کد مطلب: 

224989

اجرای دولت الکترونیک در وزارت ارشاد، مقدمه ای برای نظارت و پیشگیری از فساد بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از از پروژه های پروانه، پردیس و عمومی سازی دسترسی فرهنگی، گفت: فضای مجازی بستری است که در آن می توان به افزایش گفت و گو و رسیدن به خرد جمعی دست یافت.
اجرای دولت الکترونیک در وزارت ارشاد، مقدمه ای برای نظارت و پیشگیری از فساد بود

به گزارش سیتنا، سیدعباس صالحی در این آیین ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه گفت: در ابتدای دولت دوازدهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۴۰ برنامه با هدف اجرایی شدن ارائه شد که پس از جمع بندی های صورت گرفته تبدیل به ۹ کلان برنامه شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: هدف ما از این ۴۰ برنامه که به مجلس شورای اسلامی ارائه شد اقدام و اجرایی کردن آن بود و نه صرفا گرفتن رای اعتماد از مجلس.

وی ادامه داد: با این نگاه به طرف اجرایی سازی کلان پروژه های عنوان شده حرکت کردیم که برخی از آن ها از جمله طرح پردیس مجازی، طرح پروانه و عمومی سازی دسترسی فرهنگی امروز رونمایی می شود.

صالحی با اشاره به دو کلان برنامه عمومی سازی دسترسی فرهنگی و دولت الکترونیک و هوشمند سازی سازمانی گفت: در پروژه عمومی سازی دسترسی فرهنگی  توجه به این نکته مهم است که ما پیش از این طرح شاهد نقایصی در حوزه دسترسی فرهنگی به ویژه در شهرهای کم برخوردار بودیم. اینکه برخی شهرها از نظر منزلت و اقتصادی دیده نمی شدند در حالی که فضای قابل توجهی در بسیاری از شهرها وجود دارد و دارای مزیت های فرهنگی و هنری بسیاری هستند. مساله دیگر اینکه شبکه توزیع ما در حوزه محصولات و خدمات فرهنگی ضعیف است. به این معنی که تولیدات صورت می گرفت اما شبکه فعال توزیعی و آمایش آن به درستی صورت نمی گرفت.

وی ادامه داد: نکته بعدی در این زمینه اینکه مصرف فرهنگی ما سرانه کمی است. کشوری که مصرف فرهنگی پایینی داشته باشد گردش فرهنگی و هنری آن نیز دچار اختلال می شود. با این نگاه پروژه دسترسی عمومی را ترسیم کردیم تا با اقداماتی به سوی کم کردن مسائل و مشکلات پیش رو در این زمینه برویم. گذرهای فرهنگی و هنری از جمله این اقدامات است که روز گذشته نیز ۸ گذر فرهنگی راه اندازی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از طریق طرح های پردیس و پروانه نیز فرصت های خوبی فراهم می شود تا هم هنرمندان و هم مصرف کنندگان بدون حضور واسطه گران به ارائه آثار و دریافت آن ها بپردازند.

وی تصریح کرد: از این طریق شهرهایی نیز که دور هستند می توانند از رویدادهای فرهنگی و هنری کلان شهرها استفاده بیشتری ببرند. در طرح پروانه این امکان فراهم می شود که ده ها هزار هنرمند ایرانی که دارای خلاقیت های فرهنگی و هنری هستند به تبادل مستقیم با مصرف کنندگان خود پرداخته  و مصرف کنندگان نیز آثار مورد نیاز خود را بدون واسطه دریافت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در شهرهای مختلف از دیگر طرح هایی است که صورت گرفته است. تبدیل فضاهای موجود به فضاهای فرهنگی و هنری یکی از این اقدامات است تا از این طریق شبکه های توزیعی خود را وسیع تر کنیم.

وی در عین حال تصریح کرد: در این زمینه برخی از صاحبان مراکز، برای تبدیل فضاهای خود به مراکز فرهنگی و هنری اعلام آمادگی کرده اند و طرح شهرهای خلاق یکی از این اقدامات است. بنابراین برای هر نوع مساله ای باید بحث روان سازی و عمومی سازی به فرهنگ و هنر را جدی بگیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه هوشمند سازی سازمانی نیز نکاتی قابل توجه است. در این حوزه نیز شاهد مشکلاتی بودیم. اول اینکه بخش قابل توجهی از خدمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت حضوری انجام می شد. تکثر مجوزها نیز یکی دیگر از مشکلات بود. نبود پنجره واحد برای انجام مراحل دریافت خدمات از دیگر مشکلات بود. با این مشکلات دولت الکترونیک ایجاد شد که فرصتی را برای پیشگیری از فساد فراهم می آورد. دولت الکترونیک منجر به کاهش مراجعات حضوری و همچنین نظارت درون و برون سازمانی می شود.

صالحی ادامه داد: با این نگاه دولت الکترونیک برای ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقدمه ای بود برای نظارت و پیشگیری از فساد. در مرحله نخست آن تقریبا همه خدمات به صورت الکترونیکی شده است و در مرحله بعدی پنجره واحد خدمات الکترونیک است که اجرا می شود.

وی افزود: در فاز چهارم هوشمند سازی سازمانی است که اطلاعات آن پشتیبانی برای اهالی و اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران است. ما باید مسیر را از دولت الکترونیک به طرف دولت هوشمند ببریم تا از این طریق اطلاعات را پرارزش کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ویدئو کنفرانس نیز یکی دیگر از طرح هایی است که از فضای مجازی برای افزایش گفت و گو بهره ببریم. از این طریق می توان عقل و خرد جمعی را نیز افزایش داد.

صالحی افزود: از طریق ویدئو کنفرانس می توان به مصوبات و نتایج گفت و گو بیشتر استناد کرد و مدیران کل ارشاد استانی و کارشناسان ارشد نیز از این طریق در گفت و گو ها حضور داشته و در تصمیم گیری ها تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: در گام دوم طرح ویدئو کنفرانس حضور اصحاب فرهنگ و هنر است که از این طریق در حل مساله های فرهنگی حضور آن ها را از این طریق افزایش دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ویدئو کنفرانس صرفا یک مساله سخت افزاری نیست و نرم افزار تقویت جمعی آن از اهمیت زیاردی برخوردار است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-02-08 00:09

افزودن دیدگاه جدید