کد مطلب: 

224875

وزیر ارتباطات: ماهواره «دوستی» ایران به زودی در مدار قرار می‌گیرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: جوانان ما دستاوردهایی در تولید ماهواره داشتند و ماهواره‌های مختلفی را تهیه کردند. منتظر نظر نهایی وزارت دفاع برای اعلام زمان نهایی در مدار قرار گرفتن ماهواره دوستی هستیم و به زودی خبرهای خوبی را خواهیم داد.
وزیر ارتباطات: ماهواره «دوستی» ایران به زودی در مدار قرار می‌گیرد

به گزارش سیتنا، محمدجواد آذری‌جهرمی دوشنبه (۱۵ بهمن) در حاشیه آیین افتتاح اولین پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال در مشهد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهمی که همواره نظام به دنبال آن بوده، در مصوبات بالادستی مجلس و در برنامه‌هایی که دولت در زمان اخذ رای اعلام کرد و در برنامه بودجه به آن توجه شده، بخش اشتغال جوانان است.

وی با بیان این‌که ما ظرفیت بسیار بالایی از جوانان کشور و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را داریم، عنوان کرد: بالغ بر ۱۷ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما در فناوری اطلاعات و رشته‌های مرتبط با آن فعالیت می‌کنند. کشور ما ظرفیت بالایی به لحاظ نخبگان داشته و با توجه به ضریب بهره‌وری ناکافی در بخش‌های مختلف، استعداد بسیار زیاد و بازار بسیار خوبی برای رشد فناوری اطلاعات دارد.

آذری‌جهرمی افزود: فناوری اطلاعات موجب بهبود بهره‌وری می‌شود، بنابراین ما هم یک بازار مستعد و هم ظرفیت جوانان بسیار فعال داریم که خودشان می‌توانند برای خود اشتغال ایجاد کنند. همواره تقاضای جوانان از دولت و کشور تسهیل‌گری، رفع موانع و توانمندسازی بوده و اگر این سه مهم انجام شود، ما جهش بزرگی در ایجاد اشتغال، رشد فناروی و توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: ما با هماهنگی سایر دستگاه‌ها، مجوز اخذ کردیم تا بتوانیم پارک‌های فناوری اطلاعات توسعه اقتصاد دیجیتال را در سراسر کشور ایجاد کنیم. این مجوز به ما داده شد و به این مفهوم است که این پارک‌ها به‌مثابه منطقه آزاد خواهند بود یعنی از مقررات بیمه‌ای و مالیات و این مسائل به صورت ویژه برخوردار هستند، بنابراین بخشی از موانع این‌گونه رفع می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی دیگر از موانع شرکت‌ها این بود که به فضا و امکانات نیاز داشتند، نیازمندی تمام این شرکت‌ها زیرساخت‌های مناسب است، بنابراین باید تجمیع کرده و زیرساخت فراهم کنیم. ما فضاهای مازادی که در وزارت ارتباطات داشتیم را تجهیز کردیم. دو مکان امروز در مشهد با مجموع ۹ هزار مترمربع فضای اداری تهیه و تجهیز شده و غرفه‌های ۱۸۰ متری وجود دارد که به شرکت‌‎ها تعلق می‌گیرد و می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. بخشی از تسهیل‌گری این‌گونه انجام شده است.

آذری‌جهرمی در خصوص توانمندسازی، تصریح کرد: توانمندسازی به این شکل انجام شده که ما منابع حمایتی خود را به‌جای این‌که به وام‌های خُرد تبدیل کنیم و در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم که عمدتا موجب اتلاف منابع و عدم بهره‌‎وری مناسب می‌شود، در تمام این پارک‌ها شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و صندوق نوآوری و شکوفایی حضور خواهند داشت، معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز با ما مشارکت خواهد کرد. در این پارک‌ها، شرکت‌ها می‌توانند از مجموعه خدمات توانمندساز به لحاظ مالی استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: هفته آینده با سازمان برنامه تفاهم خواهیم کرد که اگر اعتبارات سازمان برنامه مناسب باشد، تا پایان سال ۹۸ تمام استان‌های کشور را به این ظرفیت تجهیز می‌کنیم که یک جهش و گام بزرگ در توسعه اقتصاد دیجیتال در ۴۰ سالگی انقلاب و یک حرکت پرشتاب به سمت ایران دیجیتال را آغاز خواهیم کرد که این خواسته جوانان ایرانی است.

وی با بیان این‌که در حوزه ماهواره ما الزاما معطل ارسال تصاویر خود ماهواره به فضا نشدیم، عنوان کرد: امسال در همایشی که دو ماه پیش وزارت جهاد کشاورزی برگزار کرد، ۱۰۰ استارت‌آپ فعال در حوزه کشاورزی حضور یافته، دستاوردهای خود را ارائه کردند که می‌توانند خدمات کشاورزی مبتنی بر اطلاعات آزادشده از طریق سازمان فضایی را ارائه دهند. ما یک آرشیو ۴۰ ساله از تصاویر ماهواره‌ای کشور را در سازمان فضایی آزادسازی کردیم.

آذری‌جهرمی بیان کرد: عملیات اجرای اولین پارک حوزه اقتصاد دیجیتال با محوریت کسب و کارهای فضاپایه در مازندران آغاز شده که می‌توانند خدمات را به کشاورزان ارائه دهند. البته در خصوص ظرفیت برای آمایش سرزمین، هفته آینده تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مدیریت امضاء می‌شود که جزییات تفاهم همکاری با وزارت نیرو و ستاد سازگاری با کم‌آبی تشکیل شده و با وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در حال نهایی شدن است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: برنامه اجرایی پایش پارک ملی گلستان در برابر حوادث آتش‌سوزی برای حفاظت از منابع طبیعی را نیز امضاء کردیم. این موارد آثاری است که خدمات فضایی برای مردم فراهم کرده اما ما در تهیه تصاویر ماهواره‌ای با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و چاره‌ای نداریم جز این‌که روی پای خود بایستیم. جوانان ما دستاوردهایی در تولید ماهواره داشتند و ماهواره‌های مختلفی را تهیه کردند. منتظر نظر نهایی وزارت دفاع برای اعلام زمان نهایی در مدار قرار گرفتن ماهواره دوستی هستیم و به‌زودی خبرهای خوبی را خواهیم داد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-02-05 08:00

افزودن دیدگاه جدید