کد مطلب: 

225060

کشورهای اتحادیه‌ی اروپا بر سر اصلاح قانون کپی‌رایت به توافق رسیدند

اکثریت کشورهای اتحادیه اروپا با رسیدن به یک توافق، زمینه را برای انطباق کپی‌رایت در عصر دیجیتال فراهم کردند. یوتیوب، گوگل‌نیوز و پلاتفرم‌های پخش‌کننده محتوای آثار دارای صاحب امتیاز، ازاین اصلاح قانونی متاثر خواهند بود.
کشورهای اتحادیه‌ی اروپا بر سر اصلاح قانون کپی‌رایت به توافق رسیدند

به گزارش سیتنا به نقل از دویچه وله، در مناقشه بر سر اصلاح قانون حق نشر و تکثیر (کپی‌رایت) در سطح اتحادیه اروپا، اعضای این اتحادیه موافقت خود را با توافقی که میان آلمان و فرانسه صورت گرفت اعلام کردند.

آندروس آنسیپ، معاون امور دیجیتالی رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پس از این توافق ابراز خشنودی کرد که تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بار دیگر در مورد حق کپی‌رایت به اشتراک نظر دست یافته‌اند. آنسیپ در شبکه توییتر در مورد رسیدن به یک "توافق قطعی" بزودی ابراز امیدواری کرد.

آلمان و فرانسه روز سه‌شنبه ۵ فوریه (۱۶ بهمن) به یک توافق دست یافتند. متن این توافق با ۲۰ رأی موافق و ۷ رأی ممتنع کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تصویب رسید. حال این توافق می‌تواند در پارلمان اروپا و کمیسیون اتحادیه اروپا مورد مذاکره قرار گیرد. این رایزنی‌ها در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه یا چهارشنبه صورت خواهند گرفت.

محدودیت در انتشار آثار در یوتیوب و گوگل نیوز

قانون حق نشر و تکثیر (کپی‌رایت) به طور کلی باید در چهارچوب یک اصلاح، خود را با عصر دیجیتال انطباق دهد. بر اساس ماده ۱۳ این قانون، پلاتفرم اینترنتی یوتیوب را باید قوی‌تر موظف کرد تا آثار کمتر حفاظت شده، نتوانند بدون اجازه در شبکه اینترنت قرار گیرند.

از سوی دیگر حق حفاظت از آثار مطبوعاتی و رسانه‌ای در کانون این اصلاح کپی‌رایت است. از این پس ماشین‌های جستجوگر مانند "گوگل نیوز" دیگر نباید اجازه داشته باشند بدون هر گونه مانعی، عنوان‌های خبری و یا بخش‌هایی از متن مطبوعات را انتشار دهند و در اختیار کاربر بگذارند. آنها ملزم به دریافت مجوز از سوی ناشر هستند و احتمالا باید برای آن بپردازند.

حفاظت از شرکت‌های کوچک

آلمان و فرانسه تا چند روز پیش نتوانسته بودند به یک اشتراک نظر در مورد ماده ۱۳ پرمناقشه برسند. این ماده شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌هایی را از این الزام خارج می‌کرد که محتوای در اختیار آنها قرار گرفته را فیلتر کنند. فرانسه با این امر مخالف بود.

حال بر اساس توافقی که صورت گرفته است، شرکت‌ها باید برای مستثنی شدن، سه شرط را تأمین کنند: آنها باید دستکم سه سال موجودیت داشته باشند، درآمد آنها باید کمتر از ده میلیون یورو باشد و شمار کاربران آنها باید زیر پنج میلیون در ماه باشد.

شرکت‌هایی که بالای این مرز قرار می‌گیرند، باید محتوای آپلودشده را بر اساس فهرست صاحبان امتیاز این محتواها، فیلتر کنند و مانع از آن شوند که آثار غیرمجاز بار دیگر بر روی پلاتفرم آنها ظاهر شوند.

خشنودی ناشران

اتحادیه آلمانی ناشران روزنامه و اتحادیه آلمانی ناشران از این توافق استقبال کرده‌اند. آنها در یک بیانیه‌ نوشته‌اند که گفت‌وگوی سه جانبه میان شورای اروپا، کمیسیون اروپا و پارلمان اروپا فرصتی تاریخی فراهم ساخته تا در عصر دیجیتال توازنی در حق نشر و تکثیر (کپی‌رایت) میان غول‌های قدرتمند و تجاری اینترنتی و مطبوعات و رسانه‌های آزاد ایجاد کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-02-10 10:45

افزودن دیدگاه جدید