کد مطلب: 

224771

نیمی از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی دارند

بر اساس گزارش سالیانه پایش جامعه اطلاعاتی که همزمان با شانزدهمین سمپوزیوم جهانی نشانگرهای مخابراتی (WTIS-۲۰۱۸) رونمایی شد، ضریب نفوذ جهانی اینترنت در پایان سال ۲۰۱۸ حدود ۵۱ درصد معادل ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان است؛ این ضریب در کشورهای توسعه یافته ۸۰ درصد (نزدیک به وضعیت اشباع)، در کشورهای در حال توسعه ۴۵ درصد و در سایر کشورهای کمتر توسعه یافته ۲۰ درصد است.
نیمی از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی دارند

به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بر مبنای پایش انجام شده تمامی نشانگرهای دسترسی ارتباطی و فناوری اطلاعات به جز تلفن ثابت در دهه گذشته رشد پایداری داشته که البته رشد این نشانگرها در کشورهائی که دارای ضریب نفوذ بالا بوده‌اند، کاهش یافته است.
در بخش دسترسی به تلفن، تلفن همراه به عنوان یک سرویس پایه، سرویس غالب شده است و در حالیکه تعداد مشترکین تلفن ثابت رو به کاهش است، تعداد مشترکین تلفن همراه همچنان در حال رشد است و رشد دسترسی باند پهن نیز به صورت پایدار ادامه دارد. بیشتر مشترکین تلفن ثابت دارای حداقل سرعت دانلود ۲ مگابیت هستند، نرخ رشد پهن باند ثابت بدون کاهش ادامه دارد.
در حوزه دسترسی به اینترنت نیز نتایج پایش نشان می‌دهد تقریباً ۶۰ درصد خانوارها در سال ۲۰۱۸ به اینترنت خانگی دسترسی داشته‌اند، در حالیکه این رقم در سال ۲۰۰۵ کمتر از ۲۰ درصد بوده است.
براساس گزارش سالیانه پایش جامعه اطلاعاتی، ایران با یک میلیارد و ۸۴۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۶ در حوزه ارتباطات بعد از کشورهای ترکیه، مالزی و امارات از نظر حجم سرمایه‌گذاری در جایگاه ۲۳ جهان قرار گرفته است. بالاترین میزان سرمایه‌گذاری مربوط به کشورهای آمریکا (۸۶۴۰۵ میلیون دلار)، چین (۶۶۲۵۶ میلیون دلار)، هند (۲۷۸۹۱ میلیون دلار)، ژاپن (۱۱۹۴۹ میلیون دلار) و فرانسه (۹۸۲۵ میلیون دلار) اختصاص دارد.
همچنین ایران در سال ۲۰۱۷ در زیر سبد تلفن همراه با سهم ۳۴% درصدی از سرانه درآمد ناخالص ملی (با ماهی ۱۴/۵۳ دلار درآمد معادل برابری قدرت خرید ۴/۲۶ دلار) بعد از کشورهای سریلانکا، فنلاند و آلمان در جایگاه پانزدهم جهان قرار گرفته است. این در حالی است که به لحاظ مقایسه‌ای براساس شاخص برابری قدرت خرید؛ ایران بعد از سریلانکا در جایگاه دوم ارزانترین زیر سبد تلفن همراه در جهان قرار گرفته است.
براساس این گزارش، کشورهای ایران، سریلانکا، بوتان و میانمار که دارای درآمدهای نسبتاً پائین هستند، در زمینه قیمت‌های موبایل باند پهن مبتنی بر گوشی بعنوان قیمت‌های بسیار پائین دسته‌بندی شده و بعنوان کشورهای دارای مقرون به صرفه‌ترین نرخ خدمات موبایل باند پهن از آنان یاد شده است. همچنین ایران در کنار کشورهای بنگلادش، نپال، سریلانکا و ویتنام از قیمت‌های بسیار پائین برای طرحهای تعرفه‌ای ورودی باند پهن ثابت برخوردارند و بعنوان کشورهای دارای مقرون به صرفه‌ترین نرخ خدمات باند پهن ثابت دسته‌بندی شده‌اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-02-02 17:05

افزودن دیدگاه جدید