهه پیش هواوی را متهم به «جاسوسی برای دولت چین» و ایجاد ریسک‌های امنیتی برای غرب می‌کند، در ماه‌های اخیر تنش‌ها با هواوی را وارد فاز جدیدی کرده است؛ مسئله‌ای که حتی بازداشت مدیر مالی هواوی را در پی داشت.

اکنون مساله از قضیه «نقض تحریم‌های ایران» و بازداشت مدیر مالی فراتر رفته و هواوی در تلاش است از هر طریق ممکن با قصد آمریکا برای مستثنی کردن این شرکت از بازار اینترنت نسل پنجم (فایو جی) مبارزه کند.

امسال در کنگره جهانی تلفن همراه در بارسلون اسپانیا، در حالی که هواوی اعلام کرد موفق شده با بیش از ۶۴ کشور، شامل سوئیس و آفریقای جنوبی، قرارداد ساخت شبکه فایو جی امضا کند، هیاتی از وزارتخانه‌های خارجه و دفاع آمریکا نیز در کنگره حضور یافته و به همگان در مورد همکاری با هواوی هشدار می‌دادند.

به نوشته مجله کسب‌وکار آمریکایی «فوربز»، گوآ پینگ رئیس هواوی، در این کنگره علناً به «مسخره کردن» هیئت آمریکایی مشغول بود.

به نوشته این مجله، هشدارهای آمریکا که می‌گوید گره زدن اینترنت نسل پنجم کشورها با هواوی به معنی تحویل دادن کنترل اینترنت کشور به حزب کمونیست چین است نتوانسته موفقیت لازم را در چشم‌پوشی کشورها از هواوی کسب کند.

به گزارش سیتنا و به گفته تحلیلگران، جذابیت هواوی عبارت است از هزینه پایینی که برای ایجاد زیرساخت فایو جی ارائه می‌دهد؛ هزینه‌ای که به خاطر وام‌های یارانه‌دار دولت چین توانسته‌اند پایین بمانند.

جذابیت این هزینه پایین تا اندازه‌ای است که با وجود آن‌که ایالات متحده و استرالیا ورود هواوی به حوزه فایو جی خود را ممنوع کرده‌اند، هم‌پیمان نزدیک آنها یعنی بریتانیا می‌گوید هنوز نسبت به بستن در به روی هواوی در زمینه فایو جی مطمئن نیست.

دگرگونی‌های اساسی با ظهور اینترنت نسل پنجم

به گزارش سیتنا، اینترنت نسل پنجم (فایو جی) قرار است به‌ویژه در پنج حوزه دگرگونی‌های اساسی به‌وجود آورد: تلویزیون و رسانه؛ صنایع؛ پزشکی؛ مخابرات؛ ترابری و زیرساخت.

با فایو جی خواهید توانست فیلم «ارباب حلقه‌ها» را در چند ثانیه بارگیری کنید، با عینک‌های واقعیت مجازی از راه دور پخش مستقیم کلاس درس مدرسه خود را بدون تأخیر تجربه کنید، و خودروی سواری هوشمند شما قادر خواهد بود اطلاعات مورد نیاز برای پیمودن بهتر مسیر را با چراغ راهنمایی سر چهارراه‌ها رد و بدل کند.

با راه‌اندازی فناوری فایو جی، گیاهان در مزارع خواهند توانست نیازهای خود، مثل میزان کود و رطوبت را از طریق حسگرهای پرسرعت با کشاورز در میان بگذارند. کنترل بی‌دغدغه ماشین‌آلات سنگین معادن و صنایع از راه دور از دیگر کاربردهای نسل پنجم اینترنت است.

در حال حاضر، رؤسای صنایع، سازمان ملل و دولت‌ها در حال تنظیم مقررات و سیاست‌های مربوط به اینترنت نسل پنجم هستند و به خاطر هزینه بالای این فناوری هدف فعلی کاربرد آن در نهادهای بزرگ است. استفاده همگانی شخصی از آن احتمالاً تا سال آینده میلادی در دسترس نخواهد بود.

در خبرها است که تجهیزات فایو جی هواوی «به مراتب پیشرفته‌تر» از رقبایش در این حوزه، یعنی اریکسون سوئد و نوکیای فنلاند است و هیچ شرکت مخابراتی آمریکایی نیز وجود ندارد که بتوان آن را رقیبی جدی برای هواوی در حوزه فایو جی به‌شمار آورد.

رئیس هواوی می‌گوید اقدامات آمریکا علیه هواوی «بیشتر به رقابت تجاری ربط دارد تا مسئله امنیت ملی». دولت آمریکا اما به سابقه هواوی و ارتباطش با حزب کمونیست چین اشاره کرده نگرانی خود را واقعی می‌داند.

هنوز مشخص نیست شکایت تازه قضایی هواوی علیه دولت آمریکا که در دادگاهی در تگزاس انجام شده چه تأثیری خواهد داشت. البته، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، قانوناً می‌تواند با امضای یک حکم دولتی راه هواوی به بازارهای ایالات متحده را به طور کامل سد کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-03-08 12:25

افزودن دیدگاه جدید