کد مطلب: 

225656

دادستان کل کشور: چرا فضای مجازی ما باید رها باشد؟

دادستان کل کشور با انتقاد از وضعیت فضای مجازی، گفت: یکی از حرف‌ها و گلایه‌های ما به مسئولین فرهنگی و به کسانی که امروز سردمدار مدیریت فضای مجازی هستند همین است که چرا در جامعه اسلامی باید فضای مجازی ما رها باشد تا ما شاهد این همه جرم و این همه گناه در جامعه باشیم.
دادستان کل کشور: چرا فضای مجازی ما باید رها باشد؟

به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت الاسلام و المسلمین منتظرى دادستان کل کشور در همایش ملى «پلیس، عدالت ترمیمى و پیشگیرى از جرم» که در دانشکده علوم و فنون انتظامى دانشگاه علوم انتظامى امین برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه و فضاى حاکم بر مجموعه آن رسالت و مسئولیت هاى سنگینى را در حوزه‌هاى مختلف بر دوش دارند، گفت: خصوصا در این مرکز علمى که تربیت کننده نیرویى است که مسئولیت‌هاى سنگین و گران سنگى را قانون بر عهده آن گذاشته و بخشى از آن به عنوان ضابط قوه قضاییه و یک بال در تحقق عدالت اجتماعى است، باید توجه بیشتری شود که در این خصوص تعامل، همکارى و هم افزایى بین دستگاه قضایى نیروى انتظامى به عنوان ضابط مى‌تواند کار ساز و در تحقق عدالت که هدف اصلى انزال کتب و ارسال رسل است، اثرگذار باشد.

دادستان کل کشور در ادامه سخنان خود در خصوص عدالت ترمیمی بیان کرد: این موضوعی موضوعی است که درصد قابل توجهی از آن متوجه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی است و لذا برای تحقق این عدالت ترمیمی که عنوان این همایش است لازم است تعامل و هم افزایی بیش از گذشته به منصه ظهور برسد و تنها به سخنرانی، حرف زدن و مقاله نوشتن اکتفا نکنیم و اگر چنانچه این‌ها در جامعه بروز و ظهور پیدا نکند اثری نخواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در ادامه گفت: اساس موضوع جرم و گناه در همه جوامع مورد توجه اندیشمندان، رهبران و مدیران جامعه است و اختصاص به امروز، دیروز و فردا ندارد چرا که تاریخ نشان می‌دهد از روز خلقت آدم ابوالبشر و رانده شدن آدم به خاطر یک تخلف تا امروز در سطوح مختلف این واقعیت وجود داشته و دارد.

وی با بیان اینکه جرم و گناه همان حریم شکنی الهی است گفت: جرم و گناه نادیده گرفتن قانون و مقرراتی است که برای اداره یک جامعه پیش رو اندیشمندان در قالب قانون و مقررات تصویب و ابلاغ می‌کنند و خط قرمزی است که خداوند برای بشر قرار داده است.

دادستان کل کشورگفت: نادیده گرفتن قانون و شک ستن حریم قانون در جامعه همان جرم، گناه و تخلف است و شکستن حریم‌ها و خطوط قرمز آثار و تبعات تکوینی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه در عالم عمل تاثیر و تأثر از مسائل بسیار مهمی است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم تصریح کرد: در قرآن کریم می‌بنیم که وقتی خداوند تاریخ گذشتگان را نقل می‌کند تا از آن درس بگیریم به سرنوشت برخی از امت‌ها اشاره می‌کند و  این بیان تاریخ در قرآن برای قصه سرایی و سرگرمی نیست و برای این است که هر امت و جامعه با نگاه به بخشی از زندگی گذشتگان ببیند که چه سرنوشتی پیدا کردند تا از آن عبرت بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: اثر گناه این است که جامعه را به نابودی می‌کشاند و همانطور که یک کبریت در کنار بنزین قرار می‌گیرد اثر گناه برای انسان این است که انسان را به نابودی می‌کشد، اما بنای خداوند بر این نیست که هرکس گناه کرد و هر گناهی که مرتکب شد او را نابود کند بلکه هدایت و ارشاد می‌کند و مبشر می‌فرستد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه گاهی اثر گناه فوری است و گاهی هم مدت و زمانبر است، بیان کرد: اثرات گناهان نیز ذکر شده که چه آثاری دارد؛ لذا وظیفه ما این است که زمینه گناه را از بین ببریم.

وی با اشاره به اینکه وظیفه حکومت اسلامی ایجاد و اجرای عدالت است، گفت: همه آن‌هایی که در جامعه اسلامی حکومت می‌کنند و دست اندرکار هستند باید در تحقق عدالت تلاش کنند.

دادستان کل کشور با انتقاد از مدیریت در برخی از امور کشور اذعان کرد: کشور ما توانمندی‌های انسانی، طبیعی، جغرافیایی و سایر ظرفیت‌ها که لازمه پیشرفت کشور است کم ندارد؛ اما چرا شاهد برخی از آسیب‌ها و نابسامانی‌ها هستیم علت آن این است که از مسیری که خداوند برای ما تعیین کرده و لازمه حکومت اسلامی است گاهی اوقات لغزش می‌کنیم. اینجاست که وظیفه قوه قضاییه و نیروی انتظامی بسیار سنگین است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری خطاب به مسئولان انتظامی بیان کرد: شمایی که مسئولیت این بار سنگین و این امر مهم را عهده دار هستید باید بتوانید به وظیفه خود آنگونه که شایسته است عمل کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه روزی انسان باید در پیشگاه خداوند جواب اعمالش را بدهد، افزود: نمی‌خواهم بگویم فساد در جامعه ما همه گیر است، اما در نظام اسلامی این مقدار فساد نیز بسیار زیاد است. ما در جامعه شاهد برخی از جرایم، آسیب‌ها و تخلفات هستیم، اما باید بررسی شود که زمینه رشد آن‌ها چیست و گلوگاه‌ها کجاست.

دادستان کل کشور عنوان کرد: بانک مرکزی، مسئولین اقتصادی و فرهنگی و بخش‌های مختلفی که مدیریت جامعه را عهده دار هستند اگر در جریان این امر قرار گیرند و اطلاعات لازم به آن‌ها داده شود چه بسا به فکر اصلاح بیشتری بیفتند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در ادامه با انتقاد از وضعیت فضای مجازی خاطرنشان کرد: یکی از حرف‌ها و گلایه‌های ما به مسئولین فرهنگی و به کسانی که امروز سردمدار مدیریت فضای مجازی هستند همین است که چرا در جامعه اسلامی باید فضای مجازی ما رها باشد تا ما شاهد این همه جرم و این همه گناه در جامعه باشیم.

دادستان کل کشور گفت: سخن من خطاب به کسانی است که می‌توانند از فضا را از آلودگی‌ها پاک نگه دارند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری افزود: آمار واصله که امسال در طول این ده ماهه داشتیم حکایت از این دارد جرایمی که بستر آن‌ها فضای مجازی است و جرایم رایانه‌ای محسوب می‌شوند ۱۴۰ درصد افزایش داشته است و کلاهبر داری‌های رایانه‌ای با ۳۰۰ درصد رشد بیشترین جرم رایانه‌ای را در کشور رقم می‌زند، سوال اینجاست که چه کسی مسئول این رشد و جرایم است؟

دادستان کل کشور گفت: سخن من خطاب به کسانی است که می‌توانند این فضا را از آلودگی‌ها پاک نگه دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص عدالت ترمیمی اظهار کرد: عدالت ترمیمی یعنی می‌خواهیم افرادی که مرتکب جرم، تخلف و گناه شدند بازسازی کنیم و به زندگی سالم برگردانیم. شما می‌توانید فردی را که مرتکب خلافی شده ترمیم و بازسازی کنید البته کار زیادی دارد و مهمتر از همه اینکه باید وقت گذاشته شود لازمه موفقیت در این کار این است که یک هماهنگی، هم افزایی و تعامل کاملی با دستگاه قضایی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری تصریح کرد: البته هر جرمی قطعا نمی‌تواند مشمول این مقرره شود. اما آنکه امکان داشته باشد سه فایده دارد؛ که اولین آن به خود مردم بر می‌گردد؛ و دومین آن به نیروی انتظامی؛ و سومین فایده آن به قوه قضاییه بر می‌گردد و بار قوه قضاییه کاهش پیدا می‌کند.

دادستان کل کشور با بیان ایکه یکی از عوامل موثر در کاهش جرایم و تشکیل پرونده نیروی انتظامی می‌تواند باشد گفت: این موضوع برنامه می‌خواهد و قبل از آن نیز نیروی انسانی آن باید تربیت شده باشد که این کار دانشگاه و مراکز علمی است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با طرح پیشنهادی خطاب به مسئولین نیروی انتظامی گفت: برای اینکه این موضوع در جامعه جا بیفتد و گرایش افسران ناجا نیز بیشتر شود در عملکرد کسانی که در این خصوص عهده دار هستند امتیاز قائل شوید. آماری را صبح به من دادند و گفتند که ۷۰ درصداز مراجعان منجر به صلح و سازش شده که این آمار بسیار خوشحال کننده است و نشان می‌دهد که شما می‌توانید موثر باشید و در این زمینه هر چه بیشتر کار کنید ارزش دارد.

وی افزود: در ابتدا باید چند کار را به عنوان مقدمه انجام داد اولین کار این است که یک کارگروه در دادستانی کل تشکیل شود و از آنجایی که مسئولیت نظارت بر دادسرا‌های سراسر کشور را داریم در این خصوص بنده به شما قول می‌دهم هر نیازی که شما داشته باشید در دادسرا‌ها و دادستانی کل سعی می‌کنم تا این نیاز‌ها تامین شود.

دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به لزوم همپوشانی سامانه‌های قوه قضاییه و نیروی انتظامی تصریح کرد: این موضوع باید توسط کارشناسان بررسی شود تا ما بتوانیم آن بخشی از خدمات را که از طریق فناوری روز انجام می‌شود، تقویت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری بیان کرد: نکته بعدی اینکه افرادی که در نیروی انتظامی عهده دار این مسئولیت می‌شوند باید برای این کار تربیت شده باشند.

دادستان کل کشور با اشاره به لزوم همکاری با مسئولین فرهنگی در این زمینه اظهار کرد: حتما باید با بخش‌های دیگری که مسئولیت فرهنگی جامعه را عهده دار هستند کار کرد تا بتوانیم در جامعه مسئله صلح و سازش را جا بیندازیم و نگذاریم که اختلافات به پرونده تبدیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری بیان کرد: من در اینجا اعلام آ‌مادگی می‌کنم که در دستگاه قضایی خصوصا دادسرا‌ها هر کمکی که از ما بربیاید در خدمت شما هستیم تا ان شاالله بتوانیم با تعامل، هماهنگی و هم افزایی یکدیگر مشکلات را حل و فصل کنیم.

وی در خاتمه سخنان خود اظهار کرد: امیدواریم دستاورد و خروجی این همایش در جهت اجرای گام دومی که مقام معظم رهبری برای انقلاب اعلام فرمودند که منشور ارزشمند و مجموعه حکیمانه‌ای است که برای سعادت جامعه تعیین کردند مفید واقع شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-02-25 00:17

افزودن دیدگاه جدید