کد مطلب: 

225666

سه ماهواره‌ی عملیاتی در دستور کار سال آینده قرار دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی گفت: برنامه جامع ده ساله ای که برای بخش فضایی طراحی شده بود به اتمام رسیده و باید برنامه جدیدی در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
سه ماهواره‌ی عملیاتی در دستور کار سال آینده قرار دارد

به گزارش سیتنا، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در مراسم افتتاحیه آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به مسوولیت وزارت ارتباطات برای تکمیل زنجیره فضایی و بخش ماهواره های مخابراتی و سنجشی، گفت: برنامه جامع ده ساله ای که برای بخش فضایی طراحی شده بود به اتمام رسیده و باید برنامه جدیدی در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) افزود: این آزمایشگاه یکی از مهمترین آزمایشگاه های حوزه تحقیقات فضایی است که با سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد تومانی راه اندازی شده است.

آذری جهرمی با اشاره به وجود چنین آزمایشگاهی در مجموعه «صا ایران» با امکان ۶ تست، گفت:  در آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی پ‍‍‍ژوهشگاه فضایی 15 تست، بدون نیاز به حمل و نقل ماهواره انجام می شود.

وی افزود: با اقدامات انجام شده و راه اندازی سامانه ها و آزمایشگاه ها به تکمیل زنجیره فضایی در مجموعه وزارت ارتباطات نزدیکتر می شویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به راه اندازی نخستین «رادیو تلسکوپ» برای ارائه خدمات نجومی اشاره کرد و گفت: این رادیو تلسکوپ با سرمایه گذاری شرکت نوسازی عباس آباد طراحی، ساخته و تست شده و با همکاری این شرکت در مکان مناسبی برای بهره برداری منجمان نصب می شود.

وی با اشاره به سیاست کاربردی کردن فناوری فضایی در وزارت ارتباطات، افزود: به طور نمونه پایش کشت برنج و  خشخاش در کشور در حوزه کاربردی کردن فناوری فضایی انجام شد و در حال حاضر از نظر فنی و پژوهشی به کاربردی کردن این فناوری در کشور رسیده ایم.

آذری جهرمی به تفاهم نامه  با سازمان مدیریت، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه ها آمایش سرزمینی، مدیریت منابع آبی، پایش سطح زیرکشت و حفاظت از پارک ملی گلستان به وسیله ماهواره های سنجشی و در حوزه کاربردی کردن فناوری فضایی انجام می شود.

وی به فعالیت های مربوط به ساخت و پرتاب ماهواره نیز به عنوان یکی دیگر از ماموریت های وزارت ارتباطات اشاره کرد و افزود: در این حوزه ماهواره پیام و دوستی در مدار قرار نگرفت اما این جزیی از تجربه دانش فضایی است که به آن نیاز داریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پرتاب ماهواره مخابراتی ناهید 1 در خرداد ماه سال آینده خبر داد و گفت: این ماهواره که ساخت آن در دولت دهم آغاز و در دولت یازدهم به پایان رسید، در حال طی  فرایند تحویل به وزارت دفاع است و قرار است در 250 کیلو متری زمین در مدار قرار گیرد.

وی پرتاب ماهواره «ظفر علم و صنعت» را یکی دیگر از برنامه های سال آینده وزارت ارتباطات در حوزه فضایی عنوان کرد و افزود: این ماهواره سنجشی در 500 کیلومتری زمین در مدار قرار می گیرد.

آذری جهرمی از پایان ساخت  ماهواره «پارس 1» در سال آینده خبر داد و گفت: این ماهواره که ساخت آن در دولت یازدهم آغاز شد، در بهمن ماه سال آینده تحویل و در مدار قرار می گیرد.

وی با اشاره به تجربیات گذشته در حوزه فضایی کشور، افزود: بر اساس همین تجربیات، ساخت ماهواره «پارس »2 و «ناهید »2 و همچنین کار بر روی ماهواره «ژئو» را در برنامه داریم و امیدواریم با شتاب بیشتری بتوانیم این برنامه ها را به پیش ببریم.

وزیر ارتباطات با تاکید  به اینکه امروزه مدیریت بسیاری از حوزه ها بدون دانش فضایی امکان پذیر نیست، گفت: ایستگاه های زمینی به عنوان یکی از بخش های زنجیره فضایی اهمیت بسیاری دارند که در دو، سه سال گذشته اقدامات مناسبی در این حوزه انجام شده است.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه پرتاب ماهواره های ایرانی با ماهواره برهای بین المللی تجربه شیرینی نبوده است، گفت: افتخار ما این است که ماهواره ایرانی با ماهواره بر ایرانی در مدار قرار گیرد و همه ظرفیت فضایی کشور در خدمت محققان ما در عرصه دفاعی برای موفقیت در این حوزه قرار دارد.

وی از تکمیل سامانه بلوک مداری در سال آینده در پژوهشگاه فضایی کشور به عنوان یکی از برنامه های سال 98 این پژوهشگاه خبر داد و گفت: توسعه کسب و کارهای فضا پایه یکی از اولویت های این حوزه است که بر همین اساس نخستین پارک فناوری فضایی نیز در سال آینده در استان مازندران به بهره برداری می رسد.

وزیر ارتباطات با اشاره به حمایت دولت، مجلس و این وزارتخانه از توسعه فناوری فضایی در کشور، خطاب به محققان و کارشناسان این حوزه تاکید کرد: به این فرصت ویژه توجه داشته باشید و آنچه را که در توان خود دارید برای توسعه این فناوری به کار گیرید.

وی در پایان سخنان خود این دستاورد علمی را به خانواده های شهدا و همه پژوهشگران و خانواده های آنان تقدیم کرد و افزود: امیدوارم این دستاورد شیرینی خوبی برای مردم ایران باشد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-02-25 13:55

افزودن دیدگاه جدید